Gå til innhold

Enkel regel for å huske og-å....

Anbefalte innlegg

Skrevet

OG brukes til OPPRAMSING. Resten skal du stort sett sette Å foran. Finnes sikkert unntak, men som regel stemmer dette.

Er så lei OG-Å-feil!!!

Skrevet

Heter det og og å feil eller å og og feil!?

Skrevet

Å brukes foran setningens første verb, setningens andre verb + alt annet brukes og.

Enig med HI, sett dere ned og ta en titt på norskpensumet for barneskolen!

Skrevet

Ha ha anonym over meg, vær snill å les på kommareglene for barneskolen også! HOHO

Skrevet

Hehe. Blir helt stressa jeg, av sånne hele linjer uten tegn... Komma er no tull ;p

Skrevet

Det blir som tekstmeldingane ifrå farmora mi:

Hei hvordan er det med dere dere har vel fint vær nå her er alt som vanlig håper dere har det bra skal hilse fra farfar kos og klem

Eg blir sliten av mindre:p Må jo bruke eit par minutt på å lese meldinga.

Skrevet

Hvor mye enklere er det ikke å huske at Å bare skal stå foran verb i infinitiv? OG kan også stå foran verb i infinitiv, men da som bindeord.

Den reglen din er ikke rett en gang.

Skrevet

Hvor mye enklere er det ikke å huske at Å bare skal stå foran verb i infinitiv? OG kan også stå foran verb i infinitiv, men da som bindeord.

Den reglen din er ikke rett en gang.

Skrevet

Hadde jeg vært din farmor hadde jeg ikke kastet bort tiden min på å være hyggelig mot en som deg, NupiSnowJog. Skamme deg skulle du.

Skrevet

Heter det og og å feil, (<-- komma!) eller å og og feil?

Happy eller?

Kan jeg få svar nå fra dere allvitende sluskekjerringer?

Skrevet

God morgen :)

Anonym 01.01: Visst er den rett. Jeg sier jo at det sikkert finnes unntak, men at det stemmer i de fleste tilfeller. Bare legg merke til det neste gang du bruker det. OG kan brukes foran verb i infinitiv ja, som BINDEORD, altså oppramsing ^^ HAH!!! >:D

Jeg tviler ikke på at NupiSnowJog setter pris på meldinger fra farmor, men det ER faktisk SLITSOMT å lese setninger uten tegn!!!

HI

Skrevet

Skamme meg? Eg elskar jo å få meldingar ifrå farmor! Eg skjønner ikkje korleis du kan tolke det annerleis(?).

Men greit, eg skal skamme meg fordi eg er oppriktig glad i farmora mi og fordi eg syns det er kjempekoselig å få meldingar ifrå ho, dei gjer meg glad og eg fortel ho det kvar gong. Og i tillegg så ler vi av hennar manglande bruk av tegnsetting saman.

Så skamma meg, ja verkeleg, det gjer eg.

• Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...