Gå til innhold

Skriking før de vil ta brystet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er sønnen min født 1 mnd for tidlig, og lå på Nyfødt Intensiven og fikk mat i sonde og sukkervann(glugose) pga av for lavt blodsukker og ammingen min kom ikke i gang før han var 2-3 dager gammel. Ellers fikk han mat på kopp i den tiden jeg ikke hadde fått melk i puppen.

Sleit veldig med at han ikke fikk tak i brøstet så det ente med at jeg nå bruker brøstskjold pga av at han er så liten i munnen og han ikke for sikkelig tak på brystet.

Men saken er den at han blir så sinna når maten ikke kommer fort nok og først så er hode vendt fra brystet og han skriker fordi det ikke er noe bryst der, så er det å lokke ham til å snu hode sitt i riktig retning. Så e det å prøve å styre bryst m/brystskjold i en munn som virrer frem og tilbake, inn ut. Og så er det å bøye hode bakover så laaaangt han kan. Hadde jeg sett ham på bordet så hadde han sannsynneligvis stått i en bue. Og han blir enda mere sinna, og der skal jeg prøve å holde ham så han ikke bøye hode sitt alt for langt bak. Og jeg må bruke alle mine krefter for å holde ham. (Rart at det er så mye krefter i en 3 ukers gammel baby)Og så e det å lokke ham igjen og samme hodevirringa før han plutselig biter seg fast. Og når han endelig e i spisinga si så e jeg helt utslitt i arman med å bakse med ham.

Noen andre som har opplevd noe lignanes? At det e en hel jobb for å få babyen sin fast på brystet og at mange ganger trenger man hjelp fordi man ikke har krefter til å holde h*n på plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn er sånn. Råder deg til å trille på brystknoppen i ca 1 minutt før han legges til, da kommer melka kjapt. Ellers bør du prøve å styre han med å holde din hånd bak nakken hans, ikke bak hodet hans. Da får han enda mer panikk. Barn som er sondet får lettere spisevegring. Men hvorfor ikke ta en tur til helsestasjonen, så kan de gi deg veiledning, evt ring ammehjelpen.

Barn med kiss-syndrom(låsning i nakken) kan også være sånn. Kan han snu hodet like mye til hver side?

Lykke til! Prøv å ikke stresse han for mye. Ta en pause å ro han ned før dere prøver på nytt. Barn merker når vi stresser.

Skrevet

Å holde ham i nakken i stede for på hode er veldig vanskelig, siden han bøyer hode først før han bøyer ryggen. Han bøyer hode bak så langt det går, og jeg får helt vondt av ham når han bøyer hode så langt bak som ham. For ikke å snakke om at han er sterk i nakken når han blir sinna. Derfor har jeg valgt å holde en hånd på bakhode hans så han ikke skal bøye det så veldig langt bak, og så vrir han på hode for å lete etter puppen der bake.

Å gni på brystknoppen i 1 min har ikke han tid til :D og han får ikke tak i brystet om så jeg gnir knoppen i 5 min. Han blir så fort frustrert og i tillegg så får han ikke sikkelig tak på brystet fordi han er litt liten i munnen. Og jeg kan ikke akkurt si at han har spisevegring, når han først får tak så spiser han både meg og ham selv våt :D (morsmelk)

Ang det om han greier å snu hode like mye til begge sider vet jeg ikke. Vet bare at han liker å ha hode sitt så langt bak som det er mulig, og mange ganger så søv han med hode bøyd bakover, der vi har lagt ham på siden.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har det veldig likt slik du beskriver det med skrikingen og kavingen. Min sønn lå også på nyfødt intensiven og ble sondet pga infeksjon. Han er nå blitt 2 mnd. Ammingen har vært et styr hele veien.... Han skriker før han får tak på brystet, og hvis han til slutt klarer å roe seg og suger, går det kanskje bare en liten stund så er det ny skriketokt... Ammestundene er ikke akkurat en kosestund....:(

Skal til helsesøster snart for å høre hva det kan være. Håper det kommer seg!! Det er ganske frustrerende å ha det slik!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...