Herkules Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Jeg syns det i min familie stadig mases om at jeg ammer formye. det er liksom kommentarer som "skal hun ha mat nå igjen" "har d nok melk siden hun må ha så ofte" "tar hun ikke puppen" "stresser du" Jeg blir faktisk gal av kommentarene Sånn sett glad julen er over og vi kan kose oss hjemme i eget tempo. Uansett jeg tilbyr puppen når hun skriker og noen ganger spiser hun i 5 min og andre ganger lenger. jeg har ikke tatt tiden mellom spisingen og jeg bryr meg egentlig ikke heller, Jenta mi har gått bra (veldig bra, legen bare lo og ertet med at hun ville vokse ut av skjemaet) opp i vekt.. Jeg har veldig god ammeerfaring fra nr 1, men han spiste leeeeeenge og var roligere type. Ellers har jeg erfart at hun spiser lenger og roligere når vi ligger og ammer Hvor ofte ammer dere og hvor gamle er barna? Andre som har slitsomme menneser rundt seg ?
happyhappy2 Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 uff,de kommentarenene har jeg også fått tidligere før vi nå har kommet inn i en slags rutine... lilletass er nå 6 uker og vi ammer hver tredje time. noen ganger hver fjerde hvis han finner på å sove litt lenger:) men ikke bry deg om hva folk sier,gjør som du føler for selv...
Gullblomst Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Min gutt er også 7 uker og vi ammer 6 til 8 ganger i løpet av et døgn. Ammer begge sidene ved hver amming, 15 min pr bryst. Ammingen tar altså ca en halv time pr. gang. Lillegutt har ett godt sovehjerte så på natten blir det 5-7 timer mellom ammingnene, og resten av dagen blir det derfor amming ca hver 2.eller 3. time. Jeg skriver opp tidspunktene for amming og slik føler jeg at jeg har oversikt over om lillegutt får nok mat. Selv om vi har en ganske skjematisk ammerutine,så er det gullet som bestemmer når han er sulten og når han vil ha mat. Men når jeg ser bakover på det jeg har skrevet ned, ser altså vår ammeverdag slik ut.
Gjest amandine Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 3 mnd gammel sønn her og storspiser.. har ikke peiling på hvor ofte, men høres ut som deg, av og til 5 min, av og til to bryst. I natt har det vært øking og nesten ingen søvn,ellers gjerne ca 3 timer mellom om natt. Blåser av kommentarene til andre, de får gjøre som de selv vil med sine egne barn, dette har gått veldig greit for mine tre og meg. De to eldste mine har jeg fullammet til ca 6 mnd, det tenker jeg det blir nå også. Synes det er veldig greit!
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Min sønn er 5 uker og får pupp akkurat når han vil. Noen ganger går det 4-5 timer mellom (om natten) og noen ganger 30 minutter. Han vil ikke ha smokk, så puppen brukes til trøst og kos også. Jeg kjenner igjen de kommentarene du forteller om, og det er irriterene at folk skal bry seg med alt! Jeg ammet storesøster i 21 mnd og det måtte folk også kommentere endel! Gjør akkurat som det passer deg og den lille!
Herkules Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2009 ja jeg driter i kommentarene sånn i forhold til hva de sier, men jeg merker at jeg ikke klarer å slappe av med alle huene stikkende borti med kommentarer under ammingen, særlig ikke nå hun skriker og jeg føler at masekråkene forventer svar!! Ja jeg ammet i 21 mndr sist jeg også faktisk, det sa jeg ikke mye om til så mange, heldigvis så var det ganske akseptert av familien. Vi ammer når hun vil, nå tar hun smokk i motsetning til storebroren, så jeg har kunnet stappe inn den noen ganger. Jeg noterer meg ikke når det ammes, annet at jeg ser på klokka om natten for å få en oversikt over hvordan natten har vært Jeg vet ikke om jeg er så fan av smokk men ....
1 gutt nov-08+2 små august-11 Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 kjenner meg godt igjen i det du skriver. spesielt i julen nå har svigermor vært på meg ang hvor ofte jeg ammer, men min sovner ved brystet. Hun sa da til meg at jeg skulle knipse han hardt på nesen slik at han våknet, men for meg er dette mishandling. Mini stresser ved brystet og sluker mye luft når jeg ammer når jeg sitter, så jeg får bare i han nok mat når jeg ligger i ammer og vi slapper av begge to. Jeg gir han puppen så ofte som han vil;)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Jeg ammer når gutten vil ha, ca. hver tredje time på dagtidd. Han er 7 uker. På natta går det lenger tid mellom, og på kvelden er det kanskje oftere, muligens hver annen time noen ganger. Junior suger mindre enn 10 min på hvert bryst. Kjenner igjen kommentarene, noen mener jeg ammer for ofte. Men særlig når vi er sammen med andre ammer jeg heller ofte slik at vi slipper skrikinga. Kjenner igjen dette med kommentarer fra svigermor, men hun er fra en tid der man ammet hver fjerde time og etter 2-3 mnd var det slutt på melka...
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 jeg ammer min datter når hun vil ha:) er bare 3 uker ennå da, så er jo ikke inn i noe særlig rutiner, har kveldskolikk så hun er våken fra rundt 17 til langt på natt(noen ganger 02.) å da vil hun ha mye pupp, så da ammer jeg med 30 min - 2 t mellom, alt etter, men hun sover hele natten, mellom 5og 8 timer sammenhengende. om dagen går det ca 2-3 timer mellom hver amming, men har fått spm på kveldene når hun skriker, "skal du gi mat nå igjen" "er det lurt å gi så masse mat" osv, de får da en kvass tilbakemelding om at "så lenge ho vil ha mat, så får ho mat, skal ikke sulte en baby" =)
Leonella777 Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Lillegull er 6 uker, og jeg ammer også når han vil. Jeg har tro på selvregulering; altså at man lar barnet selv bestemme når det vil spise. Om natta får han mat når han våkner, og det går alt fra 2 til 5 timer mellom hver gang. Han sovner som regel kjapt ved puppen, og sover videre. Om dagen er det veldig forskjellig når jeg ammer. Han spiser ikke lenge av gangen, heller litt ofte. Jeg har ikke fått noen kommentarer enda, og får jeg det, vil kommentatoren bli bedt om å passe sine egne saker
Herkules Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2009 Nå har det gått en del uker og ting har stabilisert seg, Jammen meg så hjalp det at jula var over. Jenta mi trengte litt roligere omgivelser og mammaen også tror jeg:) Bryr meg ikke så mye om kommentarer, men det er slitsomt Hun har et stort suttebehov også så jeg har muligens tilbydt pupp og så har hun villet suge men ikke spise.. Hun har nå fått smokk og er god og sulten når hun får mat Sønnen min var motsatt, sa aldri nei til puppen, men smokk det skulle han ikke ha. Rart at ting er annerledes -- man må bare omstille seg. Håper det går bra med dere andre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå