Glad tobarnsmamma Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Noen tips og gode råd med tanke på innføring av fast føde? Noe man bør huske på? Har bl.a. blitt fortalt at de første smaksprøvene ikke bør gis på kvelden pga fare dersom barnet skulle få en reaksjon. Flaks at jeg fikk vite det, men det var veldig tilfeldig. Hvor kan man lese om slike ting? Vil jo gjøre det riktig...
zikosmor:) Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 hei.jeg fikk beskjed om og starte med å gi han kun 1 par t skjeer med grøt litt tidlig på dagen for og se om han tålte det første gang.gikk det bra skulle jeg øke litt og litt. men det visste du kanskje også vet desverre ikke hvor man kan lese om dette. lykke til:)
Glad tobarnsmamma Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2009 Noen andre??? Når skal man f.eks. begynne å øke fra et måltid grøt til to per dag? Når skal man innføre middag/fruktmos? Finnes det "retningslinjer" på dette?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Heihei.. Snuppa mi er nå 4.5 mnd..(født 16 august) vi begynte med mat 10 desember...da jeg har lite melk og jeg hadde mulighet til å begynne med tillegg.. hun tar ikke flaske..ikke kopp og ikke skje..hehe.. så hadde ikke så mye valg.. begynte med noen skjeer grøt en morgen.. (sikkert litt mer enn hun skulle hatt...men hu elska det og ville ha mer..var veldig klar for mat).. Begynte med maisgrøt..fikk det anbefalt.. og snuppa elsket det som sagt.. blanda med morsmelk de gangene jeg fikk pumpa meg.og erstatning ellers.. Men gikk ikke lange tiden før hun fikk halv porsjon grøt morgen og kveld.. (tilsammen 120 ml ca) en uke kanskje.. litt mer.. raskere enn hs anbefalte... men som sagt.snuppa mi hadde fått lite mat lenge og trengte det! Fra å legge på seg 70 gram på en mnd til å legge på seg 250 gram på 2 uker.. så jeg var råfornøyd... Etter jeg var på kontroll når jeg hadde gitt grøt i litt over en uke fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne øke til hel porsjon slik at hu ble hlt mett.. nå får hun full porsjon grøt morgen og kveld.. og middag på dagen.. med litt sviskemos til dessert som regel..eller fruktpureer.., hun elsker det meste...Men hun liker ikke potetpureen og grønnsakspureen til nestle..de smaker jo ingenting. Jg bruker for det meste hipp sine.. spesielt de med mais og gulrot..for de er gjerne litt mer søt. tilogmed fått smake litt på div fruker.... og drikker vann til alle måltider.. (vann tok hun fra kopp.).. Men det skal sies at vi gikk over til sånn havre/ris grøt som lages med vann. (obs på at den er litt vanskelig å tak i.. jeg finner den kun på Coop Mega) For erstatning ble litt i meste laget i maisgrøten..må passe på at hun ikke plutselig legger på seg alt for mye..men hun elsker den grøten og...I tillegg fikk jeg beskjed om at det var greit om de fikk i seg litt grøt med gluten i før de ble 6 mnd.., for da kommer vel nesten alle grøter med gluten. (foruten de for de som ikke tåler det)...for maisgrøten er uten gluten.. mens havregrøten er med.. Også viktig å legge til er jo at jeg amme til alle måltider og som mellommåltider..så jeg ammer like mye som før.. (jeg fikk ikke til å øke produksjonen).. Og jeg ammer alltid minst en pupp FØR fast føden... får hun ikke i seg noe særlig med vann til maten gir jeg også bryst etterpå... Jeg passer bare på å ikke prøve to nye ting, f.eks to nye middagsglass eller frukter samme dag.. men når man først ha prøvd noe.. så kan man gjerne ha d og noe annet nytt dagen etter..bare følg med etter reaksjoner.. det er jo viktig.. Ellers fulgte jeg bare magefølesen på det meste..og prøver ikke å tvinge i henne mat som hun absolutt ikke vil ha.. jeg har nå tenkt å prøve å lage middag til henne selv.. tror det smaker bedre=) Men det er litt tiltak komme i gang så har vært lettvint å bare handle på butikken.. Og så har jeg en siste erfarig..alle sa til meg at hun kom til å sove lengre og bedre på nettene når hun får så mye mat på dagen..og grøt på kvelden.. her ble d ingen endring.. eller..heller d at hun våkner en ekstra gang..for jeg tror hun blir tørst av grøten.. så for min del er det viktig å få gitt vann/melk til maten... Og i dag tok hun faktisk flaska:D tl min store begeistrelse..nå kan mamma unne seg en tur ut..så kan pappa passe på..hehe... jeg har prøvd å gitt henne flaske med vann til hver måltid i 2 uker nå..oig endeklig tok hun den!! hehe.. og jo..en ting til.. snuppa her ble veldig hard i magen når jeg begynte med fast føde..så her er det fast rutine med malt (sånn sirupsaktig som du får tak i på daglivarebutikkeN) i alle grøtmåltider... jeg kommer også til å ha d erstatninga om hun fortsetter å ta flaske.. hun bæsjer kun maks en gang om dagen.. og trenger hjelp til det.. jeg har også ofte sviskemos i grøten..og som dessert etter middagen..hun elsker det og! Tror jeg hr vært heldig ang innføring av fast føde.... men dette var ihvertfall mitt innlegg! Håper det var til hjelp! Bare send pm om du lurer på noe mer=) Men jeg er færsk selv...så det er bare mine nye erfaringer..jeg er førstegangsmor.. Jeg har veldig trua på å følge sin egen magefølelse..og barna er jo ulike..enkelte mener at de kn bør få spise grøt en god stund før man begynne med middag osv..men jeg så ingen grunn til det.. så snuppa her har rukke å spise mange forskjellige glass..hehe. fant mange spennende for 4mnd/startsmat på ica maxi og ultra.. grøt med gluten bør man jo ikke gi 3 ganger om dagen.. så da er det bedre med ett annet måltid..i tillegg kan de jo små gå lei grøt og.. Jeg gir grøt i ca 10-11 tiden..og så middag rundt 15-16..og så kveldsgrøt rundt 18.30-19.30... Alt etter når hun står opp om mårran.. Ja og så bytter jeg litt på grøt.. bruker også en fra hipp..eller er d småfolk tro.. med banan og fersken... slik at hun ikke skal gå lei.. og hun får fortsattt litt maisgrøt innimellom... Lykke til!!
mastermind Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Her gikk innføringen som en drøm, så vet ikke om jeg har så mye å komme med. Men jeg tror at mye av grunnen er at hun fikk grøt da hun var 4 mnd. Samtlige andre i barselgruppa venta til 6 mnd, og SLITER! Og mange sliter ennå når barna er 8 mnd. BRuker små skeier, kjøpt på ringo, grønne og gule plastskeier. Er veldig smale og passer perfekt i munnen. HUn liker ikke voksen-skeier, det er jo ganske harde og skarpe. Tomme-tippie like hun ikke, de er for breie. Aventskeiene er gode. Begynte med et par teskeier grøtpulver, neste sin maisgrøt. Likte den godt, og spiste dette i et par tre dager. Ga henne to ganger om dagen. Hadde opphold et par dager da vi ikke hadde tid å styre med grøt, og den dagen jeg prøvde igjen var det mer mer mer, og hun spiste 6-7 ts grøtpulver. Når hun begynte å spise hele porsjoner hadde jeg i litt malt eller sviskemos også, eller ga sviskesaft på flaske. Jeg tror det lønner seg å venne barna til grøt før det er "bortskjemt" med pupp. Trenger ikke gi hele måltider, hs abefaler jo å vente til 6 mnd, men at de venner seg til andre smaker, konsistenser og skeia. Jeg ga 1 måltid grøt om kvelden fra 4-6 mnd, ved 6 mnd begynte jeg med middag, deretter grøt til frokost eller lunsj. ved 7 mnd ga je gskive til frokost. 8 mnd nå og spiser 4 faste måltilder, og pupp morgen og kveld.
Lillepusen-78 Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Jeg fikk et hefte av helsesøster som heter "mat for spedbarn". Den er utgitt av helsedirektoratet.... Står en del i den. Kanskje du finner noe på nettsiden deres: www.shdir.no
Glad tobarnsmamma Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2009 Tuuuuusen takk for veldig lange og gode svar!!!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå