Gå til innhold

Fortell meg nå, hvorfor i alle dager skal ikke min 5 måneder gamle datter spise semulegrynsgrøt?

Anbefalte innlegg

Siterer diskusjonen mellom meg og svigerfar:

Han: Er ikke rart ungen sover, hun er jo sulten. Gi henne semulegrynsgrøt.

Jeg: Det er faktisk ikke anbefalt å gi semulegrynsgrøt.

H: Feilen din er at du hører på såkalte eksperter, det finnes ingen oppskrift på hva de skal spise.

Sånn fortsatte det. Jeg har prøvd flere ganger å diskutere med han, men han er gammel og sta. Gubben prøver å si at hun spiser masse om kvelden, da er beskjeden klar. 3 måltider for dagen.

Jeg trenger noe slagkraftig å slå i bordet med, ekspertene kan ingenting. Jeg må komme med klare fakta om hva som er gale med semulegrynsgrøt og det som de matet babyene med for 35 år siden. Ja, for svigerfar har oppforstret 3 barn og dermed så vet han best!!!

Hjelp meg, ellers er jeg redd jeg må holde meg unna svigers, til gubben sin store fortvilelse, jeg orker snart ikke mer.

Fortsetter under...

Jeg tror nok svigerfar er "eksperten" man skal høre på. Hva slags grunnlag har han til å uttale seg? Han var vel selv småbarnsfar på den tiden hvor kvinnen i huset gjorde alt med barn og husarbeid.

Ta det med ro, du.....jeg hadde ikke giddet å argumentere med han. Bare si at sånn er det!!

Ja, den kan jeg prøve på, får håpe han godtar den, men jeg har mine tvil, for ungene hans fikk semulegrynsgrøt når de var 3 måneder gammel.

Annonse

Vanlig babygrøt er tilsatt jern. Det er lett for at barn som vokser får for lite jern, og semulegrøt inneholder svært lite jern. I det hele tatt inneholder semulegrøt kun litt protein og stivelse. Lite av viktige vitaminer og mineraler.

Stå på ditt! Det har da vært en utvikling siden -70 tallet. Vi er jo mye mer opplyst i dag. Tenk bare på fremskritt innenfor medisin/behandling osv.

Og det er vel ikke akkurat så veldig mye næring i semulegryns-grøt....

Stå på ditt du... har en svigermor som er likedan. Kan ikke fatte hvorfor min lille datter på 3 mnd IKKE kan få sjokolademelk!!! Det er jo vanlig melk, er jo ikke noe farlig dét!

Dssuten skal ikke din 5 mnd. gamle baby har kumelk, og å lage semulegrynsgrøt på morsmelk innebærer nok litt vel mye pumping ;)

Og grunnen til at de ikke skal ha kumelk er at de små magene ikke har godt av det på leenge enda.

En annen grunn til at de ikke skal ha kumelk er at det øker betraktelig faren for laktose intolerans senere i livet ( melke allergi). Det er jo ikke dermed sagt at ALLE babyer som får kumelk blir laktose intolerang, men det er jo ikke an sjanse du vil ta?? :)

Stå på! Har samme problemet her, og forstår veeeeldig godt at du er lei av diskusjonen.

Og forresten: Alt som står over i tråden her mener jeg også står i den boken om mat og spebarn eller hva den nå heter. Jeg fikk den på helsestasjonen da datteren min var ca 4 mnd.

Ja, oki. Takk. Jeg har faktisk den boken selv også. Jeg må nok finlese den litt, også skal jeg på helsestasjonen i neste uke. Da skal jeg spørre helsesøster litt. :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...