Gå til innhold

Greier dere aa legge babyen vaaken? Mini er snart 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg foeler meg litt mislykket naar det gjelder leggingen! Alle sier at det er saa viktig at babyen sovner selv, men jeg greier ikke aa faa det til. Tassen har til naa sovet i vogna paa dagtid, og maa da kjoeres i soevn i noen minutter. Han blir troett omtrent 20-21 paa kvelden og da bader vi, og jeg ammer han til han slokner. Saa legges han paa eget soverom med babycall og sover der til ca 2, faar mat og sover ca til 6-7. Vi pleier aa staa opp rundt 7.30. Naar jeg legger han vaaken, kaver han rundt og skriker til han blir helt ute av seg. Jeg greier ikke aa la han gjoere det, saa jeg bysser eller gir litt mer pupp.

Hvordan gjoer dere det med soverutiner? Og hvordan mater dere? Jeg gir mat med en gang han vaakner, og saa en runde til foer det har gaatt en time. Proever aa holde han vaaken omtrent to timer til sammen, og saa ny runde med soving, jeg prover aa faa til to timer. Naa for tiden blir det alt fra 45 min til to timer, men ser at han er troett etter mindre enn en og en halv time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lett å føle seg litt mislykket i denne "jobben" som mamma :-) Jeg tror på at barn helt fra fødsel har forskjellig rytme, preferanser, personlighet mv. Du kan gjøre mye som foreldre men ikek alt og det viktigste blir vel å tilrettelegge døgnet slik at både du og babyen trives.

Jeg har to barn. Eldstemann fikk jeg ikke til å sovne selv før hun var nærmere året. Om kvelden var det pupp som fikk hende til å sovne (hun sovnet stort sett altid når hun fikk pupp uansett når på døgnet). På dagen måtte hun trilles i søvn. Når jeg sluttet å amme rundt 11 måneder måtte jeg jo få henne til å sovne selv - det tok en månedstid tror jeg.

Minstemann er helt motsatt hva det angår. Henne har jeg aldri kunnet amme i søvn om hun var nok så trøtt. Men hun har sovnet av seg selv (både om kvelden og på dagtid) helt fra hun var nyfødt. Hun er i dag snart 1 år og sovner fortsatt av seg selv. Bruker bare 5 minutter på leggetid og jeg kjenner at det er en lettelse sammenlignet med førstemann!

Skrevet

min er også 4 mnd, men jeg måtte være tålmodig for å få det til.

fra han var 3 mnd egynte han tydlig å bli trøtt samme tid på kveldene. Men var ikke lett å legge. Men jeg prøvde. Noen ganger gikk det andre ganger ikke.

Så jeg begynte med å være på rommet sammen med han. La han. begynte han å sutre tok jeg han opp og roet han. Så la jeg han igjenn. Sånn drev jeg på til han sovnet. ble noen kvelder på den måten, men til slutt kunne jeg legge han og han lå litt våken og pratet litt og så ble det stilt. Så jeg synes det var verdt å gå glipp av forskjellige serier på tv o.l som jeg gikk glipp av under legginga :D

Skrevet

men kan tilføye med nr 1 gjorde jeg som deg, ammet til hun sovnet. trur hun var 8-9 mnd fr jeg fikk rytiner på henne og fikk henne til å sovne selv. nr 2 hun var bare sånn hun. kunne legge våken fra dag en. han her var litt som nr 1, men jeg lærte han å finne søvnen selv :)

Men har aldri latt han ligge å gråte, det greier jeg ikke. Mne å ta han opp og gi litt nærhet og legge han igjenn. Kunne bruke over en time noen kvelder. Ga han også pupp når det gikk så lenge.

Nå er det sjeldent han sovner på fanget eller ved puppen. Men han legger seg våken og finner roen selv:D

Skrevet

Enig med nungo - ikke føl deg mislykka, de er jo så forskjellige. Tenk hvis alle hadde vært helt like når de kom ut og man kunne fulgt en oppskrift når man skulle oppdra dem?

Jenta mi har alltid blitt lagt ned våken, men i starten måtte jeg stå en stund og stryke på henne, synge, evt ta henne opp og roe henne ned før hun sovnet. Etter 8 ukers alder begynte hun å sovne fint selv. Den siste uka har hun begynt å gråte litt når hun blir lagt i vugga (2 minutter, kanskje). Håper det kommer av at det har vært mye farting i jula, og at det går over igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...