Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Gutten min var veldig lite avhening av smokken frem til han ble 1,5 år. Frem til da så brukte han den egentlig bare når han skulle sove og hvis han var lei seg. I sommer var jeg veldig bevisst på å legge vekk smokkene når han sto opp. Eller vi gjorde det sammen. Han skulle legge smokkene tilbake i senge når han sto opp. Det fungerte veldig bra, å han vinket tilogmed til smokken når i gikk ut av rommet. Men så begynte han i bhg. i sept. Da skle det litt ut, men mest på dagtid i bhg. Han var litt lei seg de første mnd. der. Nå når jeg spør i bhg. så sier de at han ikke bruker den så mye, bare litt på ettermiddagen. Men hjemme nå så har han blitt totalt avhengig av den smokken! Går å roper på "sutt sutt" hele dagen. Å han gir seg ikke før han har 2, gjerne 3 stk.! Han legger seg ikke for kvelden uten 3 stk. heller. Men kvelden er greit. Han holder på når vi er ute også. Men da er jeg veldig bevisst på at han skal ta den ut. Han sutrer litt da å, men da skjer det så mye at han glemmer det fort. Men når vi er hjemme så er det "sutt sutt" hele tiden. Eller så gråter han. Hvorfor har han blitt så avhengig nå? Jeg sier at han må ta den ut når han skal snakke da, å når noen snakker med han. For ellers skjønner vi ikke hva han sier forteller jeg han. Men jeg har vært ganske opptatt av dette med smokk. Jobber som tannhelsesekretær, så jeg vet hva de kan gjøre med tennene (så vi prøvde ortodentsmokken først). Nå ser jeg at fortennene hans ikke får sammen forran, å jeg er redd han skal få åpent bitt. Har sett noen stygge tilfeller av det før. Nå er de jo flinke til å rette opp da.. Men er det for tidlig å venne han av nå? Han blir 2 år i mars. Er det noe han vil "fortelle" meg ved at han har blitt så avhening av denne nå?
alvis Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Vi har også en liten gutt som er veldig glad i smokken sin. Eldste man brukte aldri smokk og jeg syns det var utroligt deiligt å få en baby som ville ha smokken og som roet seg med en gang han fikk den. Frem til han var 13 mnd var han lite opptatt av smokken og hadde den kun da han sov. Han begynte i barnehagen da han var 11 mnd og vi gav beskjed om at han kun skulle ha smokken da han sov på dagen. Så blev han syk i oktober og det var spysjuka, forkjølelse, spysjuka igjen og så lungebetennelse. Etter det har han blit totlt avhengig at smokken. Han er akkurat som gutten din...han skal ha to-tre stykken i hånden. Vi har nå de fire siste dagene begynt å si til han at smokken bor i sengen. De første par dagene var han kjempelei seg og sutret og vi gjorde alt for å avlede ham. Men etter det har det gått helt fint. Han legger smokken fra seg...gråter litt og angrer seg men så er det over. Det er nok bare sånn at han føler trygghet i desse små smokkene og er blitt veldig glad i dem. Jeg gikk omkring med flere små babyputevar da jeg var liten og jeg husker ennå hvor forvivlet jeg var da mamma skulle vaske et av dem. Jeg tror du bare må være streng. Si at han bare får ha smokken f.eks. på natten eller etter maten eller hva du velger. Så får dere ta den kampen hvis det er den dere vil ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå