Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Har noen spørsmål mens jeg sitter her og venter på at nurket skal komme hehe.. og dette kan dere alt om )) Hvor varmt/kaldt skal det være i stua når babyen ligger i vuggen der? Hvor varmt/kaldt på soverommet? Er det mange som sliter å få til amming? Anbefaler dere og gi litt flaske også i starten? for evt og ikke bli helt innesperret? jeg ønsker å amme så mye som mulig hvis jeg er så heldig å får til det.. Leser at mange gir mme før leggetid da sover ungen lenger og bedre?? Det var mange spørsmål på engang og har egentlig enda fler men får ta litt og litt, sånn er det og være 1 gangs fødende.. hehe usikker vettu.. Gleder meg å komme inn til dere, ser jo at det er flere kjente her inne.. Masse lykke til med nurkene deres.. kan tenke meg dette er en herlig tid... kleem
schubidu Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Hei! Jeg har hørt at babyer sover best i temp mellom 15 og 18 grader. Når det gjelder amming er det vel veldig forskjellig, hos noen går ammingen av seg selv, andre sliter mye. I begynnelsen kan man få såre brystvorter, melkespreng, brystbetennelse++ Selv har jeg ikke fått nok melk. Vesla er 3mnd og får enda litt tillegg selv etter veldig mye anstrengelse. Selv om jeg ikke fullammer er jeg glad jeg ikke har gitt opp under veis. Vi koser oss begge med amminga, og den er vår beste hjelp mot gråt. Viss du ønsker å amme vil jeg anbefale deg å forberede deg på at det er jobb, og at det kan bli tøft i begynnelsen, men at det er godt både for mor og barn. Hvis du ikke får det til vokser det opp mange friske flotte barn med flaske. Noen sa til meg at jeg skulle sette meg et mål om å prøve i feks 2mnd, det gjorde det lettere underveis. Lykke til med fødselen og alt som kommer, du har mye å glede deg til!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Hvor varmt/kaldt skal det være i stua når babyen ligger i vuggen der? -Så varmt som du pleier å ha det til deg selv. På stellerommet/badet kan det gjerne være litt varmere. Det er ikke sånn at når man har en baby i huset MÅ man konstant ha en innetemp på 27 grader ;o) Det trodde vi nok da vi fikk førstemann, for guuuud så varmt vi hadde det! Holder lenge med et lunt og varmt stellerom/bad, der babyen er avkledd store deler av tiden. Hvor varmt/kaldt på soverommet? -"18 er bra om natten", men her er det også hva man liker. Litt kaldere går helt fint. Noen har vinduet åpent året rundt, men da ligger gjerne babyen med en liten bomullslue på. Er det mange som sliter å få til amming? -Noen går det smertefritt med, andre sliter. Veldig individuelt. Ingen kan si hvordan det kommer til å gå før man er midt oppi det. Anbefaler dere og gi litt flaske også i starten? for evt og ikke bli helt innesperret? jeg ønsker å amme så mye som mulig hvis jeg er så heldig å får til det.. -Ikke den første måneden i hvertfall. Det kan ta mange måneder før ammingen går som en klokke - for noen få er den trøblete hele tiden, men de gjennomfører allikevel. Jeg ammet førstemann i 6 uker, andremann i 2. Jeg overproduserer melk og får tette melkeganger og brystbetennelser KONSTANT, så her har jeg to flaskebarn. Leser at mange gir mme før leggetid da sover ungen lenger og bedre?? -Det er ingen som helst garanti for at barnet sover lenger om det får mme om kvelden, men for noen funker det. Det er en myte at barn som får mme (om det er om kvelden eller hele døgnet) har så fantastisk mye bedre netter enn barn som får morsmelk. Kos deg med innspurten! Snart blir livet snudd på hodet ) Det blir helt utrolig, slitsomt, morsomt, utrolig utfordrende men akk så fantastisk.
FruBoger fødeklar Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 hvis du skal ha en puppe-pause ville jeg gitt mm med kopp, så hun/han ikke blir vant til sugetuten.. ihvertfall om det ikke er snakk om mye.. ammingen tar tid å få igang, melkeproduksjonen.. så ha tålmodighet og la babyen suge mye... min fikk mme en gang på sykehuset,fordi jeg ikke fikk hvile og ho var grinet..da ga de 20ml i kopp.. alt varierer fra barn til barn, du finner fort ut ting:) lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Amminga gikk forsåvidt greit her i heimen, m skjold og etter fire strevsomme ammetreningsdager på barsel. Men da snuppa ble 2 mnd, ble d plutselig bare masse krøll, så nå er jeg flaskemamma og veldig fornøyd m d! Amming tok mye tid og krefter, så for meg ble TV'n min beste venn mens snuppa spiste..hehe. Kan også si at kveldsflaske m utpumpa morsmelk funka bra for oss, og gjorde at snuppa kunne sove i 5-7 timer sammenhengende- digg! Men begynte ikke m d før snuppa var 1 mnd ca., Og sist men ikke minst, lykke til m fødsel og barseltid, og SOV SOV masse nå mens dere kan, for blir ofte litt lite søvn m en ny sjef i huset;)
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2009 Tusen takk jenter.. ja gleder meg veldig nå.. har vært et laaangt sv.skap. Har ligget siden uke 19 og er nå kommet meg til snart 38. Ingen som hadde trodd det gitt.. Masse lykke til videre alle sammen..
Frøken Freken Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Så fint at du forbereder deg på den nye tilværelsen! Jeg forberedte meg ikke spes godt, og det angret jeg veldig på. Sleit med amminga, og måtte til slutt gi opp. Tror jeg kunne ha fått det til, men etter mye styr i starten turte jeg ikke stole på at hun fikk nok mat av puppen. Det går fint å være flaskemamma - men neste gang SKAL jeg klare å amme barnet mitt. Jeg vil anbefale deg å gå inn på www.ammehjelpen.no, der ligger det videoer som viser hvordan barnet skal legges til brystet. Så kan du lære det i teorien før det skal gjøres i praksis. Vil også anbefale deg å be om hjelp på sykehuset hvis du er usikker i starten. Jeg skulle ønske jeg hadde nektet å dra hjem før jeg fikk melk og amminga satt, da hadde jegnok vært en ammemamma nå. Lykke til!
AO3 Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er ikke noen ammeekspert, altså, jeg har jo bare ammet ett barn nå i snart tre måneder. Det sies at man ikke bør mikse pupp og flaske i starten. Noen barn takler det helt fint, mens andre blir "sugeforvirret", siden sugeteknikken på pupp og flaske er veldig forskjellig. Det er jo synd hvis man spolerer ammingen helt unødvendig. Det er ikke alltid den ammingen går så lett, men husk også at man vanligvis hører kun fra de som hadde problemer! Det er som med fødsler, man husker skrekkhistoriene. Vi hadde litt startproblemer i de første to ukene (som så mange har), men det gikk seg til veldig fint. Du vil nok bli ganske innesperret, for å si det slik. De første ukene bør du ikke tenke på annet enn å amme, være sammen med babyen og prøve å komme deg igjen etter fødselen. Hvis ammingen er vel etablert etter noen uker, ville jeg heller anbefalt deg å pumpe for å gi til babyen med flaske hvis du vil/må ut uten babyen. Men test om han tar flaske først, det er ikke alle som gjør det, heller!! Jeg måtte pumpe den ene puppen en periode til å begynne med pga den var så sår, så gutten min måtte rett og slett bare lære seg å drikke fra flaske. Heldigvis gikk det fint, og det førte til at jeg klarte å delta i en begravelse da han var to uker gammel. I utgangspunktet ville jeg nok ikke gitt ham flaske så tidlig, men jeg hadde som sagt ikke noe valg. Jeg har heller aldri gitt mme om kvelden. Mme er ikke så lettfordøyelig som mm, så de holder seg mette lenger. Jeg har hatt nok melk, og synes kveldene har vært overkommelige tross hyppigere amming da, så jeg har ikke gitt noe mme. Men det er jo ikke alle som har den luksusen. Du har hatt det ganske tøft både før og i svangerskapet, om jeg husker riktig fra bim, håper ting går lettere etter fødsel for deg!! Jeg tror det er viktig å ta den ammingen litt som det kommer. Du bør forberede deg, ja, men det er ikke sikkert ting blir som du har trodd. Det kan bli enklere, og det kan bli verre. Ha et åpent sinn, og be om hjelp på føden. Jeg fikk den Bryst er best-filmen med Gro Nylander litt opp i halsen etter å ha sett den flere ganger både på føden og på fødselsforberende kurs, men det er bare meg.
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Jeg fullammer. Med skjold vel å merke. Har slitt masse med melkespreng, såre brysvorter etc. men er utrolig glad for at jeg fortsatt ammer. Mini er 3 mnd nå, og det går stort sett veldig greit. Litt styr med de skjoldene, men alt blir en vane. Lettere enn flaske uansett ;-) Satt og leste i en liten bok her om dagen der jeg noterte ned når jeg ammet (klokkeslett, hvilket bryst etc) de første ukene, utrolig hvor ofte og hvor mye tid det tok i starten -døgnet rundt, og utrolig hva man orker -men alt går, og nå er det nesten glemt. Mini får mat hver 3-4 time (døgnet rundt) nå, og han gjør seg ferdig på ca 20 min hver gang. Amme ute går også veldig fint. Det gjelder bare å bruke litt smarte klær, time det litt og finne ut hvor man enklest kan gjøre det. Veldig greit ned sentere med egne ammerom etc. Alle har ulike opplevelser av ammingen, evt flaske, du må finne din egen vei ;-) Ellers er babytilværelsen noe man ikke kan forberede seg 100% på. Det er utrolig slitsomt til tider å aldri kunne gjøre noe uten å ha en liten bylt hengende på skulderen -men fy søren så fantastisk det er også. Å titte ned på sin lille sønn eller datter - det vakreste i verden er noe helt spesielt og vidunderlig <3 <3 Gled deg!!
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 Litt til; amminga tar mye tid i begynnelsen. Benk deg til i sofaen, sitt komfortabelt og ha gulpeklut, tv-kontrollen, mobiltelefon (evt en bok) og en vannflaske innen rekkevidde -man blir ofte veldig tørst (gjelder sikkert ikke alle da, men kjenner flere inkl meg selv som ofte blir det). Jeg elsker ammeputen min, men det er ikke alle som liker å bruke det. Vedr innetemp så prøv deg fram. Vi trodde vi måtte ha det så varnt i begynnelsen, men fant fort ut at det var helt unødvendig og ikke minst ubehagelig. Er som flere sier her; fint å ha det litt lunt på badet, men i stua trenger dere ikke å kokes. På soverommet likeså. Hvordan liker dere å ha det? Litt kjølig er bare fint. Jeg tar på mini små tynne votter de dagene soverommet er litt ekstra kaldt (under 14 grader) og så sover han i ullbody og ullongs. Da er han god og varm. Ull er forresten gull verdt -uten at du trenger å bli helt ull-nazi av den grunn. På skikkelig kalde dager er det helt supert + hvis du ferdes mye i vekslende temperaturer, feks inn og ut av butikker. Bare å være inne, på besøk etc, så duger bomull helt fint.
mamman t o.a Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 vi har 20-24 grader på stua,men har sommer baby så da var det like varmt inne som ute. vi har soveromms vinduet oppe for å få frisk luft,siden både vi å gutten sover best md frisk luft. ligger med termodyne å pysj han. jeg sleiet ikke med amming,men mista melka da han var 3 mnd,for han krevde mer enn jeg klarte å produsere. så når jeg ikke tok hinte å hadde øke dager eller begynnte med flaske gikk hele dritten til h******.. min sønn sover ikke bedre om han får mme. han sovere like godt nå som når han bare fikk morsmelk. har hatt en pereiode med en flaske om nattn under tannutkomming.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2009 Tusen takk jenter, dere er så skjønne... også så flinke.. )) Jeg får ta det som det kommer, og håper virkelig jeg kan amme så lenge som mulig. Veldig fin denne siden, får masse gode tips og råd..takk takk jenter..
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 Herregud! Du har ikke født? Så utrolig bra jobba:) Jeg følger fortsatt med på tråden på kopl. svangerskap og har ikke "sett" deg på en stund. Er ikke sikkert du husker meg, men jeg skrev litt på tråden deres siden jeg fødte i uke 28+3... Tenk at det har gått bra med alle på tråden. Helt fantastisk. Det gir meg håp for neste gang. Lykke lykke til med gullet når tiden kommer. Du har vært så flink:)
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. januar 2009 Hei alle gode ting er tre )) husker deg jo hehe å jo da.. Ja tenk er 38 uker på onsdag nå, helt utrolig.. jeg kom jo hjem fra sykehuset etter 14 dager i uke 34. Da hadde jeg fått lungemod.sprøyter osv. Og jordmor sa til meg at jeg måtte begynne å være oppe slik at jeg fikk krefter til fødsel som ikke var langt unna pga alt det jeg har hatt men jeg lå lenger hehe ville komme meg til 37 og jaggu klarte jeg ikke det. hehe.. men nå er jeg sliten og nå er jeg oppe så mye jeg kan og prøver å finne krefter.. så da ble det fra uke 19 til 37 jeg lå på sofan/senga hehe helt utrolig.. Håper alt er bra med deg.... gi gjerne en oppdatering )) kleem
NormaJean Skrevet 4. januar 2009 #15 Skrevet 4. januar 2009 wow, ligget siden uke 19? det står det respekt av! skikkelig imponerende. du har fått masse gode svar, men tenkte jeg skulle komme med mitt råd;) dette med ammingen, ja, det blir litt styr, MEN, tror det er veldig dumt å forberede deg på å gi mme på flaske med en gang det blir vanskelig. gi det ett minimum av 14 dager, bruk helsesøster for hva det er verdt, jeg fikk hjemmebesøk etter kun 4 dager. når brystvortene mine ble såre og "skorpete" brukte jeg bittelitt lanolin, hjalp masse. jeg lakk som en sil også den første tiden, brukte slik oppsamler kopp fra avent når jeg ammet, for da rant det noe sykt fra den andre puppen (gjerne 40ml) men du finner fort ut om du trenger noe sånt, veien til apoteket er kort;) hvis ammingen går skeis så gjør den det, ingen skam i å gi flaske, barnet får det like godt for det;) da er det masse flaskemammaer du kan få råd fra her. med tanke på at du har ligget flatt så lenge så er det jo helt opplagt at du ikke kommer til å ha de samme kreftene til tiden etterpå. da er det ekstra viktig at du får all den hjelp du kan få. har du mor/søstre/brødre osv i nærheten, få dem til å komme å hjelpe deg. mamman min og søstrene mine kom og vasket og stellte, lagde mat og dullet med lillegutt, kjempe deilig. jeg kunne legge meg til å sove uten å måtte tenke på noe annet. mitt aller siste råd er: ikke tenk for mye på ting og hør allermest på hva dere selv syns er riktig! man kan få 1000 forskjellige råd på en ting, alle er forskjellige, 1 ting som funker for meg, trenger ikke å funke for deg. tror det er viktig å slappe av og la det meste tilpasse seg selv naturlig etterhvert som man kommer inn i rollen som foreldre. stol på magefølelsen, den pleier ofte å stemme;) må bare si igjen at jeg er veldig imponert over at du har holdt ut så lenge, tipper du greier mammarollen helt supert, du har iallefall viljestyrke nok;)
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 4. januar 2009 Tusen takk for kjempe koselig svar NormaJean )) er mange bra tips og jeg får bare ta det som det kommer.. får jo mye hjelp på sykehuset også. jeg håper jeg kan amme så lenge som mulig. Får nok mye hjelp ja, både av mannen, og familien. For det er ikke så mye krefter igjen men det kommer tilbake vettu.. bare ta tiden til hjelp! Jeg har ventet på dette nurket i over 11 år uff, slitt veldig og hatt mange prøverørsforsøk.. så er så glad når jeg endelig ble gravid på egenhånd, så dette er virkelig et mirakelbarn, da jeg ikke kunne bli gravid hihi... Og jeg har hatt kort livmorhals hele veien og risikosv.skap og har hatt ultralyd hver uke siden uke 6 og blitt fulgt opp veldig nøye.. Masse lykke til.. klem
NormaJean Skrevet 4. januar 2009 #17 Skrevet 4. januar 2009 wow. det var lenge å prøve. så flott at du fikk det til tilslutt:) har du hatt mye muskelsvinn i den perioden du har ligget i senge? har du fått tilbud om fysioterapi/medisinsk opptrening? vil nok tro at du har rett på sånnt etter sengeleie så lenge. min lillegutt blir 4 mnd neste uke, herregud som tiden går fort. kjempe tøfft i starten, skyhøye forventninger og ikke akkursat forberedt på hvor sliten jeg skulle bli. satt jo og grein for ingenting, hehe. men alt har bare blitt bedre og bedre, nå har jeg en engel av en sønn, sover hele natten og gråter bare hvis han vil siifra om noe;) gled deg masse, å være mamma er KJEMPE GØY:) (men det er gaaanske slitsomt i starten)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå