Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Jeg planlegger å gå gjennom en slik i januar dersom jeg rekker det. Har sendt mail til Nordica og de sender meg informasjon. Kan noen her fortelle litt om hele prosessen. Hvilke type medisiner, hvor fås de kjøpt, pris, evt bivirkninger? Når begynner en med medisinene, hvor lenge skal de tas? Når skal en reise over (jeg har 27dgr syklus)? Hvor lenge må en bli i Danmark? etc
snuffe Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Hei, Nordica har en ganske grundig behandlingsveiledning liggende til nedlasting på websidene sine, her: http://www.nordica.org/composite-390.htm (det er den samme de kommer til å sende deg vil jeg tro) Jeg kan bare fortelle deg om såkalt lavstimulasjons-IVF. Så vidt jeg har skjønt er en vanlig IVF mer langdryg enn det jeg driver med hos Nordica, og krever flere medisiner. Lavstimulasjon egner seg bra for folk som har vanlig syklus og er forholdsvis unge (tror han sa noe om under 35 - jeg var i hvert fall veldig velegnet, er 27). Lavstimulasjons-IVF går ut på at man får stimulering i egen menssyklus, altså uten noe nedregulering, og scannes underveis, for så å dra til Danmark for uttak, befruktning og innsett igjen av egg. Er vanlig å få ut 1-5 egg ved denne metoden (antar det er derfor man skal være relativt ung, siden eggkvaliteten da er bedre og sjansen for at minst ett av eggene man får ut er bra dermed er større). Jeg ringte Nordica på første syklusdag, tok pergotime-piller fra syklusdag 3-7, fikk scannet follikler hos gynekolog på syklusdag 7, sprøytet inn Gonal-F fra syklusdag 7-9, og ble scannet igjen på dag 10. Så langt er det visst ganske standard, men deretter varierer det ut fra folliklenes utvikling. Jeg går på Gonal-F og Orgalutran nå, begge deler i sprøyter, og skal scannes igjen på syklusdag 13, og så blir det antagelig Danmark tirsdag eller onsdag nå til uka. Vi må være der i to dager - reiser ned for uttak av egg, og får dem satt inn igjen to dager senere så vidt jeg har skjønt klinikken. Medisinene er forholdsvis dyre. Tre dager på Gonal-F er 1800 kroner, fem dager på Orgalutran er vel 1900 kroner... pergotime koster under hundrelappen per pakke, og vi måtte ha to pakninger. Handler stort sett på apotekene på Jernbanetorget eller legevakten i Oslo, men det hender andre apoteker har dette inne også - greit å ringe på forhånd. Etter innsett skal jeg gå på Progestan i 14 dager, tror jeg. Det koster bare 3-400 mener jeg å ha hørt. I tillegg koster det litt å få scannet follikler, rundt 1200 de stedene jeg har vært. Billigere om du er hos en gynekolog med offentlig avtale (og som ikke har juleferie, hrmf...), men dersom du ikke allerede er tilknyttet en gynekolog rekker du neppe det for et forsøk i januar. Jeg har hatt to scanninger denne syklusen og må ha minst en til før vi drar til København. Bivirkningene for min del, så langt: hormonell og jævlig de luxe (som heftig pms i en uke nå; jeg griner av ingenting og er gretten til tusen); småkvalm siden jeg begynte på Gonal-F; ett og annet blåmerke på magen og det svir å sette Gonal-F, mens Orgalutran går greit. Helt til å leve med, men jeg sparer meg gjerne for å gjøre dette flere ganger.
hegeno Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 JEg skal også i gang med IVF nå. Hadde samtale med Nordica i desember og har fått tilsendt resept og informasjonsmaterialet (samme som ligger til nedlastning på sidene deres). Jeg er 38 og fikk beskjed om å følge kort nedregulering. Før jeg kan gå i gang må jeg ta nye prøver på hepatitt og hiv, da de testene jeg har er over ett år gamle nå. Disse kan du få tatt hos fastlegen. Med kort nedregulering skal du scannes første gang på dag 2 eller 3 i syklus. Ser alt bra ut skal jeg i gang med Gonal F. Etter 6 dager er det ny scanning og da skal jeg (hvis det ser greit ut) også i gang med orgalutran. Hvor lenge jeg må gå på dette avhenger av størrelsen på folliklene. 36 timer før egguttak skal jeg sette ovitrielle. Og så er det samme prosedyre som for lavstimulasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå