Gjest Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Jeg bruker skjold når jeg ammer. De første dagene etter fødsel brukte jeg ikke det, å ble så sinnsykt sår. I stede for brystvorter hadde jeg sår som bare blødde... Jeg sluttet derfor å legge henne til puppen, å pumpet meg istede. Da begynte vi å gi henne tillegg. Etter ett par dager var jeg litt bedre og prøvde å legge henne til igjen, nå med skjold. (Alt dette i samråd med de på føden) Det har fungert fint med skjold, men har jo skjønt det er mange ulemper. Dårligere produskjon, at brystet ikke blir skikkelig tømt og at det blir vanskeligere for snuppa å drikke effektivt og at hun dermed bruker lang tid på å spise. Dessuten syns jeg det er litt tungvindt å må sette på skjoldene - blir ikke mye diskret amming av sånt... Nå har jeg lyst å prøve uten skjold igjen, men gruer meg. Har ikke lyst å bli like sår som jeg var i begynnelsen. Men er det som å starte på begynnelsen nå? Eller er kanskje knoppene litt mer herdet nå, sånn at jeg muligens unngår den verste sårheten? En ting til, kan man dra på helsestasjonen å få noen til å se på når man ammer sånn at man vet om det blir gjort riktig?
llnva Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 jeg brukte skjold i 5 måneder pga jeg var så sår i begynnelsen. jeg brukte dette så lenge fordi snuppa ikke ville ha uten. da jeg endelig ble kvitt det ble jeg ikke sår i det hele tatt:) lykke til!
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Åh, så godt å høre! Da håper jeg bare at jeg også slipper å bli like sår igjen. Var det vanskelig å få jenta di til å ta riktig tak uten skjold? Hvis jeg nå blir å fortsette med skjold så lurer jeg på noe: hvordan fikk du til å amme uten å "blotte" deg helt når du brukte skjoldet? Jeg må bruke begge hender til å sette det på, å dermed vises jo hele brystet før jeg får lagt henne til.
mastermind Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har også brukt skjold siden fødselen fordi snuppa ikke var sterk nok til å få tak på brystet. Prøvde å kutte ut når hun var 4-5 mnd. Gikk bra et par dager, men hun var blitt sterk, og det bletil slutt så sårt at jeg var kvalm og svimmel ved amminga. Så her er det skjold ennå, 8 mnd, og kommer til å bruke det til vi er ferdig, forhåpentligvis ikke lenge til. Har skjoldet liggende i bhen jeg, så det er bare å gli det på plass. Brukte en boks før, men da ble det sånn styr, glemte skjoldet når vi skulle ut, og langt fra diskret. Nå glemmer jeg det aldri, og det er på plass på et blunk. Lykke til med skjoldavvenninga=) Misunner de som klarer det. Men så er det veldig greit med også da, iallefall nå som hun biter litt.... KJenner det ikke så godt med skjold.
AO3 Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg brukte skjold i noen uker i starten, mest på den ene siden fordi jeg fikk en rift som gjorde h***** vondt, og jeg ble ekstra øm og sår. Jeg hadde vondt i den andre puppen også, men ikke like ille, og begynte med skjold på begge sider. Før dette var det slik at jeg gruet meg til hver amming, og jeg kunne la babyen skrike et par minutter mer enn strengt tatt nødvendig bare for å utsette det hele litt til. Hadde dårlig samvittighet for det, selvsagt, men det gjorde *vondt*, og han skulle tilsynelatende ha mat hele tiden. Jeg hadde vondt i både ks-sår og rygg/nakke, og så kom smertene i puppene i tillegg... *sukk* Med ammeskjold (og etter pumping i ett døgn på den verste puppen) gikk det bedre. Nå kan jeg bare snakke for meg selv her, men jeg kviet meg veldig for å kutte ut ammeskjoldet, for jeg husket smerten så godt fra den første uka. Det var dessuten tabbe å begynne med skjold på begge sider når det strengt tatt ikke var nødvendig. I tillegg hadde jeg (u)bevisst favorisert den beste puppen, slik at jeg hadde MYE mer melk i den. Da jeg endelig tok mot til meg og kuttet ut ammeskjoldet, var det faktisk helt problemfritt! Det gjorde ikke vondt - det SKAL jo ikke gjøre vondt å amme! Hvis du har en pupp som gjør (eller gjorde) mindre vondt enn den andre, start med å kutte ut ammeskjoldet på den "beste" puppen. Da får du litt mer selvtillit, og babyen venner seg til å suge på "bar pupp" igjen. Hvis du får problemer, bør du ta kontakt med noen som er proffe på amming. Her hvor jeg bor har de ammepoliklinikk på fødestua. Finnes det et lignende tilbud der du bor?
AO3 Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Det var forresten HERLIG å kunne amme uten skjold - jeg slapp å koke ammeskjold hele tiden, og det ble mye mindre stress og søl. Lykke til!
Hermione_77 Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Jeg brukte skjold fra første stund, da pjokken var fortidligfødt og ikke klarte å få ordentlig tak i puppen. Jeg stresset litt med å slutte da jeg syntes det var noe pes, men etter en stund løste det seg på en måte av seg selv. Etter cirka 2 måneder begynte han plutselig å få problemer med å få ordentlig tak i skjoldet også, og vi kunne holde på i 15 minutter før han ble koblet på. Mange tårer hos både mor og barn da!!! Fant da ut at vi like gjerne kunne streve med å få tak i puppen i stedet for skjoldet, og plutselig gikk ammingen som en lek. Skjoldet er borte og jeg har aldri hatt antydning til såre brystvorter. Når vi strevde som mest med ammingen var jeg forøvrig på helsestasjonen slik at helsesøster så på at vi ammet (hun fikk også en jordmor til å komme å se). Hun tilbydde seg også å komme hjem til oss for å veilede i roligere omgivelser, men dette ble aldri nødvendig, da alt plutselig løste seg.
2hærligegutter Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Med første måtte jeg bruke skjold frø føden, han fikk ikke tak. Klarte å lure den litt vekk midt i ammingen etterhvert og etter ca 3 mnd var den borte. Med minsten nå måtte jeg ty til da jeg var så sår, og han skulle ha mat hele tida hver kveld. Men da mmet jeg litt om hverandre da det ikke var fult så sårt lenger. Det vil nok ikke være like sårt å amme uten skjold nå, som før du begynte. Men det kan være at du må lure det bort litt ut i ammingen, da vil babyen også lære seg å spise uten den ekstra smokken
Randine + 2 små Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Jeg startet med skjold fordi junior ikke klarte å få tak uten. Jeg stressa velidig i starten med å slutte med dem pga alle ulempene jeg hørte om, men det gikk ikke så bra. Etter ca 2 mnd. gikk det ganske greit å slutte. Var redd jeg skulle bli veldig sår, men fikk ingen problemer med det heldigvis:-) Lykke til!
M+J Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 brukte og skjold pga for små brytsvorter, kuttet tungestrengen på småen, men jeg sluttet etter noen måneder, og de ble såre men de ble herdet og da gikk det kjempe bra =)=) nå har jeg ett annet problem han BITER som juling og er store sår i b.vorten så jeg skal slutte å amme snart, gutten våres er 10mnd snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå