Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal altså på vår årevise planlagte bryllupsreise til Florida i februar. Daer gutten vår 7,5 mn d. Regner med vi er godt igang med middag da, har begynt å innføre en del smaksprøver nå. Han drikker også van nå, etter mye styr og prøving. MEN, jeg lurer på om det er greiest å ta med seg middagsglass fra Norge, eller om vi like godt kan kjøpe det der?

Skrevet

Jeg vil tro det er greit å kjøpe det der. De har sikkert ett uttall utvalg i USA. Blir jo tungt å dra med seg så mange middagsglass.

Skrevet

Hvor lenge skal dere være der?

Jeg var i Tyrkia i sommer og skulle ikke ha med meg noe særlig, "de har jo barn der og" etc. sa alle. Etter 2,5 uke gikk jeg tom for grøtpulver, og 99,9% av all barnematen der skulle blandes med kumelk og var dessuten stappet med vaniljesukker, honning etc. Dette gjelder også de kjente merkene som nestle og hipp! Etter å ha vært på alle supermarkedene fant jeg to typer jeg turde å bruke (valgte vaniljesukker fremfor kumelk og honning). Ellers så var bleiene "dyppet" i parfyme, det var så sterkt at jeg fikk hodepine første dagen! Stakar babyen! Hadde heldigvis med en del så han fikk norske uparfymerte bleier om natta. Fant heller ikke våtservietter uten masse parfyme!

Middagsglassene var helt grei, og på noen stod det utenpå at de var uten salt. Nå lager jeg nesten all middagsmaten selv, så der har du jo alltids et alternativ. Kan jo ta med stavmikser f. eks så kan de jo spise nesten all mat som dere spiser når han er 7,5 mnd!

Nå var jeg kanskje maks uheldig, men det er jo verdt å ha i bakhodet.

Her er litt info jeg fant om mat:

Honning skal man ikke gi før ett års alder fordi den i sjeldne tilfeller kan inneholde en bakterie som gir spedbarnsbotulisme, og det er ikke bra... (Botulisme er en nevroparalytisk sykdom, altså noe som paralyserer nerver, antar jeg?).

Nøtter av alle slag skal man ikke gi, ganske riktig som Sol sier at de kan gi skader på lungevev hvis de havner i "feil rør". Noe med oljene i nøtter som gjør det. Man skal vente til rundt 3 års alder. Men jeg tror f.eks. marsipan kan gå bra før den tid, selv om det er laget av mandler. Nøttebunn i kaker vet jeg ikke.

Salt - fordi nyrene deres ikke er ferdig utviklet og dermed ikke takler saltet. Skulle barnet få i seg litt mye salt kan man hjelpe kroppen ved å gi mye vann å drikke. Men forsøk å unngå det. Små mengder salt f.eks. i leverpostei og sånt går fint.

Kumelk kan i noen tilfeller gi små blødninger i tarmene eller noe deromkring, og derfor skal man vente med det. Fra ca 10 måneders alder kan man bruke noe kumelk i matlaging, og gi litt yoghurt eller surmelk. Kumelk å drikke fra ca 1 års alder.

Vær oppmerksom på fisk - hvis barnet er allergisk kan det gi veldig kraftig reaksjon. Egg er det ikke helt uvanlig å være allergisk mot, da er det eggeHVITEN som er problemet (protein). Derfor bør man gjerne vente litt med det også. Egg i mat går sikkert greit, men egg på skive er kanskje litt mye.

Og så er det noen grønnsaker som inneholder nitrat, som omdannes til nitritt i kroppen. Nitritt kan igjen omdannes til nitrosaminer ved reaksjon med aminosyrer, og nitrosaminer kan være kreftfremkallende. Nitrat kan gi forgiftning hos spedbarn (lages om til nitritt som binder seg til hemobglobin, som transporterer oksygen i blodet). De som har høye nitratverdier er spinat, rødbeter og et par til jeg ikke husker i farten. Igjen er ca 1 års alder "grensen", tror jeg. Små mengder går sikkert greit før det. Men ikke lag fersk spinatsuppe, f.eks.

Har man matallergier i familien skal man selvfølgelig være forsiktig med andre ting også, det som står over er for alle babyer.

Litt utenom tema, men skal du ha med vogn?

Skrevet

Først vil jeg ønske deg lykke til!!! Jeg hadde med meg lille tulla til tyrkia i 14dager når hun var 7 månder. Og jeg fikk meg litt av en overraskelse!!! Vi hadde tatt alle forhåndsregler men blei ikke sånn vi hadde tenkt. Vi hadde med all mat og drikke til henne fra norge. Babymiddag,grøt,mme og deserter... Vi hadde også med bleier,våtservietter,div salver,solkrem og enkle medisiner(paracet og otrivin).

Det først som skjedde var at ungen ikke ville ha mat fordi det var så varmt.Hun spiste litt grøt med baby desert ett par ganger om dagen. Ellers gikk det mest i drikke... Jeg kjøpte et glass med noe barnemat der nede men det blei hun syk av... Vondt i magen og diare... Tror det var fordi hun ikke var vandt med annen type baby mat en den hun hadde fått her hjemme... Så jeg anbefaller deg å ta med mat hjemmefra!!!

Så på slutten av ferien gikk jeg tom på våtservietter. Når du er på feriet et sted det er varmt med små barn,går det MANGE våtservietter... Så jeg gikk på apoteke og kjøpte nye... Uten parfyme selvfølgelig. Disse brukte vi i 2 dager før ungen var full av sår.. Spesielt ved halsen og i baken(der de blei brukt mest). Dette fordi ungen hadde fått varmeutslett som det hadde kommet sikkel,sand og bakterier i... Så måtte ha en skikkelig antibiotikakur når vi kom hjem. Så ta med alt du trenger av stelleproduketer hjemmefra...

Dere har sikker AC på rommet. DA burde du legge ungen så langt bort fra den som mulig. Selv om det er varmt ta på hel-pysj å bruk dyne får det... Så slipper dere forkjølet unge på turen...

Pass hele tiden på at ungen drikker. Hvis ikke ungen vil ha vann gi saft eller andre ting med smak. Er bedre at ungen får sukker enn at den blir uttørket..

Ikke utsett ungen for direkte sollys,bruk altid lue og smør på solkrem selv om ungen er i skyggen....

Ellers vil jeg ønske deg lykke til igjen. Jeg vet jeg har kommet med mange flere råd enn du ba om,men er så redd noen skal gjøre samme feil som meg. Er det noe mer du lurer på er det bare å sende meg en P.M...

Hilsen: En som har vært på ferie før:-)

Skrevet

Vi reiste da snuppa var 1.5 år og var nesten 5 mnd i sør-amerika. Opplevde også at nesten all grøt var tilsatt sukker og annet dritt, og mange middagsglass inneholdt f eks salt....nå lager eg all maten selv, så det var jo ikke noe problem for oss, men du kan jo vere oppmerksom på at det er slik. Vi kuttet rett og slett ut grøt da vi, men også denne kan du jo lage selv.

Ang bleier så var de også fulle av parfyme og laget av rein plastikk (det er jo de i norge og, men det var enda verre der). Heldigvis bruker vi tøybleier, så vi slapp det problemet da (vi prøvde engangs en gang, og snuppa var helt kald og klam etter bare noen timer stakkars...) Kansje vanskelig å ta med bleier, det spørs jo hvor lenge dere skal vere der...(kan jo fort bli fullt i bagasjen....)

Vil anbefale bæresele/sjal iallefall til flyreisen. Vi hadde ikke med vogn i det hele tatt, og det var en lettelse....Det er så mye annen bagasje å passe på...

Skrevet

Takk for veldig fint svar. Der fikk jeg svar på masse jeg lurte på:) Vi skal til Florida, så da tenker jeg at jeg sikkert får tak i middagsglass der, eventuellt så lager jeg det selv der:)

Jeg skal ha med vogn ja, har gått til innkjøp av en liten og lett reisetrille. Vi skal bare være borte i 2 uker, men det er kjipt hvis "Hovedvognen" våe går i stykker på flyet, og så er den litt stor. Så da ble det en liten en somvi også kan bruke på sommeren her hjemme:) Noe spes du tenkte på?

Skrevet

her var det mange uheldige reisende.

Vi var første gangen i utlandet da yngste var ca.6 mnd. Da var vi 5 uker på mallorka. vi hadde med det meste av mat og alt av våtservietter og bleier. Kjøpte noen middagsglass og fruktglass. Der var det stort utvalg av mat på glass så det hadde vært unødvendig å ta med det, men grøtene var bra vi hadde med siden de de solgte der inneholdt mye rart.

Andre gangen vi var i utlandet med barn var eldste 10 mnd. Da var vi 14 dager på Gran Canaria. Vi hadde med bleier, våtservietter og grøt, men kjøpte alt av mat på glass der.

Tredje gangen i utlandet med unger var yngste 5 mnd og elste 3 år. Vi var 3 uker på Gran Canaria. Vi hadde med mye av bleiene, noen våtservietter og litt grøt siden yngste fikk en liten smak en gang for dagen.

Foreldrene mine tok med litt bleier til oss da de kom nedover den siste uken(jeg syns bleiene der er dyre) og vi kjøpte frukt på glass og våtservietter der. Huggise pure våtsevietter inneholder ikke parfyme eller annet rart.

Vi har også vært i USA, men det var mens vi enda var prøvere, men vi kjøpte noe baby ting der og jeg kikket mye rundt og det så ut som det var stort utvalg der.

Jeg ville nok tatt med det jeg hadde trengt av grøt.

Ellers har jeg ikke brukt å smøre ungene med solkrem når de var under 1 år siden det ikke er annbefalt, men har holdt de i skyggen og det har gått helt fint alle gangene. Eldste hadde soldrakt med solfaktor 50 denne gangen slik at vi måtte smøre minst mulig.

God ferie.

Jeg også vil til Florida(missunelig)

Skrevet

Lurte på det med vognen fordi vi hadde med våres, og den ble nesten ikke brukt, var stor og klumpte å drasse rundt på, selv om den i Norge var lett og enkel (oth urban jungle). Skulle bare kjøpt en billig der/tatt med, en som kan legges helt ned så han kan sove godt også da. Og så ble den totalskadd på flyet hjem igjen uansett.. :P

Skrevet

Vi har hatt med en Teutonia Timmy alle gangene og brukt den mye. Ikke hatt noen skade på den.

Skrevet

KarinB, jeg har bodd 6 mnd i Florida nå nettopp. (send meg en pm om du lurer på noe spesifikt :-))

barnemat: i USA er de minst like strenge som i Norge. Absolutt ikke noe honning o.l. i barnemat.

Men de har færre ferdige middagsglass faktisk fordi retningslinjene der er at de ikke skal spise blandede matretter noe særlig før 10 mnd, de skal lære å skille smakene fra hverandre, så man kjøper som regel grønnsaker o.l. hver for seg.

Men middagsglass finnes, gerbers stage 2 vil du bruke når babyen er 7,5mnd. (de står ikke merket med alder, men stage 1 er ca 4 mnd, stage 2 ca 6 mnd, og stage 3 8 mnd+)

du kan jo kikke på hva som finnes nå nettet. Merker er: gerbers, earth's best (organisk)..

Bleier: det finnes både parfymerte og uparfymerte. Vi brukte Huggies Natural Fit: fantastiske bleier! (uten parfyme, men med "krem").

Grøt har de selvsagt også (baby cereal), men de er ikke tilsatt melk, så om du vil blande med melk, kjøper du bare mme (formula) og tilsetter pulver og vann.

Og vogn: vi dro når babyen var 4 mnd og brukte aldri vogn, kun trille. Du skal inn og ut av bil 40 ganger om dagen, så norsk vogn funker ikke (får sikkert flust av kommentarer da hvis du kommer med superstor og stabil norsk vogn;-)).

Bruk en liten trille, det er mye bedre.

Ellers ha god tur! Deilig med litt sol og varme, perfekt vær der nå!

Skrevet

Jeg har bodd i ulandet med spedbarn og baby og det var i Sør Øst Asia, til og der fikk man tak i det meste og jeg opplevde ikke noe problem. (Det særeste og mest kresne får man i butikker hvor de selger varer fra Australia, som store kjeder osv) Vi har vært lenge i tropene, bodd i hytter på stranden, andre merkelige innretninger og vi har gjort som man gjør der vi er, det har med veldig få unntak gått veldig veldig bra. Jeg er for øvrig i den helt andre enden av bekymringsskalaen enn de fleste norske mødre (heldigvis ikke alle) og har latt barnet mitt drikke lokal drikke, altså alle tenkelige fruktjuicer (som aldri er tilsatt sukker forresten) i Asia og med isbiter og det hele. Hun har aldri blitt syk av det. Det kjipeste som har skjedd med henne var at hun dro på seg en invfluensa i Norge som hun hadde i kroppen da hun dro ned en gang, og 50 grader opp i temperatur gjorde at den blusset opp og ble litt voldsom da vi kom ned, så litt penciline etc måtte til. Men tre dager etter var hun fin som bare det. Tror dette er det eneste etter 4 år i Asia, bare noe småplukk ellers, og da er det ikke relatert til hva hun spiste, vi flyttet dit da hun var baby.

Men vi bodde litt i USA da førstemann var 7 mnd, en 5-6 uker. Jeg tok med bare en 10-12 bleier så vi hadde til første døgn, så gikk jeg på en ordentlig barnebutikk og kjøpte alt av mat, MME, grøtpulver, middagsglass etc. Bleier, våtservietter (er det virkelig noen som tar med det ut i verden?) Barnet vårt spiste alt og jeg tror ikke en gang vi tenkte tanken på at det kunne hende at hun ikke gjorde det.

Husker jeg holdt meg til Gerbers i USA, og de er vel kommet enda lengre enn Norge i forhold til økologisk og organisk vil jeg tro, så gå til en butikk med svært utvalg og si eksakt hva du ønsker å kjøpe.

Jeg hadde ikke tatt med meg noen verdens ting dersom jeg skulle til USA, bare noen bleier til turen og første dag, kanskje grøtpulver til første dag også når jeg tenker meg om, men det er mest fordi man ikke orker å gå ut og handle med jetlag etc første dag.

Til Tyrkia hadde jeg kanskje tatt med litt småting, men ikke noe særlig nei. Jeg er av den typen at jeg forstår ikke problemet med at barn får litt andre ting enn det de er vant til hjemme jeg da, men det er meg. Har man vært veldig nøyaktig med at barnet lever i veldig rigide rutiner, vært supernøye med temperaturer, mengder og sammensetninger, ja da er det jo ikke sikkert at barnet spiser alt. Men har man prøvd litt av hvert og servert det "man får til" så tror jeg de fleste vil ta det de får når foreldrene serverer og det ligner ganske mye på det man vanligvis spiser.

Dere får nok en herlig tur, jeg har vært 3 ganger i Florida selv, det er et behagelig kliman der, avslappede mennesker og mye å finne på. Husk også at amerikanere elsker babyer, og dere kommer garantert i kontakt med mennesker grunnet babyen og da er det bare å spørre om ting dere lurer på, som hvor er den beste, nærmeste og mest oppegående babybutikken er etc.

Jeg forutsetter også at du har en frisk baby uten ekstrabehov.

Lykke til og god tur!

Hilsen globetrotter som tenker at det helst vil gå bra og det gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...