Gjest Tale30 Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Vi har hatt jenta vår hjemme i en uke nå, og det er jo mye nytt man kan klare å bekymre seg over. Det jeg har lagt merke til nå, er at hun våkner en gang i løpet av natta, gjerne i 5 tiden, og det høres ut som om at hun kaver sånn for å puste skikkelig. Hun svelger og svelger og høres surklete ut i nesen.. også gråter hun. Jeg pleier å skifte på henne, og gi henne mat, og etter en stund da så roer hun seg og puster vanlig og sovner. Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Det er kun på natten det skjer, og med en gang hun får puppen så roer pusten seg. Er det bare det at hun er sulten eller? Jeg skal på helsestasjonen så snart de kan ta imot meg, men det hadde vært fint å høre erfaringer her. Hun gulper også mye, særlig når hun stelles. Det trenger ikke å være like etter hun har spist heller. Av og til gulper hun om natten, og det ser ut som cottage cheese nesten, det har altså blitt fordøyd og melken har skilt seg.
*gurimallaika* Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Jeg tror at frøkna di bare er desperat etter mat. Kaving og gråting er vanlig når det tar for lang tid til å komme til "matfatet". Svelginga tror jeg også bare er et tegn på det. Surklinga i nesa vet jeg ikke, men det skal ikke så mye til før disse små blir tette i nesa. Det kan også henge sammen med gulpinga. Guttungen på 4 år hadde reflux, men startet ikke før han var 3 uker gammel ( rundt da han egentlig hadde termin). Han surklet mye og fikk pusteopphold, og fikk konstatert av "barnelegen" på 6 mnd kontrollen at han hadde astma, noe han ikke hadde. Vi fikk henvisning videre til barnelege som sa at det kom av gulpinga. Han gulpet flere ganger om dagen til han var 1 1/2 år, men pustinga har ikke blitt bedre. Når det kommer til gulpinga så kommer det av at lukkemekanismen til magesekken ikke virker som den skal eller har fått utviklet seg ferdig. Så lenge babyen legger på seg og er blid og fornøyd vil det ikke bli gjort noe inngrep. Men hvis babyen (fra 6 mnd) viser tegn til sure oppstøt kan de få syrenedsettende. Det fikk vi. Det så ut som guttungen fikk anfall/spasmer. Gratulerer med Frøkna og lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå