Gå til innhold

tospråklig,litt tregere med språket da lr bare myte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 22 mnd. Vi snakker spansk til han her hjemme og det er norsk kun i bhg.

Han skjønner alt vi sier til han,men han sier kun noen ord. Og de fleste er på norsk.

Har også en nevø på 15 mnd og han snakker mer enn sønnen min,selv om de snakker mer norsk enn spansk hjemme hos de.

Har alltid hørt at for tospråklige barn er det vanskeligere å prate med det samme.

Føler at det stemmer her,men er det noen andre som kanskje opplever dette?

Skrevet

jenta vår på 22 mnd snakker litt, men ikke mye. pappaen snakker gresk og jeg norsk pluss norsk i barnehagen. hun sier noen greske og mest norke ord. hun forstår begge språkene. håper snart hun snakker begge språkene, siden vi snart skal til hellas.

på helsestasjonen sier de hun kan være litt senere med språket siden vi snakker tospråklig.

det bekymrer meg ikke så mye, for når hun lærer å prate alt, kan hun to språk=)

så jeg føler også at det stemmer.

Skrevet

ok. Det var godt å høre :)

Hadde hørt det samme jeg også,men har aldri fått hørt det av noen som har barn.

Ja,syns også det er knallbra at de skal kunne flere språk :D

Takk for svar!

Skrevet

Jeg har akkurat hatt om språkstimulering av barn. Altså ingen praksis, men lærte der at det ikke er hemmende med to språk. Barn lærer to(eller flere) språk om de trenger det i samspill med andre. Det er derfor viktig at det ofte får delta i samspill med personer som bruker de aktuelle språkene. Tospråklige barn kan ofte flere ord tilsammen enn enspråklige. Mange tror de kan få ord fordi de ikke regner med begge språkene. Det er viktig med et godt utviklet morsmål for at det skal være lettere å lære det andre språket.

Det at gutten din forstår det dere sier, men ikke sier så mange ord selv kan komme av at ordene blir lagret oppi i hodet. Det kan ofte ta tid før man prøver å uttrykke de. Men han forstår betydningen. Tospråklige barn binder ofte ord de ikke kan uttrykke på et språk med ord i det andre språket med samme betydning (som de kan). Derfor er det mulig at han forstår det dere sier, men alikevel kan f.eks svar på norsk.

Altså ikke gi dere med å snakk spansk til han hjemme. Etterhvert vil det komme flere ord. Det kan ofte ta litt tid før han uttrykker ordene. Men han prøver de nok ut inni seg. Har lest en observasjon om et tospråklig barn. Han hadde akkurat flyttet til landet og kunne ikke språket. Han virket stille og sjenert. En barnehageansatt observerte han en dag under lek. Det hun da oppdaget var at gutten som da satt og lekte for seg selv gjentok ordene de andre barna sa lavt for seg selv.

Så du skal nok se at det er det gutten din gjør. At han prøver ut ordene for seg selv får han sier de høyt. Er ikke lenge før det kommer fler spanske ord;)

Skrevet

min gutt på snart 20 måneder snakker ikke mange ord enda, men det er tydelig at han forstår både norsk(meg) og engelsk(far). han er hjemme med meg og lillebroren, så får ikke så mye stimuli fra andre barn enda. han prøver innimellom noen ord, men viser ikke så stor interesse for å snakke enda. :) men det kommer nok, er ikke bekymret. :) syns det er flott han får lære 2 språk fra begynnelsen av. :)

Skrevet

Heldige er våre barn:)

Jenta mi lærer også spansk og norsk. Hun snakker noen flere ord på spansk nå, siden vi har bodd noen mnd i pappaens hjemland (Bolivia) nå nettopp, men regner med at hun vil lære mest norsk nå fremover....Vi snakker spansk hjemme, norsk ute;) Det er nok sant at (noen) tospråklige barn vil lære litt senere, de har jo mer å forholde seg til. Det er veldig vanlig. Men det gjevner seg ut når de blir noen år, og da snakker de som alle andre barn:) Jenta mi er forresten 22 mnd.

Skrevet

Jeg har også hørt det, men som en over her sa: det gjør ikke så mye, når de vel snakker så kan de jo to språk!!!

Jenta vår er også 22 mnd og hun snakker vel noe mer norsk enn spansk, jeg snakker norsk med henne, pappaen spansk. Og det blir vel enda mer overvekt på norsk nå når hun begynner i barnehage til uka tenker jeg. Men hun fabulerer utrolig mye da, skravla går som bare den, også kommer det et ord eller to på slutten så vi skjønner hva hun snakker om/forteller hehe. Får introdusere barnehagen i det spanske vokabulæret hennes så de skjønner henne kanskje...

Skrevet

Tospråklige barns utvikling i barnehage og på skole kan slå veldig positivt ut hvis en del kriterier følges.

Som nevnt over her gjelder samspill, dessuten det faktum at foreldrene er konsekvente med hvilket språk de snakker til sitt barn med. Spiller ingen rolle at dere snakker hvert deres, men at dere holder dere til det.

Tospråklige barn kan også få en bedre språkforståelse og lettere kan tilegne seg enda et språk i skolealder.

Eksen min var tospråklig spansk og engelsk, i tillegg lærte han seg norsk i rekordfart på toppen av fransk og tysk som han fint kunne gjøre seg forstått i.

Heia alle tospråklige:o)

Skrevet

Vi snakker tysk hjemme, jeg snakker norsk med jenta vår og mannen snakker tysk. Norsk i barnehagen siden vi bor i Norge. Snuppa vår er nå 20 mnd, og de siste ukene før jul begynte en rivende språkutvikling på norsk. Hun begynte å herme veldig etter alt vi sa, og lærte nye ord hver eneste dag. Dette var norske ord, og hun sa bare kanskje tre fire ord på tysk.

Da vi kom til Tyskland, lærte hun på rekordtid å si på tysk alt hun hittil hadde lært på norsk. Pluss mange flere. Jeg aner ikke hvor mange ord hun kan nå, det er umulig å telle dem og det blir flere hele tida. Nå er vi tilbake i Norge, og hun snakker videre på norsk. Fasinerende!

Jeg hadde lest om dette, men det er virkelig imponerende å oppleve det. Jeg tror ikke du skal bekymre deg, språkene kommer når de kommer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...