Engodmagefølelse Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Jeg og barnefaren gjorde det slutt for to mnd siden men bor sammen ennå grunnet lang oppsigelsestid på leiligheten.. I utgangspunktet trodde jeg vi skulle få til et samarbeid, men forholdet oss imellom blir bare verre og verre og alt han bryr seg om nå er sine egne rettigheter. Jeg for min del har vært mye inn og ut av sykehus og har derfor konsentrert meg mer om å bære frem barnet enn å sette meg inn i lover og regler. Håper derfor på litt hjelp herfra. Barnefaren vil ha meg til å signere farskapspapirer med delt foreldreansvar. Jeg vegrer meg mot dette fordi jeg ikke egentlig vet hva det innebærer. Noen som vet hvor mye han kan bestemme over mitt liv med en slik avtale? Må jeg for eksempel bo i nærheten av han? Spørre om lov til å ta imot jobbtilbud på en annen kant av landet i fremtiden? Andre ting? Hvis jeg ikke underskriver vil han ta saken for retten med leiekontrakten vår som bevis på at vi har bodd sammen. Vil dette kunne gi han flere rettigheter? Vi bodde ikke sammen da barnet ble unnfanget og jeg har aldri vært forlkeregistrert på den adressen så jeg tviler på hvor god saken er, men er likevel bekymret. Er også bekymret for fremtiden med tanke på samvær. Hvor mye kan han egentlig kreve sålenge barnet er lite? (Tenker mest på barseltid og så lenge jeg ammer) Tror ikke han fatter hvilket ansvar som følger med et barn. Det virker nesten som han ser på det ufødte barnet mest som en prydgjenstand som han eier halvparten av. Lurer også på hvordan foreldreansvar er knyttet til samværsrett? Mange spørsmål her.. Nummerer avsnittene så det går an å svare på bare enkeltdeler evt. Utrolig takknemlig for alle svar og erfaringer.
Engodmagefølelse Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 3. januar 2009 Jeg og barnefaren gjorde det slutt for to mnd siden men bor sammen ennå grunnet lang oppsigelsestid på leiligheten.. I utgangspunktet trodde jeg vi skulle få til et samarbeid, men forholdet oss imellom blir bare verre og verre og alt han bryr seg om nå er sine egne rettigheter. Jeg for min del har vært mye inn og ut av sykehus og har derfor konsentrert meg mer om å bære frem barnet enn å sette meg inn i lover og regler. Håper derfor på litt hjelp herfra. 1) Barnefaren vil ha meg til å signere farskapspapirer med delt foreldreansvar. Jeg vegrer meg mot dette fordi jeg ikke egentlig vet hva det innebærer. Noen som vet hvor mye han kan bestemme over mitt liv med en slik avtale? Må jeg for eksempel bo i nærheten av han? Spørre om lov til å ta imot jobbtilbud på en annen kant av landet i fremtiden? Andre ting? 2) Hvis jeg ikke underskriver vil han ta saken for retten med leiekontrakten vår som bevis på at vi har bodd sammen. Vil dette kunne gi han flere rettigheter? Vi bodde ikke sammen da barnet ble unnfanget og jeg har aldri vært forlkeregistrert på den adressen så jeg tviler på hvor god saken er, men er likevel bekymret. 3) Er også bekymret for fremtiden med tanke på samvær. Hvor mye kan han egentlig kreve sålenge barnet er lite? (Tenker mest på barseltid og så lenge jeg ammer) Tror ikke han fatter hvilket ansvar som følger med et barn. Det virker nesten som han ser på det ufødte barnet mest som en prydgjenstand som han eier halvparten av. 4) Lurer også på hvordan foreldreansvar er knyttet til samværsrett? Mange spørsmål her.. Nummerer avsnittene så det går an å svare på bare enkeltdeler evt. Utrolig takknemlig for alle svar og erfaringer. Snuppa86 *en liten prins*
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 hei=) skal sitere litt ifra en bok jeg har fått hvor det står om foreldre ansvar og slik! foreldreansvar er ordet loven bruker om foreldres plikter og rettigheter. gifte foreldre har automatisk felles foreldreansvar for sitt barn men er de ikke gift,samboere(står oppført på samme addresse) er det mor alene som i utgangspunktet har foreldreansvaret og far står uten rettslig tilknyttning til barnet! det må da inngås egen avtale om delt foreldrerett,det er ikke nok at far erkjenner farskapet. foreldreansvar gjelder de plikter foreldrene har til å ta avgjørelser for barnet i personlige forhold,og de retter foreldrene trenger for å utøve disse pliktene. det gir rett til medbestemmelse når det gjelder bla. utstedelse av pass for barnet,navneendring,inn eller utmelding av trossamfunn og valg av skole. foreldreansvar gir rett til full informasjon om barnet fra offentlige instanser,feks barnehage,skoler og sykehus. det gir adgang til å delta på foreldremøter og konferansetimer i barnehager og skoler, så for å oppsummere det litt,så vil delt foreldrerett gi far rett til å være med å bestemme over visse forhold da det gjelder barnet,men kan alikevel ikke kreve delt omsorg for barnet selv om delt foreldrerett. foreldre må bo sammen på samme adresse på det tidspunktet barnet blir født,for at det skal gi automatisk foreldrerett,så så lenge dere skal flytte fra hverandre før barnet er født,så kommer han ikke langt med den leiekontrakten=) så den er "safe" i din favør=) det første året,og mens barnet ammes så er det anbefalt at far kommer til deg og besøker barnet,korte men hyppige besøk. en far som ikke kjenner barnet kan ikke bare komme og ta en baby,den må kjenne barnet før det kan være opptrapping i samværet(overnattinger og sånn)ikke anbefalt delt bosted før barnet er rundt 3 år. blir selv alenemor om noen mnd,og kommer til å lage en skriftlig avtale med bf om faste dager og kl slett som han kan komme og besøke(han er ikke helt stabil i psyken sin har jeg funnet ut,så orker ikke at han flyr ned døra her hver dag) han er nok litt som din bf,han aner ikke hva det innebærer,han skal bare være vanskelig og tro at han kan kreve ditt og datt! fakta er jo egentlig at far i sånn situasjon ikke har så mange rettigheter! jeg kommer ikke til å skrive under på delt foreldrerett,da han er umulig å samarbeide med,så velger å ta alle avgjørelser selv! og før en evnt rettsak vil dere måtte gå til mekling,for å prøve å bli enige om samvær osv,så er ikke så lett som han tror å gå rettens vei! det blir i såfall en lang og kranglete vei for han! ble litt rotete forklart det her,men svart så godt jeg kan,så håper det hjelper deg litt i hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 http://www.familievernkontoret.no/index.php/Mekling.html ta også en titt på denne siden,mye grei info der=)
Engodmagefølelse Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2009 Tusen takk for svar!! Var veldig til hjelp! Håper alt ordner seg for deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå