Gå til innhold

Gode tips om selvstimulering søvn for 5 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gode erfaringer å dele?

Hvordan lærer man et spedbarn på 5 mnd gammel å finne søvn selv, uten mye skriking og gråting?

(skriver her istedenfor i søvndebatten side)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da lurer jeg også på.. har en kamp med lillegutt vær kveld..

Er sååå sliten av den gråtingen

SUKK!

Skrevet

samme problem her..... når han først sovner (kl 21) så sover han hele natten igjennom, men vil bare sovne hvis han puppes eller lignende. jeg vil ha kvelden min tilbake:(

Skrevet

Hmmm, jeg har en jente på 5 mnd. og har fra dag 1 jobbet for at hun skal klare å finne søvnen selv uten byssing, bæring og mating i søvne.

Jeg har lagt henne ned i sengen, holdt henne i hånden eller lagt ansiktet mitt inntil ansiktet hennes slik at hun kjenner pusten min. Hvis hun har begynt å gråte har jeg tatt henne opp, holdt henne inntil meg og lagt henne ned igjen når hun roet seg. Var hos henne hele tiden.

Vet ikke helt om det fungerer på en 5 mnd. gammel baby, men det var i hvert fall det jeg gjorde med henne fra vi kom hjem fra sykehuset.

Gjorde det samme med sønnen min da han var rundt 1,5 mnd. Da først sov han bedre og lengre. Før det var han våken et par timer på natta og tullet mye. Frøkna har sovet hele natta fra hun var ca. 2 uker (får mat, men sovner med en gang)

Dere kan eventuelt lese litt på sovecoatch.dk for tips.

Lykke til : )

Skrevet

Tror ikke det har så mye å si om hva en har gjort fra de kom hjem fra sykehuset, for her gjorde jeg akkurat det samme som deg H&A&L, men rett etter fylte 4 mnd slo han seg helt vrang og ville IKKE finne søvnen selv lenger, selv om han var kjempeflink til det før. Tror det er forskjellig fra baby til baby. Nå sliter vi også med å legge han om kvelden, så ender med å gi han puppen, for han gir seg IKKE.. Håper det er en overgang, at det kanskje er tenner i vente..

Skrevet

Etter mye prøving både på den ene og andre måten, gikk det seg heldigvis til. Hun er nå 4 1/2 mnd og er null problem å legge. Prøv deg litt frem,du som kjenner babyen din ser fort hvordan h*n responderer. Noe av det som fungerer for oss, er koseklut. Hun holder rundt den, og snur seg mot den med en gang jeg legger henne ned. Tydelig at hun finner roen med den, så nå har vi 1 i senga, 1 i vugga, og 1 som vi har med oss :)

Det går seg alltid til!

Skrevet

Vi slet også med det samme en periode. Gutten hylte og skrek hver gang han ble lagt ned i sengen på kvelden (etter at han hadde fått mat på natten var det ikke noe problem. Da var det bare å legge ham tilbake i sengen, så sovnet han igjen). Hadde jo ikke hjerte til å høre på hylingen, så det endte jo med at vi bysset ham i søvn.

En kveld bestemte jeg meg for at han ikke skulle "vinne" kveldens runde (Virket jo som om han veldig godt visste hva han drev med, for smilet var på plass med en gang han ble tatt opp fra sengen) og tenkte å sjekke hvor lenge han kunne skrike hvis jeg ikke tok ham opp. Hadde latt ham skrike i små perioder tidligere også, men da satt jeg bestandig hos ham. Denne dagen fant jeg ut at jeg skulle legge sammen noen klær i rommet ved siden av i stedet for og bare sitte å høre på hylingen. Jeg rakk å legge sammen 2 bodyer før et brått ble stilt. Jeg løp inn på soverommet, overbevist om at noe var galt, men gutten sov i sin søteste søvn. Så da ble taktikken endret og vi gikk bestandig ut av soverommet etter at vi hadde lagt ham. Hvis han hylte gikk vi inn til ham igjen etter en stund, sang en sang eller snakket rolig til ham og gikk igjen. Han kan fremdeles gråte litt når han legger seg, og noen ganger går vi inn på rommet 4-5 ganger før han slår seg til ro. Men det går i alle fall mye fortere før han slår seg til ro enn det gjorde mens vi satt hos ham. Det er også stort sett slutt på den infernalske hylingen. Nå er det mer surmuling og klaging.

Skrevet

Vi har prøvd det samme som deg, Pocahontas_jesheim, men fungerte ikke med min datter. Det er bare ca. 1 mnd siden hun nekter å sove selv. Vi må bysse henne hver gang hun skal sove. Dette er veldig slittsom, spesielt om kvelden.

Leste et eller annen sted - husker ikke nå, der en barnapsykolog mener at man bør lære barne finne ro selv slik at de kan finne søvn selv. Men det er ikke lett :-(

Noen ideer????? Andre?????

Skrevet

off nei det er søren ikke lett. vi fikk en baby som var avhengig av bevegelse for å sovne etter er slitsom kolikkperiode..

en dag var det bare nok for meg.. tror han var rundt 3,5-4 mnd jeg...

brukte hysje-metoden som i korte trekk går ut på at en lager hysjelyder høyere enn barnet gråter for så å stilne mer når det er roligere. jeg la også hånden på brystet til lillegutt eller hodt han i hånden. på denne måten visste han at jeg var der sammen med han. det funket her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...