Gå til innhold

dere som en gang har tatt frivillig abort, kan dere titte litt her er dere supersnille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tette barn, ei født mars-07 og en født September -08. Nå er han tre mnd og jeg tror jeg er blitt gravid igjen :( Jeg ammer ikke, så fikk mensen tilbake bare etter 7 uker. Har brukt kondom siden jeg ikke tåler p-piller og ikke har hatt penger til p-stav eller hormonspiral enda. Men jeg tror kondomen sprakk en kveld etter vi var på en fest, og siden jeg ikke har fått mensen enda(1,5 uke forsinket), så er jeg redd for at jeg er gravid(igjen..). Er jeg det så skal jeg ta abort siden min samboer sliter med alvorlig prolaps og jeg er så og si alene med begge barna ei god stund fremover!

Men så til saken, det jeg lurer på er: Gjør det vondt etter inngrepet? Evt. hvor lenge blir man dårlig form? Kan man reagere på narkosen, og evt. hvor lenge?

Har aldri tatt verken narkose eller abort før, så lurer veldig på dette her...

Går bare ikke an å få en til nå, minstemann er bare 3 mnd og størsta er ikke 2 år før i mars!

snakk om å sitte i knipa :(

Skrevet

Legg det inn på anonym forumet du så får du sikkert flere svar.

Hilsen ei som ikke har peiling.Lykke til håper du ikke er gravid.

Skrevet

off, lei situasjon.

Jeg tok abort for et par år siden. Kunne da velge mellom medisinsk abort og kirurgisk abort. Jeg valgte det siste da jeg ikke visste om jeg ville "takle" en medisinsk abort.

Kom inn på sykehuset og fikk smertestillende. Fikk så narkose og så inn til utskrapning. Tok vel ca 15 min.

Våknet rett etterpå. Var fin i formen. Dro hjem samme dag. Hadde ingen smerter i ettertid. Blødde en liten uke etter inngrepet. Fikk mensen igjen etter ca 2 mnd.

Ønsker deg lykke til.

Krysser fingre for at du ikke er gravid...

Skrevet

Heisann!

Kinkig situasjon du er i. Respekterer valget ditt fult ut. Det er voksent å tenke på de ungene man har fra før. Abort er ingen enkel løsning, er for mange lettere å bære frem et barn uten å tenke gjennom konsekvensene.

Så til spørsmålet ditt.

Kirurgisk abort:

Du ligger i narkose under inngrepet og kjenner ingenting. Når du våkner er du gjerne uggen etter narkosen og er plutselig ikke lenger gravid. Etterpå har du gjerne kraftige mens-smerter og blødning i noen dager til 1 uke.

Medisinsk Abort:

Vel det sier seg selv, du opplever hele prosessen, men kan om du ønsker som oftest reise hjem noen timer etter at det er satt igang og abortere hjemme. For noen er dette en del av det å bearbeide aborten, for andre kan det medføre psykiske reaksjoner der og da og i ettertid. Etterpå blør du gjerne i flere uker. Som renselsen etter en vanlig fødsel.

Narkose:

Å få utført et inngrep i narkose medfører alltid en viss risiko. Ingen kan si noe på forhånd om hvordan du reagerer på narkosen, dette er helt forskjellig. Det er svært sjelden noen får alvårlige reaksjoner på narkose. Men mange blir kvalm og uvel i timene etterpå. Du må ha ordnet med noen som kjører deg når du skal hjem noen timer etter inngrepet da du ikke kan kjøre selv eller ta buss eller noe sånt.

Har selv vært gjennom begge deler. Tok først Medisinsk abort, men alt kom ikke ut, ble veldig syk grunnet det og jeg måtte gjennom et kirurgisk ingrep litt over en uke senere. Jeg hadde en sorgreaksjon som varte lenge etterpå, men angrer ikke.Valget tok jeg og min mann ut i fra situasjonen vi var i. Og jeg gir INGEN rett til å dømme oss, eller mene noe om det, for det var vårt valg, og vi hadde våre grunner som jeg ikke trenger å forsvare meg med ovenfor andre. Det eneste jeg angrer på er at jeg skulle klare dette selv og ikke delte den tunge børen med familie og venner som kunne gitt meg støtte i en vanskelig tid.

Har og en niese som var gjennom en medisinsk abort for noen år siden.

Hun har i dag som 18 åring en del problemer med å ha opplevd den medisinske aborten. Kan godt henne hun ville reagert sånn uansett men om hun hadde tatt kirurgisk abort hadde alt vært over raskere, og hun hadde sluppet å se noe.

Du er jo i en helt annen situasjon enn henne, og de flest som går gjennom en abort i en slik situasjon som du er i får ikke noe problemer med dette i ettertid.

Skulle helst ha vært anonym her, men føler at du trenger svar på det du spør om.

Stoler på at voksne folk som kanskje leser dette og blir provosert klarer å vise litt respekt og lar vær å kommentere negativt.

Uansett hva du gjør. Tenk deg godt om, det er ditt valg. Ingen andres.

Vil gjerne gi deg en klem!

Skrevet

Heisann.. Kjip situasjon å komme i..en bekjent av meg tok medisinsk abort for en stund siden.. da ble ho lagt inn kl 9 på morran, fikk en pille inn i skjeden, tok litt tid før den virket, men da fikk ho forfedelige smerter og fikk morfin sprøyte og annen smertelindring, + at hun kastet opp veldig mye.. begynte å blø etter 3 timer ca tror jeg.. og da kommer det i veldig store mengder.. fikk beskjed om å sitte lenge på do av gangen for å "tømme seg".. så da var det veldig smerter, med mange turer frem og tilbake på do,+ mye kvalme.. Ho beskriver det selv som helt forferdelig, vil ikke skremme deg.. bare forteller deg det jeg har hørt fra henne. Da kanskje kirugisk er "enklest"/ eller mest smertefritt?!! det vet jeg ikke..

Ho dro hjem fra sykehuset samme dag i 16 tiden, så det gikk en del timer der inne, og ho blør vel faktisk ennå, tror det er 3-4 uker siden nå..

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...