Frøken Freken Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Jenta mi har små utslett på kinnene, jeg har tenkt at dette er varmeutsett. I tillegg er hun i blandt rød og tørr i kinnene. I en periode hadde hun også to røde, litt tørre flekker øverst på brystet. Smurte disse med a-krem og de ble mindre røde og mindre i størrelsen. Tentke at det var resultatet av at hun har blitt bløt på bodyen etter mating, og at huden har blitt irritert av dette. Merker også at hun klør seg i fjeset - men har trodd det har vært tegn på at hun har vært trøtt, siden hun ikke klør seg når hun er uthvilt. (Har ikke skraper og sår i fjeset). Hun gråter lite og er stort sett fornøyd. Dere som har barn med eksem - hvordan arter dette seg? Høres det jeg beskriver ut som eksem? HVa skal jeg i så fall gjøre? (Er klar over at dere ikke kan diagnostisere jenta mi via nettet, men setter pris på svar;)
Emma2007 Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 jo litt vanskli vite men.. men om det skulle være en form for atopisk f eks tror jeg det er viktig å ikke la henne klø seg,prøv å unngå det ved bruk av votter.Min lille gutt fikk røde flekker som blusset opp , og han klødde seg veldig som du beskriver,det kan være trøtt-kose-kløing!! (skjønner?)men uansett kan det irritere "eksemet" slik at det blir verre.selv om hun ikke klør fordi det klør om du skjønner... det blir verre og verre hvis de får klødd på det.så til slutt vesker det. jeg smurte en stund med spenol siden den er uparfymert.men hos han ble det verre,og jeg prøvde kortison-salv på butikk-apotek=dette hjalp,men det kom tilbake m d samme jeg slutta med kortison.helsesøster sendte oss til legen fordi d vesket sånn...fikk da mildison og så bruker vi decubal recoverkrem. min gutt er også alltid glad og fornøyd så det er vanskli å vite om det klør eller plager han.. ja dette ble mye,men det trenger jo ikke være noe. men tror jeg ville smurt henne ofte,så tar du det kanskje ved roten..??!! min er 5,5 mnd,hatt det siden 2,5 hvor gammel er hun?
Frøken Freken Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2009 Hun er 4 måneder om en uke. Betyr det at flekkene til gutten din kommer og går, litt? Og har de lagt merke til det på hs? Helsesøster har ikke bemerket noe på kontrollene. Tror jeg skal prøve å smøre henne ofte, som du sier, kan jo bare være at hun er litt tørr og sensitiv. Uansett er vel ikke eksem en sykdom, men mer en sekkebenevnelse for irritert hud. Grunnen til at jeg henger meg opp i dette er nok delvis fordi jeg ikke ammer, og jeg har vært veldig urolig for at det skal få negative følger for henne. Tusen takk for raskt svar!
Frøken Freken Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2009 Å ja, ser jo nå at hs har sendt dere til legen fordi eksemet vesket:) Det går litt fort i svingene når jeg leser og skriver.
Mamma med spire Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Hun jeg er tante til har atopisk eksem! Foreldrene trudde hun bare var tørr, men når de var hos legen for noe helt annet så så legen på de tørre områdene å det var atopisk eksem! Hun har aldri klødd eller noe.. Jeg derimot har eksem å det har klødd så lenge jeg kan huske:( Syns du skal ta henne til legen så de får se på henne sånn at hun kan få det som passer best for henne å smøre på om det er eksem, tørr hud eller noe annet..
husmus &2 Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 For meg høres det ut som melkeutslett. Klumpen min har/har hatt dette på kinnene, og det kan bli veldig hissig rødt, men det går over etter noen dager. Han er nå også ganske tørr på kinnene, men det tillegger jeg den tørre luften her i Tigerstaden. Det kan jo hende din lille snuppelure har noe annet, men jeg ville sjekket ut melkeallergi først. Jeg var stolt da legen sa han hadde utslett etter mammas melkehormoner. Nok et sykt bevis på at jeg fikk bekreftelse på at han fikk i seg nok morsmelk til å få utslett av det. Merkelig form for stolt mor, men sånn er det...
anibe Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Frøkna vår hadde noe lignende og forsøkte med aloe vera og A-krem med noe, men ikke fullstendig effekt. Forsøkte tilslutt med mild kortisonkrem 2-3 dager og da forsvant det. Kan jo forsøke resept-fri kortisonkrem for bruk noen få dager og se om det hjelper. Om ikke, bør du kanskje ta en liten sjekk hos legen.
Lillemille*** Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Gutten min har lignende symptomer, har hatt det siden ca 2,5 mnd og er nå litt over 4. For oss har det fungert å påføre mye fuktighet i form av krem. Både i ansiktet og på kroppen. Utslettet er værst på det ene kinnet, men selv der har det nesten gått vekk. Han har også hatt sprukket hud bak ørene, en tørr flekk på det ene brystet, og eksem-lignende utslett rundt albuene og håndleddene. Det eneste stedet jeg sliter litt med å få vekk eksemet er rundt håndleddene. Men det regner jeg med at er fordi han er i den alderen hvor alt skal inn i munnen, inkludert hender og håndledd. Så de blir ofte suttet på og er våte. Han "klør" seg også i ansiktet når han er trøtt, men klorer seg ikke. Men det er kun kinnene og rundt øynene har "klør" seg, ikke rundt de andre tørre flekkene. Så jeg tror det er mest fordi han er trøtt, ikke fordi det klør. Jeg smører ham tre ganger om dagen. I ansiktet og på de tørre flekkene på kroppen bruker jeg A-krem og på resten av kroppen bruker jeg Aderma. Hvis jeg glemmer å smøre, så blir han tørrere med en gang. Det blir nok bedre når våren og sommeren kommer, for det er fryktelig tørr luft i Oslo om vinteren!
Emma2007 Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 hei igjenn..ja prinsen her er helt fin innimellom,det kommer og går.Han får noen små flekker som kommer tilbake akkurta på samme sted hver gang.Deter en i tinningen,en nede på kinnet ett oppe på kinn og ellers et større område på det andre kinnet som er mer eller mindre hele tiden. De småflekkene tar jeg med kortison og de går bort da m d samme... Jeg viste det til hs en gang,og de sa at det så ut som atopisk.Og anbefalte litt kremer. Ellers så var det det andre gangen da han egentlig skulle ha vaksine,men var så ille av eksem at de ringte legen og jeg fikk akutt time. Jeg ville også fått de på hs til å se på det.Jeg lot være å smøre m kortison tre dager før jeg skulle til legen sisit(har vært enda en gang siden jeg ble litt ivrig på å finne ut av hva det er han event reagerer på),slik at det var mer tydelig hvirdan det så ut. Ps på eksemskolen.no ser du bilder av eksem-trappa.her har han trinn 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå