Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Var på nyttårsfest igår. Vi hadde forstått det slik at vi skulle legge ungene da alle 4 parene som skulle komme har små barn. Da vi kom kl 7 var bare en unge i seng, hun hadde sovnet i sofaen kl 5. Mine to på 5 mnd og 23 mnd pleier å legge seg kl 7, men det ville jo ikke elstemann gå med på når det var masse andre barn. Tenkte at han kunne være oppe til han ble trøtt siden og bare legge han da. Så kom plutselig elste sønnen i familien med en kompis (12 år) og løp fram og tilbake og lagde utrolig mye bråk (tv på utrolig høyt, løp i gangene, hylte og hadde det vist veldig så gøy). Da klokka ble halv ni ble sønnen min så trøtt at jeg gikk ut for å trille han i søvn. Da vi kom tilbake vekket de han selvfølgelig igjen. Da klokka slo ti så gikk vi hjem så begge ungene kunne sove. Spurte de tre andre som har barn på ca 18+ om de ikke skulle sove. Nei de pleide å legge seg når de var trøtte i ni ti tiden til vanlig, så de holdt ut en stund til. Hun ene pleier å sove i foreldrenes seng så de de legger ungen når de selv skal sove så klokka ble ofte oppimot 12. Nå skal det nevnes at de andre barna ikke har norske foreldre men syntes det virker veldig rart. Vil ikke foreldrene ha privatliv? Eller er det bare jeg som er heldig som har to barn som legger seg 7 og som har gjort det siden dag 1?
petite fleur Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Nå er jo nyttårsaften en spesiell dag når det kommer til leggetid, men her var det tydeligvis flere par som la ungene når de ble trøtte uansett hvilken dag det var. Jeg kjenner et par som praktiserer denne "leggerutinen", de plukker opp barna der de har sovnet den dagen og legger de i senga. Ungene deres er kjempeflotte og høflige og alt, så det er nok ikke alfa omega, disse leggerutinene :-) Når det er sagt, er jeg veldig glad for at sønnen vår legger seg kl 19 hver kveld, og det har han gjort hele jula også. Nå er han bare 14 mndr da, får se hvordan ting er til neste jul -)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Tenker litt på at Norge er et land der mye er lagt opp til rutiner. Skole, jobber osv. Er ikke alle andre land som har det slik. Faste leggetider et fantstisk for foreldrene da.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #4 Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes personlig det er deilig når ungene legger seg glad og fornøyd kl 19-20 og man har litt tid for seg selv, og synes det samme når jeg er på besøk hos andre (har en venninne med en toåring som ikke har noen rutiner, der er det mye hyling og skriking, kanskje fordi han er overtrøtt). Men det er som du sier, i mange andre land legger de ikke slik vekt på det, og de synes vi er noen særinger :-) Så mye er nok kulturelt betinget. Tror f.eks italienere er mer avslappet med det, men sikkert veldig mange andre nasjoner også ("hvorfor pakke barna sine vekk om kvelden, vil man ikke være sammen som familie").
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 Vi har alltid lagt barnet vårt når hun har ønsket det, om det er kl. 16 eller 23 liksom. Og hun har laget sine egne rutiner, går rett i senga etter barnetv. Så jeg er glad for at jeg ikke har giddet å stresse. Hun får også stå opp når hun vil, som oftest i 8-9 tiden. Og luren om dagen har vi bare når det passer for henne. Alt fra 1-3 timer.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 Og i går sov hun en lur fra 16.30-18.30 og var oppe og så rakettene. Hun syntes det var utrolig gøy, og ble rasende når vi skulle inn.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #7 Skrevet 1. januar 2009 På sånne dager som nyttårsaften osv. får gjerne ungene være oppe om dehar lyst og orker. Men det er viktig for unger med litt faste rutiner mener jeg, så våre har hatt faste leggetider. , Etter en lang dag med masse aktiviteter og inntrykk trenger 'berta' vår en god natts søvn, for å holde koken hele neste dag. Om man har kvalitets tid med ungene når de er våkne ,er det ikke farlig å innrømme at voksentid om kvelden er helt ålreit :-)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #8 Skrevet 1. januar 2009 Akkurat nyttårsaften og julaften er litt vanskelige kvelder, da får man kanskje bare ta det som det kommer og gjøre det beste ut av det. Men ellers så synes jeg at barn bør ha faste leggetider. Det er jo bevist gjentatte ganger at barn trives med rutiner. Jeg vet at mange sydlandske barn f.eks er lenge oppe om kveldene etc, men det fungerer annerledes i deres liv og rytme enn det gjør her. Jenta mi legger seg kl 19 hver kveld og da er hun nesten bestandig lett å legge og sovner raskt. Jeg tror det er fordi hun har den samme rutinen hver kveld med kveldsstell, kveldsmat og legging slik at hun vet selv hva som skal skje. Jeg har også venner og bekjente som legger barna sent, eller ikke legger dem i det hele tatt. De om det, man får jo gjøre som man vil. Men det blir sjelden så veldig vellykket når vi besøker hverandre. Ungene blir slitne, trøtte og de voksne får ingen tid til å prate eller slappe av. Den ene familien vi har på besøk av og til har et barn på samme alder som min datter og det er veldig vanskelig når de skal sove over her. Barnet deres er ikke vant til å legge seg om kvelden og holder det gående til kl 22 om kvelden og er ofte oppe og leker og løper rundt midt på natta også. Da våkner selvsagt jenta mi og får ikke sove og det ender med at neste formiddag får vi ikke gjort de tingene vi hadde planlagt fordi den ungen som ikke sover om natta ligger og tar igjen det tapte utover dagen. Min jente blir sliten og grinete og kommer ut av sin rytme når de har vært her en helg og vi voksne blir slitne fordi vi holdes våkne om natta. Man kan kanskje si at det blir folk av de også selvom de ikke har gode leggerutiner osv, men jeg ser at denne ungen jeg har fortalt om her veldig ofte er trøtt og uopplagt/sutrete og irritabel på dagtid og at foreldrene er slitne og mangler initiativ fordi de også sover for lite om natta. Jeg kunne veddet mye på at de alle hadde fått det bedre om barnet ble vant til å legge seg i 19-20 tida i egen seng og hele familien fikk sove sånn noenlunde om natta......
Sarah & Marcus mamma Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Jenta mi er 20mnd gammel og hun vil være oppe til det ikke skjer noe spennende mer. slik har hun vært siden hun var liten. legges hun før hun vil så er det bare krig. men vel å merke dersom hun får velge selv går det fint. hun velger ofte å legge seg tidlig som rundt 7. men hun kan også være oppe til midnatt om hun vil. Jeg har prøvd alt og er lei av å bruke hele kvelden på å få henne til å legge seg, derfor har jeg roet meg med denne rutinen. Somregel er hun jo trett og vil legge seg uansett tidlig. men jeg har forstått at det er veldig viktig for henne å bestemme dette selv. ellers vil jeg bare si at i andre kulturer er det nok normalt å ha barna oppe i slike sammenhenger som nyttår, selskaper osv. mannen min er vitnamesisk og der er alltd barna med. de er oppe til de sovner på sofaen en plass og der sover de til foreldrene vil hjem.. dette synes jeg er helt ok.;-) når de er hjemme og ingenting skjer legges barna til vanlig tid og dette går helt fint dette også.. tror det har mye å si på barna om en kan gjøre det på denne måten... klart dersom du har barn som blir trøtte kl.6-7 tidne og sutrer og gråter hele tiden fordi de er så trøtte. er det nok vanskelig. jenta mi viser aldri slike tegn... hun er alltd blid og glad. så gnir hun seg kanskje litt i øynene og jeg spør om hun vil legge seg, og da sier hun ja.. så legger jeg henne... dersom vi er i selskaper er hun helt våken til midnatt... og kjempeglad hele tiden---;-) (da har jeg latt henne sove før jeg gikk i selskapet) hvorfor skal "livet vårt" ta slutt når vi får barn...? skal vi slutte å gå i selskaper? og andre ting? og barna har det jo så kjekt i slike sammenhenger!;-) Jeg liker godt å kose meg sammen med barna, sammen med andre;-)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Lurer på en ting jeg. Dere som kjenner noen eller selv lar barna sovne når de selv ønsker og det blir sent, hvordan fungerer dette når de må opp om morgenen til barnehage og dere skal på jobb?
TreHjerter Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har også litt erfaring fra begge leire her, da mannen min er fra Spania og de har helt andre rutine (eller mangel på rutiner) hva gjelder legging av barn. Jeg er ikke av de mest rutine-opphengte, men vår spanske familie synes nok ofte at jeg er streng og skjønner ikke helt når jeg sender barna i seng. De hadde det jo så kos... Nå er vi jo sammen med dem stort sett bare når det er ferier likevel, og da kan man jo ta igjen søvnen på morgenen etter, så jeg er også mer fleksibel da. Men jeg er var for når ungene ER trette, de skjønner det jo ofte ikke selv når de leker og har det gøy, og må "hjelpes" litt for å unngå overtretthet, skriking og stryr... Jeg skal ærlig innrømme at det ofte er for min/oss voksnes del at jeg holder på leggetider om kvelden, jeg trenger voksentid eller tid for meg selv for å ha overskudd til barna på dagtid. Og det er ikke hyggelig for noen med overtrøtte survete barn, og min erfaring er at det er vanskelig å få dem til og sove også når det har gått over et visst punkt. Men, som noen påpeker, vi er nok ekstremt rutinefaste her i nord i forhold til mange andre land og kulturer, og det fungerer jo for "de andre" også. Så det har nok mest med de voksnes holdninger og behov å gjøre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå