Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal vi få lillemann til å ta smokken? Vi har prøvd å gi han smukken når han er urolig, men dette gjør han nesten ennå mer ilter. Han brekker seg til og med av og til. Flere ganger har det hendt at han roer seg først når vi tar bort smokken igjen. Men andre ganger har vi fått han til å ta smokken og sovner mens han sutter på den.

Hvis vi tar fram smokken på dagtid, mens han er våken. Er det nesten som han holder på å le seg ihjel av det vi driver med. Han gliser og flirer og tygger mest på den. Isteden for å sutte slik han skal prøver han tidvis å "bite over" hele smukken. Så får han kanskje suttetak og suger litt før den detter ut igjen.

Han skjønner kanskje ikke helt hvordan den skal brukes og åpenbart gir det ingen trøst og ro. Men er det bare sånn foreløpig? Vil han lære å trøste seg til smokk etterhvert eller har vi rett og slett ingen smokkegutt?

Vi ser jo absolutt verdien i at han kan ha noe å roe og trøste seg med. Foreløpig har han ikke noe. Vi har jo ikke tilbudt han så mye, men vi har ikke forstått hva det eventuellt skulle være.

Noen som har noen tips eller råd?

Gutten min er straks 12 uker

Skrevet

min kar på 10 uker kan ikke fordra sutta, og jeg har vell gitt opp siden han i utgangspunktet er en veldig snill baby. førstemann tok sutt fra dag 1 og elsker den fortsatt. (han er snart 20 måneder og har hatt sutt bare på natta fra han ble 1 år) hverken jeg eller gubbe tok sutta, så må vell bare akseptere at jeg vil være en levende sutt noen måneder. det får gå det også:)

Skrevet

gutten min tokk ikk smokk før han var 4 mnd

Skrevet

Noen barn tar aldri smokk, vet om flere som har prøvd iherdig i mange mange måneder.. Ei i barselgruppa er 10 mnd og har aldri villet ha smokk, så hun suger på alt annet, f.eks moren sin. Hun har sugemerker overalt... :-D

Skrevet

Snuppa vår (straks 5 mnd) har heller aldri villet ha smokk, selv om hun har et enormt suttebehov. Redningen har blitt en gris hun fikk på sykehuset som hun elsker. Den er laget i et materiale som er godt å suge og bite på(kan ligne litt på hard strikking). Den har vi med stort sett overalt og er på en måte hennes sutt.Vet ikke helt hvor den er kjøpt, men bakpå står det SEBRA interiør for barn.

Skrevet

Gutten min på 7 mnd vil ikke ha smokk. Har prøvd alle typer smokk, og til alle døgnets tider. Har gitt opp, han sovner til puppen som oftest på kveldstid. Går greit å legge han da. Sovner i vogna uten noen ting.

Heldigvis tar han ikke totten;)

Storebror på snart 3 år elsker smokken sin, tok smokk fra 4 uker gammel da vi introduserte smokken. Så noen er smokkunger og andre ikke:)

Skrevet

Kan dessverre ikke komme med et tips om noe som fungere. Kan bare si at vi har prøvd alt og den lille snuppa vil ikke ha smukk. Hun ble enten kjempesint eller bare gliste når vi prøvde smukk. I starten syntes jeg det var litt slitsomt, da hun hadde stort sugebehov og vi syntes det hadde vært mye trøst i smukken til førstemann. Ble til at hun lå endel ved puppen. Nå er hun 5 mnd og nå går det fint. Hun sutter mye på alle andre ting, spesielt på bamsen sin og på dynekanten. Hun finner roen uten smukk og det synes jeg er fint;)

Skrevet

Kan bare føye meg inn i rekken: Vet om flere som prøvde i mange mnd før ungen tok sutten.

Her i huset ville ingen av mine to små ta den, prøvde x-antall forskjellige modeller. (har ett lager liggende nå..haha) De bare brakk seg.

Så her vil de rett og slett ikke, så da bare gav jeg dem en stor gassklut med knute på midten, den var kos i ett par mnd. Min største tvilling tok tommel noen mnd, men det er det også slutt med nå..

Nå tar de ingenting, og pleier å falle til ro ganske greit - finner som regelt andre ting å sutte på. Syns jeg er heldig som ikke har sutte-avhengige unger!

Lykke til!

Skrevet

Gutten min tok sutten tidlig, i uke 2 eller noe tror jeg.

Den førse sutten vi kjøpte var Ortodent, og den ville han IKKE ha. Så kjøpte vi MAM, den likte han!!

Mine tips er:

- Ro ned babyen før du putter inn sutten inn. De vil som regel ikke ha den om de hylskriker.

- Prøv å putt sutten inn når babyen er sulten og vil ha pupp/flaske, og la den sutte noen minutter på den før den får mat. Da suger de som regel, og kan på denne måte bli vant til sutten.

- Putt inn sutten når babyen er rolig og blid, selv om det ikke trengs der og da, men gjør det ofte, så vil de venne seg til den.

- Hold sutten inne så lenge du kan, de vil som regel begynne å suge etter hvert. Pass på at tunga er under sutten, ellers vil de brekke seg.

- Putt sutten inn rett etter et måltid, da vil de også ofte ha den. Spesielt de som liker å ligge å sutte litt ekstra etter de egentlig er blitt mette.

LYKKE TIL :D

Skrevet

Veldig gode rås for smokk. Har dere like gode råd når det gjelder å få snuppa til å ta flaske???? Litt desperat her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...