Gå til innhold

Når begynner augustmammane med fast føde og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt spent på dette, tenkte å begynne litt når lille venn blir 6 mnd, hvis det holder, snart 5 mnd nå. Men blir det opp hver time på natten om kort tid, starter jeg litt før. Hva starter dere med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er 4 mnd og vi har begynt å introdusere litt maisgrøt. Det errlitt tidligere enn de anbefalte på helsestasjonen men jeg har en stor gutt (7900 på 3mnd kontroll) som har vært mye våken på nettene den sisste mnd og virker missfornøyd om kveldene. Så tror rett og slett at jeg har litt lite mat til klumpen. =)

Skrevet

Jeg har en sønn på litt over 4 måneder, og begynte å introdusere grøt for 2 uker siden. Startet med en teskje maisgrøt, og har gradvis økt fra dag til dag. Nå får han 1 posjon maisgrøt til frokost med litt morsmelk på flaske etterpå (jeg pumper kun), og melk til lunsj, middag og kvelds. Siden han får grøt, så gir jeg også litt sviskejus på flaske i løpet av dagen og litt kokt vann, for å holde gang i magen. Han har også fått smake noen teskjeer med eple/mango puré.

Han synes grøt er nammenam. Vil gjerne gi ham grøt til kvelds også, men skal vente noen uker med å introdusere mere grøt. Kanskje når han er 5 måneder. Og så middagsglass når han er 6 måneder.

Jeg har også en stor gutt, 8 kg ved 4 måneder, så jeg syntes det var greit at han fikk litt mer mat.

Skrevet

I morsetning til de over har jeg mer enn nok melk til gutten (har også en 8kgs klump). Men jeg begynner på jobb når han er 6mnd og tenkte han fra da skulle få et helt måltid grøt mens jeg er på jobb. Har endel venner som har slitt så tenkte jeg skulle starte tidlig.

Vi har begynt med risgrøt, bare gitt det et par ganger nå. Tar en ts pulver og blander med masse pumpet melk (gir han ikke alt ennå). Grøten har vært veldig tyntflytende, så det har gått greit å få den i ham. Første gang vi gav han gjorde jeg det på ettermiddagen (fire-tida). -Alt så helt fint ut intill vi skulle legge han, da fikk han tydlig vondt i magen. Så tips er å introdusere tidlig på dag.

Vil helst vente med frukt (med unntak av banan) til han er 6mnd pga allergi.

Skrevet

Lillegutt er 5 mnd nå og for et par uker siden så prøvde jeg en skje grøt for å se om han likte det. Han elsket det. Jeg har ikke gitt mye og når vi er avsted har han bare fått melk. Igår ga mannen han en hel porsjon og han er kjempe fornøyd. Hadde i utgangspunktet tenkt å vente til 6 mnd men når han ser ut til å like det så godt ser jeg ingen grunn til å vente. Han sover godt på natta fra før, sovet rundt fra nyfødt uten mat før kl 5-6, dvs 12 timer uten mat. Prøvde litt kokt gulrot da han var dårlig i magen og det falt også i smak (bare en skje). Vi gir forresten risgrøt. Gav maisgrøt til elstemann.

Skrevet

Takker for svar, hm.....kanskje ikke noe poeng å ha som mål å fullamme til 6 mnd dersom det kan resultere i at barnet ikke vil ta mat så lett senere? Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Vi var for en mnd nede i en nattamming, men er oppe i tre igjen nå, som å gå tilbake til tidlig barseltid, og det er nok et tegn på at matintrodusjon bør komme tidligere enn jeg hadde tenkt. Akk ja, synes det var så fredelig med pupp og pumping og bare det...

Skrevet

vi begynte med risgrøt for litt over en uke siden med bare en skje og hun elsket det! hylskreik når det var tomt, fikk i noen dager så var det opphold noen dager, og nåi kveld fikk hun grøt(litt over en spiseskje med grøtpulver). hun elsker det!! hun kunne sikkert spist mye mer men det er vel lurt å ta det litt gradvis kanskje?

vår snuppe sov maks 3 timer sammenhengende på natta før hun fikk grøt,og i natt sov hun i nesten 6 timer!! må si det var en god forandring:):)

Skrevet

Min godgutt ble født 3.august, 6 uker for tidlig. Hadde definitivt tenkt å vente med grøt til han ble 6 måneder, men det ble til at vi startet med litt maisgrøt i romjulen. Har hele tiden hatt på følelsen at jeg har hatt litt lite melk og at han aldri får spist seg skikkelig mett. Han er veldig blid og fornøyd, men kan likevel spise 120 ml mme etter at han har fått pupp.

Da vi ga første smaksprøve med grøt, ble det nok litt mer enn vi egentlig hadde tenkt. Hadde tenkt at han bare skulle få en bitteliten smak, men han fikk alt som ble blandet (1 ts grøtpulver blandet med mm til veeldig tynn grøt). Grøten gikk nemlig ned på høykant, og han skrek når det ikke kom fort nok og han skrek når det var tomt.

Nå har han fått grøt 5 dager på rad, og det virker som om han tåler det veldig bra. Vi har ikke økt mengden noe vesentlig ennå, men kommer nok til å gjøre det i løpet av neste uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...