Gå til innhold

Diskriminering

Anbefalte innlegg

I september (før jeg visste at jeg var gravid) begynte jeg på et etterutdanningskurs. Det består av to samlinger på høsten (som jeg har vært på) og to på våren. Avtalen min med arbeidsgiver var at han skulle dekke alle utgifter i forbindelse med kursene + at jeg skulle få lønn for tre dager som jeg må være borte i forbindelse med hvert kurs. Nå fikk jeg en mail fra han i forrige uke (midt i juleferien min..veldig sympatisk) om at han har bestemt at jeg ikke får gå ferdig de to kursene jeg har igjen, men at jeg heller får ta de når jeg er tilbake fra permisjonen hvis det er mulig. Jeg er ganske sikker på at han ikke har lov til å gjøre dette. Begrunnelsen var at jeg var gravid og har ingenting med bedriftens økonomi eller noe sånt å gjøre. Noen som er enig i at dette ikke er lov og som evt. vet hvem jeg kan kontakte for å få hjelp eller hvor jeg kan finne info om dette på nettet? Er veldig viktig for meg å få tatt disse kursene siden det er siste gang de går. Har ikke råd til å betale de selv da det nok er snakk om 15000 i utgifter..:-(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139368392-diskriminering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sunami!

Jeg skal med glede svare deg på dette, for dette er en av de tingene jeg jobber med til daglig. Og i tillegg har jeg opplevd noe av dette selv, og har skrevet et innlegg om dette tidligere på mai-siden...

Din sjef har ikke lov til å gjøre dette. Dette er regulert i likestillingslovens § 3 punkt 2. (Sitat:"Direkte eller indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn er ikke tillatt.

Med direkte forskjellsbehandling menes handlinger som:

1. stiller kvinner og menn ulikt fordi de er av forskjellig kjønn,

2. setter en kvinne i en dårligere stilling enn hun ellers ville ha vært på grunn av graviditet eller fødsel, eller setter en kvinne eller en mann i en dårligere stilling enn vedkommende ellers ville ha vært på grunn av utnyttelse av permisjonsrettigheter som er forbeholdt det ene kjønn")

Og håndhevingen av loven er faktisk innskjerpet. Veldig flott (for deg) at din sjef skrev dette til deg på mail, da har du skriftlig dokumentasjon på lovbruddet. Det gjør saken din enda lettere å bevise. Ord mot ord funker nemlig av erfaring meget dårlig. Og det er om mulig enda bedre for deg hvis han skrev at det var pga. at du er gravid, det gjør saken din veldig sterk. Ta godt vare på den mailen!

Det er flere ting du kan gjøre videre i saken nå. Jeg vet ikke om du jobber i en stor bedrift, privat/offentlig eller om du f.eks er organisert. Det kan lønne seg å starte i det små og rett og slett konfrontere sjefen din med dette (aller helst skriftlig-husk alt som er skriftlig er viktig dokumentasjon videre for saken din), svar på mailen du fikk fra han, henvis til likestillingsloven, se hvilket svar du får tilbake. Hvis det ikke hjelper, kan du i neste omgang ta kontakt med fagforeningen din (hvis du er organisert), de hjelper til med slike saker. Eller du kan ta en kjapp telefon til likestillings- og diskrimineringsombudets (ldo)rådgivningstjeneste. De gir gratis kjempegode råd (jeg bruker de masse i jobben min, men rådgivningstjenesten er for alle), og der får du også tips om hva du bør gjøre videre. Gå inn på www.ldo.no og sjekk ut siden deres. Spesielt det som står under rådgivning.

Lykke til videre, ikke gi deg, husk dette er forbudt ved lov i Norge! Ikke tenk at dette blir en for stor sak og at du ikke vil lage så mye styr av det (mange lar slike ting bare passere i stillhet), alle som opplever dette bør og må si ifra ellers vil vi aldri får likestilling i Norge. Jeg hører gjerne fra deg igjen hvordan det gikk.

• 3 uker senere...

Takk for godt svar. Det ordnet seg omsider. Tok kontakt med fagforbundet og de støttet meg på at arbeidsgiver ikke hadde lov til dette. Hadde et møte med arbeidsgiver, og etter en timestid med diskusjon og en del ubehageligheter fra hans side (han er ikke verdens enkleste å ha med å gjøre), så endte det faktisk med at han lot meg fortsette kursene og beklaget det hele. Veldig glad for det, men litt irritert for at det måtte bli så mye ekstra stress for å få det til. Men er fornøyd nå da:-) Så til dere andre som opplever slike ting er det bare å stå på. Man har mange rettigheter som gravid, og arbeidsgiver må trå forsiktig. Når arbeidsgiver i mailen til meg antydet at det var pga at jeg var gravid og skulle ut i perm at jeg ikke fikk fortsette kursene, så hadde han vel egentlig tapt allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...