Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Jeg blir utrolig sint når hører om barn UNDER 3 år som har fått hull i tennene. Det er faktisk foreldrenes ansvar og ivareta barnas tannhelse. Foreldre anbefales og pusse over barnas tenner til de er 10 år. Det er ikke bare tannpuss som forhindrer hull i tennene. Etter et måltid dannes et mykt belegg på tennene, plakk. Når man spiser noe som inneholder sukker vil bakteriene i plakkbelegget omdanne sukkeret til syre. Jo oftere man spiser noe med sukker, dess hyppige syreangrep. Etterhvert vil emaljen skades,det oppstår et begynnende hull. Om man ikke klarer og stoppe opp skaden, vil hullet fortsette forbi emaljen til dentinet.Dette er et mykere vev enn dentinet, og skaden vil gå fortere herfra til tannens rot. (En karies skade i en melketann kan skade en permanent tann som ligger i kjevebeinet, om den får gå langt nok.) Melketenner har et mye tynnere lag emalje, enn permanente tenner. Et hull vil derfor bre seg mye hurtigere i melketenner. Det er sjelden en tannlege vil legge fylling i en melketann. Tenk hvor vondt det vil være for et lite barn og måtte få bedøvelse eller trekke en tann,første gang det er til besøk hos tannlegen. Slik kan tannlegeskrekk oppstå for mange barn. Mange barn forstår ikke hvorfor de har tannpine, hvorfor de må borre, eller hvorfor det er så viktig å pusse tennene... Rosiner, kjeks,sukkertøy og kjærlighet på pinne er eksempler på "værstinger" når det gjelder godterier. De inneholder ikke bare masse sukker, men f.eks en kjærlighet på pinne suger barnet gjerne på lenge...tar det ut...venter en stund...så suger det litt mer. Dette fører til at mange viktige substanser fjernes fra emaljen, fordi syreangrepet foregår over så lang tid. Mange gir barna rosiner og kjeks, disse er klebrige og spyttet bruker lengre til for å få fjernet de bort fra tannflatene. Jeg er selv tannlege. Jeg har en datter på 3 år, og hun hater og pusse tennene sine. Likevell så må hun gjøre det. Først får hun leke litt med børsten selv, så pusser jeg over. Det er kjempeviktig og få fjernet plakk belegg på tennene, daglig. Fluor styrker emaljen og kan stoppe opp begynnende hull.( tannkrem,tabletter til barn over 3 år) Unngå sukker støtt( youghurt,frokostblanginger,nugatti,oboy,juice osv) Kun drikke vann som mellomåltid. Juice kan forårsake syreangrep som etser bort emaljen. (vann den ut) Om de skal spise lørdagsgodteri,få dem til å spise alt på en gang!! Dette unngår lange syreangrep. Man er IKKE flink om man sparer og spiser litt godteri nå og da.. Vil man ikke pusse tennene, vell,så MÅ man. Det er viktig å innføre gode rutiner på tannpuss allerede som barn. Mange voksne forstår jo ikke selv hvorfor man skal pusse sine egne tenner. Men det er dyrt å la være...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Uff, du har sikkert rett i alt du sier, men det blir litt for fanatisk for meg det her altså. Beklager, men du får meg til å tenke på faren til Willy Wonka i filmen "Charlie og sjokoladefabriken"....
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Anbefaler du å pusse 1 eller 2 ganger om dagen på barna under 3 år? Morgen og kveld, eller holder det med kveld? Er yoghurt veldig ille på tennene?
Miss Foster Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Hmmm - og hvis man da pusser tennene (også tungen) på barnet om morgenen og kvelden, og barnet aldri eller sjelden smaker de nevnte produktene og allikevel får hull - hvem sin skyld er det da?
<3 Jentemafian <3 Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Helt klart foreldrenes skyld, det er jo vi som stapper i ungene sukker osv.... og pusser tennene til ungene IKKE barna. Det er en skam når barn under 3 år og over selvfølgelig får hull i tennene.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Mange grunner til at barn, og voksne, får hull i tennene, ikke bare p.g.a. sukker... Hurra for det evig naive norske folk!
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Eg hadde ikkje eit einaste hull i tennene mine før eg var 19, så ble eg bombardert med hull. Og kosthaldet hadde ikkje endra seg nevneverdig. Eg vil mykje heller at ungen min skal få eitt og anna hull enn 5-6 hull i slengen, det er faktisk mykje betre med eitt hull no og då enn å måtte bore fire i slengen. Forøvrig håpar eg også at ungen min slepp å måtte trekke alle melketenna sine i ein alder av 16 år fordi dei ikkje datt ut av seg sjølv, og at ho slepp å måtte skjære opp tannkjøttet for å klippe av brusk som har danna seg i mellom melketenner og "nytenner". For det måtte eg. Også håpar eg ho slepp regulering, for det var også heilt for jævlig, eg håpar ho aldri får oppleve drap, voldtekt, blind vald, å måtte sjå nokon dø, krig osv. Det finnes verre ting enn eit hol i ei tann.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Hallo ja!!!! Kan da forterlle det at sønnen vår på 4 år har hatt 3.grads karies angrep på 2 tenner i 2 år. Dette skyldes helt og holdent sykdom og medisiner!!!!! Vi ble advart om stor fare for hull og stor slitasje på tennene hans allerede ved de 2 første tennene, siden han han vært "syk" siden 3 mnd alder. Men sånn for og sette det litt på spissen, kanskje det er vår skyld at han er syk og???
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 oi oi hvem har spurt deg om å komme med en enormt stor moralsk pekefinger??
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #12 Skrevet 2. januar 2009 Mye er sikkert rett, men dette stemmer ikke alltid.. Mitt barn fikk hull i tenne etter 4 omganger med anitbiotika da det var 1 1/2 år.. Barnet var veldig sykt og måtte ha medisinene. Flytende antibiotika er ikke bra for tennene. Legene sa klart i fra at sjansen for hull var 90%, og hull ble det. Men dette er ikke vi foreldre skyld i, så jeg tar ikke på meg skylden for det. Jeg gjorde dette først, men etter at 3 tannleger sa at dette var jeg ikke skyld, klarte jeg å slutte å klandre meg selv. det valget jeg hadde var barnets liv eller hull i tennene. Tulling! Og til opplysning anbefales det å pusse tennen til barna til de er 12 år, ikke 10. Motorikken er ikke ferdig utvilket før de er 12.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 ahahahahhahahah......det var morsomt. Jeg er tannlege student og skal lese innlegget ditt for min gruppe på mandag. vi kommer til å le masse .
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er utdannet tannpleier og har jobbet i offentlig sektor i 8 år. Jeg er egentlig enig med HI,men det kunne kanskj vært skrevet på en annen måte. Hvorfor synes noen av dere at det er greit med karies hos barn? Er det fordi dere selv har vært vante til å ha karies etter besøk hos tannpleier? Det er faktisk mulig å gå gjennom hele livet uten å få karies.Men nå er det slik at karies er den mest utbredte tannsykdommen vi har. Det er nesten umulig og unngå sukker i det norske kostholdet. Når det gjelder bruk av antibiotika så er det ikke slik at det er kuren i seg selv som fører til karies, men den inneholder mye sukker og kan føre til en mer kariogen plakk. Det er også vanlig at når man er syke så er man ikke så nøye med munnhygienen, slik at det er flere faktorer som spiller inn. Det er er i hovedsak tre ting som fører til karies og det er Bakterier, tid og sukker. Det vil si bakterier i plakk som ikke fjernes, som tilføres sukker og dette foregår over lang tid. På mitt kontor er det vanlig å høre at foreldre sier til barna sine: - Der kan du se, jeg sa jo at du skulle pusse tennene dine. -Det er nok alt godteriet du spiser som har gjort at du har fått hull nå. -I vår familie er det vanlig med hull i tennene,dette er helt vanlig. -Bare 3 hull denne gangen? Det er jo ett mindre enn forrige gang! Kjempebra! -Nå må vi til tannlegen og da må du trekke den tannen, fordi du har spist så mye godteri. Mulig mitt innlegg også blir sett på som kun kritikk,men det er bare fordi jeg er så engasjert i dette.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Det kommer litt ann på hvor det oppstår karies. Det oppstår karies mellom to tenner om man ikke bruker tanntråd. Hvis barnet sjelden spiser søtsaker og munnhygienen er optimal, og det fortsatt oppstår karies, da ville jeg ha kontaktet tannpleier for og finne ut av årsaken. En tannpleier vil kartlegge vaner, alt fra kosthold, til børsteteknikk. Noen ganger kan der være så enkelt som at man "glemmer av" visse tenner når man pusser f.eks. Det er alltid en grunn til at det oppstår karies. _Tannpleier_
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Det kan være flere grunner til det. Du sier at kostholdet ikke forandret seg, men kanskje du endret munnhygienen vanene dine da? F.eks. Hvis du var til tannlege sist når du var 15 år og da hadde du ingen hull. Så gikk du neste gang til tannlege 4 år senere og hadde flere hull. Det tar som regel lang tid for en karies skade og utvikle seg. Det kan også være at du hadde begynnende karies angrep som 15-åring, som da utviklet seg videre. Det kan hende at kostholdet ditt endret seg, uten at du var klar over det? F.eks flere mellomåltider, søte drikker osv. Eller kanskje du sluttet med og bruke tanntråd, fluorskyll osv (dette er bare forslag) _Tannpleier_
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Om barnet synes det er greit og pusse morgen og kveld ville jeg ha anbafalt det. Derimot er det veldig ofte at foreldre sliter med og få til tannpuss på morgenen, barnet er trøtt og mamma er stressa. Da kan det være greit og gi en fluortablett på morgenen,men da må man pusse godt på kvelden. Yougurt inneholder en god del sukker. Jeg anbefaler at man spiser det sammen med noe annet da. F.eks rett etter brødskiver. Naturell yougurt inneholder mindre sukker, men det er klart at de små foretrekker barneyougurt. _Tannpleier_
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 3. januar 2009 #18 Skrevet 3. januar 2009 Helt enig. Datteren min ELSKER å pusse tenner og blir lykkelig når hun får flux etterpå hehe. Hun er 2.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er egentlig enig.... men jeg har hatt noen saftige antibiotikakurer på eldstemann som heldigvis er kjempeflink til å pusse tennene, det kan være veldig vanskelig å fjerne sånt belegg! Brukte to dager på å få alt bort, og da blødde han i tannkjøttet etter pussingen. Penicilinen la seg som et belegg helt inni tannkjøttet på fortennene, og oppi det klistret det seg rester etter mat... det var en skremmende opplevelse. Jeg var kjempeglad for at han er lett å pusse. Yngstemann er derimot ikke i nærheten så lett. Der må vi ligge oppå mens vi kniper opp munnen og holde tunga tilbake... og det gjør vi selvfølgelig! Nå skyller vi alltid med vann etter antibiotika, men har aldri fått info om faren for tannproblemer av legen når vi har fått resept... Er kanskje ikke så firkantet som du vil ha det til... er ikke sikkert folk har fått all informasjon i tide.
Alvepike Skrevet 6. januar 2009 #20 Skrevet 6. januar 2009 Jeg er forsåvidt enig i at det er foreldrenes skyld til en viss grad ( noen ganger er det andre faktorer som spiller inn, enn sukker og tannpuss). Det jeg IKKE er enig i , er at det er en SKAM om hull i tennene skulle forekomme. Slikt skjer, selv om man pusser tennene. Min samboer er kjempe nøye med å pusse , tanntråd osv, han har minst to hull hver gang han går til tannlegen. Kostholdet vårt er IKKE fult av sukker eller slikt.... Synes det er trist at dere foreldre skal lage et slikt ramaskrik anngående dette temaet. Tenk når ungene blir større og har blitt foret med slikt. Stakkars den ungen som motvillig må innrømme "jo, jeg hadde vist et lite hull i en melketann".Snakk om stigmatisering.... Er ikke bare tannpuss og sukker, men masse andre ting som blir skrevet her inne, som gjør at jeg gruer meg til disse barna kommer i skole alder. Med så sneversynte meninger plantet inn med morsmelken, så blir det ikke plass til andres meninger og synspunkter. Er glad jeg selv er såpass ballansert , at jeg kan gi min datter et utstrakt og åpent syn på andre, selv om de ikke er perfekte.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #21 Skrevet 6. januar 2009 Ånei og nei, jeg som ikke gir fluor til lillingen. Du som tydeligvis kan dette, hvorfor gir dem ikke fluor i våre naboland?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #22 Skrevet 6. januar 2009 Søstera mi har en del hull i tennene.... Men det er hverken hennes skyld eller foreldrenes skyld. Men grunnen er at hun hadde en av de barnesykdommene akkurat i den perioden når hun fikk tenner, noe som har ført til at hun har nå veldig lett med å få hull i tennene...både melketenner og voksen-tennene.. Det var faktisk tannlegen som fortale dem..
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #23 Skrevet 7. januar 2009 Det må være forskjell på tenner. Har fire barn, med samme kosthold (uten saft og mye godteri), to av dem fikk antydninger til hull når de var under tre år, to av dem ikke. Ett av barna mine har emaljefeil, han rett og slett mangler emalje på noen av jekslene, men har ikke fått hull. Her pusses det morgen og kveld + fluortablett
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #24 Skrevet 7. januar 2009 Til tannpleier i 8 år: Mitt barn pusset tenner morgen og kveld og fikk fluortablett hver dag og skyllet munnen etter hver gang antibiotikaen var tett gjennom hele sykdommen både opå sykehuset og hjemme. Det som er vanlig å høre på ditt kontor, har aldri vært nevnt hos oss. Etter de nye tennene kom, har det ikke vært et eneste hull eller antydning til det. Jeg vil ikke bli fortalt at dette er min skyld, for det er det IKKE! Ganske nedverdigende for foreldre som virkelig er lei seg for slike ting å få dette kastet i trynet, så takk for den! Håper ikke du snakker slik til folk på jobb (leter etter grunner til at det fortsatt er foreldres feil selv etter de endelig har klart å slutte å klandre seg selv etter 4 år) NN 18:38 02.01.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #25 Skrevet 8. januar 2009 Vil bare si at jeg støtter deg 100 % i ALT du skriver! I dag er jeg i krigshumør - jeg er LEI av slække foreldre som skriver "chill" og snakker om pekefingre, moralisering osv. Bare tøvete unnskyldninger for ikke å ta ungenes helse 100 % på alvor. Hvordan kan man fire på disse kravene, spør jeg? Er det fanatisk å gjøre alt som står i din makt for at ungene skal slippe smertefull tannbehandling hvis hull oppstår??? Jeg føler det er fort å bli stemplet som fanatisk når man faktisk har satt seg inn i problemstillinger rundt barns helse, kosthold, miljøpåvirkninger osv. Hvorfor skal man kalles fanatisk når man ikke vil at ungene skal spise vafler og sukkerpålegg i barnehagen? Sukkervarer hører helgekosen til. Sukker og tomme kalorier tar opp plassen for mer næringsrik mat. Barn trenger et optimalt kosthold for å bygge sterke, sunne kropper. Er det fanatisk å gjøre alt som står i ens makt for å gjøre ungene så sterke, sunne og sykdomsfrie som mulig? I disse miljø- og klimatider, lurer jeg også på hvorfor det kalles fanatisk å mene noe om og kjempe for redusert materielt forbruk, kildesortering, strengere håndheving av forbudet mot tomgangskjøring (f.eks. utenfor BARNEHAGEN!!!) osv. Trenger ikke jorda vår dette? Er det ikke barna våre som skal arve jorda? Er det ikke da vi voksne som må gå foran som gode eksempler for ungene?!? Jeg er emosjonell så det holder her, jeg vet det. Og argumentasjonen lekker sikkert som ei sil. Men vennligst ikke avskriv meg som gal. Jeg er drittlei av at folk forsvarer sin egen latskap ved å omtale de engasjerte som fanatiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå