lizaloo Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Hei. Mener selvsagt på babyen:) Har ei jente på 5 mnd som aldri har sovet mer en 3t sammenhengende. Slik nettene ser ut nå, legger vi henne og hun kan da sove mellom 2-3 timer før hun våkner, hun får da smokken og begynner da å våkne ca hvert 45 min, sovner til igjen med smokken, men ca i 1-2tia vil hun ha mat og får det. Kan da sove i to timer før hun fortsetter på samme 45 min kjøret med smokk. Og vi står opp en gang mellom 6-7. Hun er da våkne i to timer før hun sover i 40 min og er våken til 12 og da sover hun i 2-3 timer til kl 1500. Hun har hatt en liten halvtime i 5-6 tia men den prøver vi å kutte ut nå i håp om at det skal gi bedre søvn. Det virker som hun ikke lider av de hyppige oppvåkningene, tror egentlig at hun sover. Har prøvd å drøye responsen mange ganger, noen ganger kan hun sovne til igjen, andre ganger bgynner hun å gråte mye. Men våkner igjen etter 45 min. Hun får mme og spiser grøt to ganger om dagen. Begynner å bli skikkelig sliten og er temmelig rådvill. Føler egentig at løsningen er å la henne finne tilbake til søvnen selv når hun "våkner" opp slik at hun til slutt ikke våkner så ofte fordi responsen ikke er der. Og det ikke er noen vits å båkne. Men da må jeg være konsekvent og tåle gråting......Og kanske er smokken fienden? Tar i mot alle gode tips og råd med takk:)
Tulipan:) Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Hei!!! Kjønner veldig godt hvordan du har det, vi har nettopp funnet ut at øverste nakkevirrvel på gutten vår er skjer slik at han har begynt til kiropraktor. Kiropraktoren er nesten hundreprosent sikkert på at det er det som er årsaken til at han ikke sover godt om natten. Vil anbefale deg å dra en tur til kiropraktoren for en sjekk. vi betalte ca 300 kr for første timen, for oss så var det verd å få han sjekket. Vi har ikke merket noen bedring etter 3 behandling men han trenger muligens opp til 8-9 behandlinger før han blir bra. Vis det har hvert en tøff fødsel så kan det ofte hvere årsak til skjev nakke. det er det som er årsak på gutten vår. ellers har jeg ikke noe råd, har enda ikke funnet noe annet råd som fungerer på gutten vår
lizaloo Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2009 Takk for at du svarer:) Burde sikkert ha nevt at hun er ferdigbehandlet for Kiss, først av kiropraktor og så av manuell terapeut. Hun er bra nå da. Tror i allefall ikke at det er det som plager henne, men skader vel kamskje ikke med en oppfølgingstime. Noen andre?
En snupp - og en knert i magen Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Når legger hun seg da? Og kanskje er hun litt sulten når hun har den første oppvåkningen likevel? Vi har vært superheldige og har ikke hatt så store søvnproblemer enda, men vi har fra ganske tidlig vært strenge på at hun skal sovne i sengen selv (begynte med det da hun var rundt 3 mnd, og det har gått bra). I begynnelsen var hun ganske urolig, og da satt vi inne med henne, nå går vi ut og inn for å putte inn smokken til hun har sovnet hvis hun begynner å turne for mye. Foreløpig får hun ett måltid grøt og ett med litt frukt, ellers mm. Så etter mm kl. 19 sovner hun som regel innen 19:30, så våkner hun for mat mellom 22 og 00, nærmere og nærmere midnatt faktisk, så et nytt måltid rundt 4-5, så 7-8, da tar vi morgen. Hun sovner igjen rundt 9:30-10 og sover en halv time. Når hun våkner igjen er det grøt, så leker og går vi en tur. Da sover hun alt fra 30 min til 2 timer i strekk, hvis vi går et stykke kan hun sove 2x 30minutter på en litt lengre tur. Ca. kl. 14 er det mm, så sover hun ca. 30 min rundt 16:30, når hun våkner igjen får hun frukt og mm (vi skal bytte ut frukt med most gulrot og potet når vi kommer så langt), så mm på sengekanten ca 19, så er det natta.
mrs. dalloway Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Jeg har tvillinger på 5 mnd og frem til for noen uker siden våknet en av dem 4-6 ganger hver natt fra kl. 12 og fram til mating i 5-tida. Jeg måtte da stå opp og gi han smokken hver gang for at han skulle sove videre. Ble så lei og sliten av dette at jeg bestemte meg for å kutte ut smokken da det virket som han våknet hver gang han oppdaget at den var falt ut. Jeg tenkte at det kom til å bli vanskelig da han har et stort sugebehov og brukte smokken mye. Bestemte meg for å kutte smokken på dagtid også. Første dagen fikk han ikke smokken på dagtid (soving i vogna) og det gikk fint, han fikk kun smokken da han skulle sovne. Når han våknet på natta holdt det faktisk at han holdt meg litt i fingeren og at jeg støk han litt i panna/ på kinnet. Jeg drøyde også litt før jeg gikk inn, han sutret noe, men gråt ikke skikkelig. I løpet av bare 2-4 dager sov han hele natta akkurat som broren. Hender av og til at en av dem våkner, men etter litt sutring (ikke skriking og varer ikke mange minuttene) sovner de igjen. Har stor tro på at det hjelper å kutte servicen om natta. Jeg trodde som sagt at det skulle bli kjempevanskelig å kutt smokken, men det gikk over all forventning. Nå bruker han ikke smokk i det hele tatt.
lizaloo Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2009 Hun legger seg ca 2000 og har da spist grøt av 1,5 dl mme + drukket litt mme rett før leggingen. Hun sovner fint av seg selv i sengen. Har forsøkt å gi henne mat men hun ligger bare å patter og drikker max 40 ml. Hun får mat i 0100 tiden og da drikker hun ca 80 ml. Tror det er blitt en vane for henne å våkne og at hun da merker at smokken ikke er der....
lizaloo Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2009 jeg tenker slik jeg å. At det er smokken som vekker henne, men syns det er så vansklig å kutte den helt ut, spes på dagen da vi har så fine rutiner og at hun sovner så fint om kvelden uten grining. Vet ikke om jeg tør å ta den kampen....... men må vel. Noen ganger drøyer jeg det lenge på natten og hun klarer da å sovne til igjen etter litt sutregrining uten smokken. Så kanskje jeg bare må ta kampen, smokk på dagen og ikke på natten kan kanskje gå det å?
Tulipan:) Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Det er fryktelig vanskelig å vite hva som er rett. Jeg er overbevist om at min våkner pågrunn av smerter i hvertfall i det siste. Han har hvert bestandig mye våken om natten. Men blitt bare mer og mer, han spiser veldig mye både dag og natt. Ble faktisk litt bekjymret nå når vi var på 6 månderskontrollen, fordi han kun har lagt på seg 200 gram på 1,5 månde enda han spiser mye. Som sagt har han blitt bare værre og værre nå våkner han om natten å kaster opp osv, og skriker i opp til 3 timer om natten. Føler ikke jeg får hjep fra legen, skal få sendt hennvisning til barnelege på mandag men regner med det er lang ventetid for å komme inn. Går bare å håper på at det er influensa eller farangen han har nå. Felt å se han har så vondt uten å vite hva, føller at vi ikke har gjort noe annet en å hvert inn og ut av legevakten og helsesentere de siste tre måndene
lizaloo Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2009 Har dere vært hos manuel terapeut eller osteopat+ Anbefaler det på det sterkeste. Du finner kvalifiserte på kiss-kidd.no. Vi var først hos kiropraktor 3 ganger og hun ble bedre., men etter å ha lest om kiss dro vi til manuell terapeut og da syns jeg ting begynte å komme seg. Før det gråt hun mye, var utilpass, ville ikke ligge i vogn, seng eller under uro, ville ikke ligge i vippestol osv og hun var ganske sutrete. Måtte bæres hele tiden.Det er nå borte!
mrs. dalloway Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 Jeg var som sagt også veldig skeptisk til å kutte ut smokken, og var faktisk helt sikker på at det kom til å bli en kamp. Har en veldig bestemt og viljesterk liten fyr, så ble veldig overrasket over hvor lett det gikk. Sitter selvfølgelig ikke på fasiten her, men absolutt verdt å prøve. Jeg har fått en helt ny hverdag og ikke minst sammenhengende søvn, holdt på å bli sprø.. Hvordan hun reagerer er jo umulig å si på forhånd. Kan kanskje funke med smokken bare på dagtid, men mulig hun ikke "glemmer" den så lett da. Nå virker det ikke som gutten min savner smokken i det hele tatt, men hender han sutter litt på tommelen (særlig når han skal sovne). Kanskje litt dumt det, men den finner han i alle fall av seg selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå