Gå til innhold

Sliter med å få snuppa til å sovne om kvelden!! Noen råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

På dagtid er hun verdens snilleste. Blid og rolig og sover to lange dupper. Hun er straks 8 uker. Men etter hun har fått pupp i fire femtiden er hun urolig. Da sover hun kun smådupper på maks 30 minutter. Hun blir mer og mer urolig utover kvelden og er sulten hele tiden. Hun sovner når vi bærer henne, men så fort vi setter oss ned med henne eller legger henne i sengen våkner hun og begynner å skrike! Dette holder hun på med til rundt ett til to på natten. Da sovner hun til slutt av utmattelse. Som regel ved puppen. Begynner å bli ganske sliten av dette. Hun blir stelt for kvelden mellom sju og ni. Da tar vi på pysjen og noen ganger ett bad. Men ingenting hjelper! Har også forsøkt å gi henne ett tillegg på kvelden av frykt for at hun fikk for lite mat, men det hjalp ikke det heller!! trenger sårt noen råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du prøvd å legge henne ned i senga i rolig, men våken tilstand? D funker hvertfall veldig bra her i heimen, snuppa er straks 12 uker.. Hvis hun gråter/ er urolig, bysser vi henne litt på armen først, til hun har roet seg og begynner å glippe m øynene. Da legger vi henne ned i senga, tett innpakka i tepper ( sånn at hun ikke får kavet seg opp ved å veive m armene..). Holder hånda på brystet hennes, og synger natta-sang, før jeg går ut. Da sovner hun som regel rimelig greit etter en liten stund! Har igså en god og myk bamse ved siden av hodet hennes, som hun liker å bore ansiktet inn i:) god natt!

Skrevet

Da jeg leste dette trodde jeg nesten at jeg hadde skrevet dette selv. Min lille snuppe er også straks 8 uker og det du skriver er akkurat slik vi har det!!...Vet ikke hva vi skal gjøre for å få henne inn i et annet mønster. Heldigvis har pappen hatt ferie i julen og han har bysset til langt på natt. Hun sovner også av utmattelse ved puppen som regel.

Vet at hun får nok mat. Trodde en stund det var fordi jeg tok henne med rundt omkring (til venniner og slikt),men det spiller ingen rolle hva jeg/vi gjør...det skjer hver kveld...

Så jeg har vel ingen gode råd å komme med desverre. Men jeg er iallefall ikke alene da..det trøster litt...

Sover din snuppe også lenge på morgen/formiddag?

Inatt sovnet hun ca 2 med puppen,fikk mat klokken 10 (badet henne etter bæsjing), så sovnet hun - helt av seg selv litt over 11 i kurven sin. Hun sov nå til nesten halv 3. Så det er kanskje ikke så rart at hun er urolig på kveldstid...eller??

Skrevet

Tusen takk for svar!

er godt å høre at vi ikke er alene om dette problemet..Det hjelper litt:o) Vi får vel bare håpe det går over etterhvert. Orker ikke holde på sånn veldig mange måneder ihvertfall!!

Skrevet

nei, d å sovne skal visst ikke være lett..:) vi holdt også på m byssing til søvn ganske lenge, men d funket ikke så bra, for som regel våkna hun etter en liten stund da vi hadde lagt henne ned i senga, 10-15 min, og var lyyys våken, så da var d på'n igjen.. Så for et par tre uker siden skifta vi derfor taktikk, og la henne altså ned i våken men søvnig tilstand som jeg skrev over, tett pakka inn, og d funker såå mye bedre!! Hun sovner etterhvert, og våkner ikke igjen før neste mating.. Så verdt et forsøk hvertfall:)

Skrevet

høres kanskje ut som en løsning...tror jeg skal prøve dette nå når vi ska legge henne.akkurat nå sover hun,så når hun våkner blir det bleieskift og pupp..så får vi se....

Skrevet

Vi har hatt samme problem med legging på kveldstid. Hun måtte sovne på armen, evt ved puppen og med en gang vi la henne ned våknet hun. Men en kveld prøvde vi å legge henne i våken tilstand. La henne ned, sa natta, og pappan lå med armen oppå brystet hennes til hun sovnet. Det tok halvannen time med gråting, han roet ned og la henne ned igjen. Gråting, opp, roe, ned igjen. Og til slutt sovnet hun. Dette var en "metode" vi følte oss komfortable med, for jeg syns hun var alt for liten til å ligge alene og skrike når hun bare var ca 8 uker gammel. Tok kortere og kortere tid å legge henne for hver kveld. Nå er vi vel nede i 10-15 minutter fra vi legger henne til hun har sloknet. Nå legger hun seg i 22-23-tiden, men prosjektet for nyåret er å kutte med et kvarter hver/annahver kveld til vi er på 19-20-tiden.

Rutiner før legging har blitt: på med pysj, pupp, ny bleie om hun trenger det, nattasang med mamma i trappa (ble bare sånn, hehe) og så ned i senga og natta. Som regel er det pappa som ligger der med henne, men funker også om jeg ligger der.

Skal etterhvert prøve å kutte ut at vi må være der, men er litt usikker på om vi skal gjøre dette før vi er kommet til den leggetiden vi vil ha. Vi får bare prøve oss frem og se.

For oss funket dette hvertfall overraskende bra. OG, om dere gjør det så må dere ikke gi dere. Jeg føler hvertfall at om man gir seg etter halvannen time så er hele den tiden bortkastet og de lærer seg at det funker å være umulig... Lykke til :)

Skrevet

...en ting til som også funker bra for snuppa vår, siden hun har litt problemer m å roe seg, er å stryke henne sakte men bestemt mellom øynene, sånn at hun "tvinges" til å lukke dem, hehe:) lykke til inatt da!

Skrevet

Jeg kan gi deg et lite tips...

Kjøp deg et SWADDELING BLANKET på nærmeste leketøysbutikk(Fisher Price babyutstyr henger på en egen hylle).

Det er et teppe som går fra nakken og ned til beina til den lille.

Det er helt genialt....

Har aldri gjort et bedre innkjøp. Hun sover hele natta å får en helt perfekt trygghet rundt seg som er varm og go å gjør at den lille ikke kan røre seg så mye(minner mye om tiden i magen)

Skrevet

Jeg kan gi deg et lite tips...

Kjøp deg et SWADDELING BLANKET på nærmeste leketøysbutikk(Fisher Price babyutstyr henger på en egen hylle).

Det er et teppe som går fra nakken og ned til beina til den lille.

Det er helt genialt....

Har aldri gjort et bedre innkjøp. Hun sover hele natta å får en helt perfekt trygghet rundt seg som er varm og go å gjør at den lille ikke kan røre seg så mye(minner mye om tiden i magen)

Skrevet

må bare si at dette innlegget var som om jeg skulle skrevet det selv ! sliter med akkuratt det samme...puh, fryktelig slitsomt å ha det sånn i lengden.. Noen flere som har gode tips kanskje?

Skrevet

Når de bare er 8 uker så har de jo ikke akkurat rutiner inne enda, så er det ikke litt mye å forvente at de skal sovne når du vil?

Her i gården har vi det forøvrig ganske likt. Jo lenger ut på kvelden vi kommer jo mer våkne er vi. Jeg har bare godtatt det, han får melk når han er sulten, og hvis han ikke vil sove så sitter han enten i vippestolen ved siden av oss eller ligger på babygymmen og snakker med seg selv i speilet. Han begynner å bli trøtt igjen rundt midnatt og da sover han som en stein frem til ca 03 04 tiden. Spiser og så sover han igjen til 07.30 ca.

Jeg tror jeg hadde blitt litt gal hvis han ikke ville sovne før i 02 tiden, men kanskje det er lettere å styre med flaskebarn...

Etter å ha flyttet han over i sprinkelsengen også så får vi endelig bruk for uroen og den har hatt stor suksess, enten så underholder han seg selv eller så sovner han av den. Vi har klart så langt å unngå byssing på noe som helst stadiet og han er rimelig flink til å sovne inn av seg selv, også uten smokk. Det hender mamma må trå til å legge seg ved siden av for å "sove", ofte det da går raskere. Ikke like morsomt å være oppe når ingen andre er det liksom... :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...