Gå til innhold

Katt begynt og markere veldig inne, noen med erfaringer, hva gjør man ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt på snart 5 år, og han har de siste mnd. begynt og markere veldig inne, på møbler og alt. Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre med han. Har tatt antiboitika kur i forhold til evt. urinveisinfeksjon men ikke hjulpet. Går ofte en par dager mellom, og da kan han gjerne gjøre det fem til seks steder på kort tid. Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Skrevet

Vi hadde også en katt som begynte sånn, vi måtte ta den til slutt. Prøvde div råd fra dyrlege først, bl.a. steriliserte vi den, men det ble bare værre og værre. Da den begynte å tisse i senga vår også var det dyrlegen som foreslo å avlive, han mente det aldri ville bli bedre, desverre :(

Skrevet

kattepusen er sterilisert.

Skrevet

Jeg også måtte avlive katten min pga samme prob. Prøvde alt, men ingen ting hjalp. Og det var flere år siden jeg hadde sterilisert han, han var vel 4-5 år da han begynte med den markeringa inne og kun på rommet til min datter. Han begynte når datteren min var rundt 1 år, så jeg lurer på om det kan ha vært pga sjalusi.... Den andre katten jeg har har jeg ikke hatt noe prob med, men det er hu katt.

Skrevet

Dette er et problem det ikke alltid er så lett å finne ut av, og det er fryktelig frustrerende, både for katt og eier. Dette kan være kattens måte å fortelle at noe ikke er som det skal, problemet som eier er å finne ut HVA katten reagerer på.

Det er viktig at man skiller mellom markering, dvs at katten tisser på vertikale flater (oftest ukastrerte hann/hunnkatter), og at den tisser på horisontale flater som gulv, senger, vasker o.l.

Du skriver at han har blitt behandlet for UVI, uten at det har hjulpet. For det første er det mange UVIer hos katt som IKKE er bakterielle. De kan være utløst av stress (f.eks endringer i familien, nye katter i nabolaget, ommøblering etc etc). Vet du forresten som det ble påvist krystaller i urinen til katten din? Dette er veldig vanlig hos kastrerte hannkatter, og må behandles med spesialfôr for å hindre at de kommer igjen. Det er mulig at dette fremdeles kan være et problem, hvis dette er tilfellet.

Som sagt kan det være vanskelig å komme til bunns i problemet. Noen ting dere kan prøve:

1) er dere 100% sikre på at katten er frisk nå? Få den gjerne sjekket av dyrlegen en gang til¨

2) har det skjedd noen endringer i familien eller kattens livssituasjon?

3) er kattekassen ren og pen?

4) hold katten (hvis mulig) unna stedene han pleier å tisse på, hvis han har noen "favorittsteder"

5) prøv gjerne Feliway, feromoner (luktstoffer) som selges hos veterinær og virker beroligende på katten, kan ha god effekt

Skrevet

min kastrerte hannkatt begynte sånn da jeg gikk gravid sist. dyrlegen sa han var sjalu på det ufødte barnet. fikk no for å plugge i veggen som katter kjenner lukta av. det hjalp litt en liten stund,men når babyen var født begynte katten igjen... tisset i senga vår,sofaer,babyseng,babyvugge osv... måtte avlive den.

Annonse

Skrevet

Takk for mange fine svar. Kattepusen går allerede på spesialfor, og den fikk aldri på vist UVI, men dyrlegen ville bare gi en antibiotika for det i tillefelle. Han har heller ingen faste steder en markerer på. Forandringer er det jo i familien fortiden ettersom jeg er gravid, men den reagerte ikke på det sist jeg gikk gravid. Guttungen fikk og nytt rom for litt siden, men her går han aldri inn og tisser. Så kan liksom ikke være p.g.a det heler. Syns det hele begynner og bli frustererende og slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...