Hepa85 Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Jeg fødte for bare en uke siden, og brystene mine formerlig flommer over av melk. Begynner å bli lei av brystspreng og vondt i puppene. Må pumpe meg før amming, ellers så er brystene så fulle at snuppa ikke får ordentlig tak i brystvorta, og det blir forferdelig vondt for meg. Høres sikkert ut som et luksusproblem, men det er så slitsomt med bryster som sprenger etter bare to timer... Noen tips som finnes for å redusere melkemengden noe? Svært takknemlig for svar
*En rosa og en blå* Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Føler med deg, jeg har slitt med det samme problemet. Jeg prøvde et tips som jeg leste på ammehjelpen.no, om et metode utviklet av en nederlender. Den virket faktisk, men man skal ikke prøve den metoden før man er sikker på at man har for mye melk. Men uansett så er datteren din kun en uke gammel, så puppene dine har ikke "blitt kjent" med henne ennå. Jeg hadde også grusom melkespreng omtrent fra dag 2-5, men det går seg til når kroppen din blir vant med hennes behov. Jeg prøvde ikke metoden før tulla var ca 2 mnd, tror jeg.
Hepa85 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2009 Da får jeg vel bare vente et par uker, og se om det stabiliserer seg. hun suger ganske kraftig, så mulig hun stimulerer til ekstra produksjon på den måten, men at det bedrer seg når hun klarer å få i seg mer av melken jeg har.. håper det, melkespreng er ikke gøy! Heldigvis funker det relativt greit å pumpe ut litt (eller mye) før hun kommer til brystet. Da gjør det i alle fall ikke så vondt for meg. Men den metoden på ammehjelpen.no. Betyr ikke det da at hvert bryst må vente 3 timer før amming? Og at jeg da må legge henne til et sprengfullt bryst som ikke har blitt tømt på 3 timer? Syns det hørtes smertefullt ut, men blir jeg desperat nok kan jeg jo prøve! Greit å vite at den har fungert for noen.
*En rosa og en blå* Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Det du kan gjøre, om du prøver metoden, og du skal legge henne til brystet som har "hvilt" i 3 timer, er jo evt. å bare stimulere brystvorten til utdrivningen setter i gang, og så legge henne til når den verste spruten har gitt seg. (Puh, det ble en lang setning...!) Men jeg opplevde faktisk ikke at det ble sprengfullt etter hvileperioden, kanskje fordi brystet ble helt tømt først, for første gang?? (';')
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Det går seg nok til etterhvert, men ellers så syns jeg det har en del å si hvor mye og hva jeg spiser. Drakk noe vørterøl en periode og det økte nok produksjonen i meste laget. Fikk også mye melk nå i jula etter all den gode maten.. Litt magrere kosthold ser ut til å dempe produksjonen, men man skal jo spise godt og riktig når man ammer. Å pumpe ut mye er vel ikke så lurt, jeg vil tro det bare øker produksjonen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå