lillemy83 Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 sønnen min er 2 mnd nå og siden han ble født har jeg bysset og bysset han i søvn hver bidige natt og dag siden han har kolikk. men nå er han våken hele natta ,og nå er jeg temmelig lei av å gå og bysse hele tiden og hele natta.. er det ok å han ligge i sengen sin å skrike 5-10 min for å prøve å venne de til å ligge alene,eller er det for tidlig? kan jeg ha skjemt han bort med all byssingen min tro? er veldig takknemlig for svar=)
tryde Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 5 - 10 min er veldig lenge. hva med 2- 3 min ?
tryde Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 jeg mener at man ikke skjemmer bort en baby. du må gjøre hva som er riktig for deg,
Sunnybeach4gull :) Skrevet 1. januar 2009 #4 Skrevet 1. januar 2009 Hey! Du må ikke la ungen din ligge å skrike når dn e så liten!! :-( får ondt inne i mæ hær... Men nu kommer d ann på kordan skriking d e? Gutten min på snart 8 uker får ligge så lenge som mulig om d bare e sutring, men me engang d e ordentli gråt blir han ikke ligganes aleina. Ka om du ringe helsesøster å høre me dm? :-) E kolikken over allerede? D e jo kjæmpe bra isåfall! Å d vil sikkert ta litt for både han og dæ å komme inn i en ny hverdag uten de smertan! Lykke til så mye :-)
lillemy83 Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2009 jeg har aldri latt han ligge å skrike,men i natt så lot jeg han ligge 3-4 minutter om gangen..så gikk jeg inn til hanm strøyk han på pannen og gav han sutten så roet han seg fort..han hadde ikke smerter,så det var derfor jeg lot han ligge litt ,ellers må jeg gå rundt heele natta og bysse på han,å så fort jeg setter meg ned i sofaen skriker han,så blir veeldig slitsomt å gå rundt hele natten liksom,så tenkte at det å skape nye rutiner var lurt.. men vet ikke hva som lønner seg og ikke når de er så små=) men tuusen takk for svar iallefall=)=)
mamarama og lille banan Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 jeg har en baby på 2 måneder, og jeg lar ikke han ligge å skrike. når de er så små har de ikke lagt til seg uvaner med skriking ennå, de skriker for de vil noe. men nå har ikke jeg et kolikkbarn heller da, så jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort hadde han skreket hele tiden...
Erlinda Skrevet 1. januar 2009 #7 Skrevet 1. januar 2009 Hei. Dra til fotsoneterapi med det samme, det er bare toppers. Det koster litt, men det er verdt det for både babyen og deg. Her jeg bor, er det en som er helt utrolig med barn, 2 ganger så er de fleste bra. Vi brukte både kiropraktor og fotsoneterapi, men det var når vi hadde vært til fotsone vi såg forskjellen. Det er forferdelig å høre babyen når terapauten holder på, men det er til det beste. Jeg måtte stå et lite stykke ifra mens terapauten holdt på, fordi hun skulle ikke kjenne dufta av meg eller melka og forbinde det med noe vondt. Slik som dere går nå er slitsomt både til deg og babyen. Jeg anbefaler det på det sterkeste. Lykke til.
Yo&La+spire Skrevet 1. januar 2009 #8 Skrevet 1. januar 2009 Uff, får vondt av babyen din eg....Eg ville iallefall aldri latt min datter ligge skrike når hun var så liten, og eg gjør det ikke nå heller. Hun er nå 22 mnd og eg bysser og bærer fremdeles når hun trenger det (veldig sjeldent da, hun er jo såpass stor at hun legger seg greit). Vi bruker bæresjal mye og da svner hun fort. (dette hjelper på kolikk også). At du skjemmer han bort? Vel, hvem er det som ikke vil skjemme barnet sitt bort på nærhet og kos?! ps; så små barn har ikke begrep om tid. 2 min og 2 timer er det samme for dem....
Fikkennydeliggutt08 Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Gutten min hadde kolikk, men etter behandling hos kiropraktoren ble han bra Jeg forstår veldig godt hav du spørre om. Jeg ble helt forvirret etter å ha lest at man skal ikke la en baby skriker, særlig om den har vondt. Men mor og visse andre mente at man kunne bare ikke gå inn til en baby hvis den skrek fordi den ville bli bortskjemt. Jeg faktisk prøvde det en gang, jeg lot babyen min skriker i fem minutter. Jeg skulle gjøre det som alle andre mente var riktig. Kanskje er det en grunn til at vi ikke gjør ting som de gjorde på femti-tallet lenger.... Resultatet ble at jeg klarte ikke å høre på han skrike lenge. Jeg gikk inn till han der han lå og han var helt rød i ansiktet, hele kroppen hans ristet og begge armene var utstrekt, akkurat som han søkte etter meg. Han var så lei seg, og jeg følte meg så ond. Etter den dagen lovde jeg meg selv og han at jeg skulle gjøre akkurat det som føltes naturlig for MEG. Jeg tror ikke lenge på at man kan skjemme bort en baby, særlig hvis de har vondt. Jeg lar ikke gutten min ligge og gråte. Jeg går inn til han og tar han opp når han gi beskjed. For jeg tror han da vet at når han sier ifra så blir han hørt på. Han er rolig, fornøyd og jeg kan sette han fra meg på dagtid imens jeg gjør andre ting. Han 'krever' meg ikke hele tiden siden jeg tar han opp med en gang, slik at andre påstod han skulle. Mitt råd; hører på deg selv, gjør alltid det som er best for deg!
lillemy83 Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2009 dere må ikke tro at jeg lar babyen min ligge å skrike,for det gjør jeg ikke. grunnen til at jeg spurte om dette var pga jeg går med han i armene hver bidige natt fra 23.00 til 6.00 på morran og bysser og bysser,og det kan bli litt slitsomt i lengden, og når jeg prøver å legge han forsiktig fra meg skriker han,det samme når jeg setter meg ned i sofaen og bysser.. han godtar KUN at jeg går rundt med han å bysser..og da er det litt slitsomt når man ikke får noe nattesøvn=( har såå mangel på søvn,så derfor jeg ville høre om det var ok å liksom venne babyen til å ligge litt på egenhånd.. jeg lar ALDRI babyen min ligge alene å skrike når han har kolikk smerter. men når han skriker uten tegn til smerter trodde jeg kanskje det var "greit" for noen minutter bare.
LilleBjella Skrevet 1. januar 2009 #11 Skrevet 1. januar 2009 Mitt barn har ikke kolikk, så jeg aner ikke hva du går gjennom. Men han tar natten sent, og jeg prøver å få han til å sove fra ti, ti ca to og tre på kvelden. Da sovner han endelig i kurven sin. Så det har blitt mange timer med byssing og bæring på meg også, og det er helt gruuuuusomt å ikke få den søvnen man trenger. De små krever så masse energi, at man føler seg ikke akkurat som en god mamma når man ikke har sovet i det hele tatt på flere døgn. Ville bare si at i natt når du går rundt og bysser og hører på skriking og mammahjertet ditt verker, så skal jeg tenke på deg!!!
Yo&La+spire Skrevet 1. januar 2009 #12 Skrevet 1. januar 2009 Ville som sagt ikke latt mitt barn ligge å skrike uannset, får helt vondt inni meg når eg tenker på hvor vondt det må vere for de små å ligge slik alene å gråte? Gjør ikke du? Gjør det du føler er rett! Vil anbefale deg et bæresjal. Det hjelper som sagt på kolikk og du slipper å gå med babyen i armene hele tiden. Ellers må du bare holde ut. Det er tungt med kolikkbarn, men det går over;)
jente08ogspire:) Skrevet 1. januar 2009 #13 Skrevet 1. januar 2009 Hei! Så små har nok ikke godt av å ligge å skrike noe særlig. Men samtidig må jeg si at jeg skjønner deg veldig godt at du er sliten og trenger søvn. Jenta vår skrek og skrek de 4 første mnd, trodde jeg skulle bli TULLETE, så ille var det. 4 timers søvn var det jeg fikk i løpet av et døgn. Jeg var så sliten så det var like før jeg knakk sammen. Samboer snekkret som en tulling for å få ferdig huset vårt og hadde mye vondt av meg, men ettersom vi gjorde alt selv måtte han bare dra. Heldigvis hadde jeg mamma, hun var til veldig stor hjelp. Vi tok med datteren vår til fotsone terapi. Der fikk vi vite at hun hadde kollik, men det som plaget henne mest var noen skive utglidninger i nakken og i ryggen. Hun ble tatt med tang under følselen, det var årsaken. Så etter 4 behandlinger hos kiropraktor var hun bra. Jeg anbefaler deg å ta en tur å få fotsoneterapi på sønnen din. Kjenner meg veldig igjen i situasjoenen. Er ikke noe godt å se at barnet sitt bare skriker og skriker. Jeg hadde mye vondt av jenta mi. Jeg er helt sikker på at du ikke er en mamma som lar ungen din ligge å skrike, men du er en sliten mamma som trenger krefter til å ta seg av lillegull. Håper det ordner seg for dere snart, er ikke greit å være liten heller. Klem
Saltlakris Skrevet 1. januar 2009 #14 Skrevet 1. januar 2009 Du kan jo eventuelt prøve samsoving om du ikke har forsøkt dette, noen babyer har jo et veldig nærhetsbehov, og liker ikke å ligge alene
lillemy83 Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 1. januar 2009 tusen takk for svar alle sammen=) er ikke lett å vite hva man skal og ikke bestandig. synes det er grusomt å høre de små gråte, har lyst å sette meg ned å gråte selv, man blir liksom så fortvilet over at man ikke kan gjøre noe for de små=( her har vi prøvd både kiropraktor og akkupunktur,men ingen ting hjalp=( men man får bare bite tenna sammen og håpe at våkennettene gir seg snart.. de to siste nettene har han ikke sovnet før 8.00 på morran.. og det er vanvittig slitsomt å holde seg våken såå lenge, like før jeg sovnet i stående stilling i natt mens jeg bysset på han. gleder meg til kolikk tiden er over og babyen min ikke har vondt mer,stakkar liten..får så vondt av han at det stikker i hjertet=(
Madamina Skrevet 1. januar 2009 #16 Skrevet 1. januar 2009 Vel, mitt barn har det helt supert og er blid som bare det. Men nysgjerrig som han er og det at han nettopp har oppdaget verden, gjør at han blir litt overstimulert og ikke helt klarer å falle til ro. Mange barn må skrike/sutre seg ned i søvn (og de sutrer seg gjerne opp fra søvnen også). De må lære å falle i søvn på egen hånd (gjerne uten smokk/pupp/kroppskontakt i innsovningsøyeblikket) ellers kan de få for lite søvn i lengden. Jeg lar han protestere max 5 minutter. Om han ikke roer seg, så går jeg inn og tar han opp om det blir for mange forsøk. Han får masse gode smil og kos. Alle basale behov dekkes, men de må som sagt lære å sovne på egen hånd. Nå er min snart 3 mnd da og ikke kolikk. Bruk bæresjal! Veldig koselig og bra ved kolikk + barnet sovner lett. Så kan det lære å sovne på egen hånd når kolikken gir seg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. januar 2009 #17 Skrevet 1. januar 2009 Huffameg, d der høres jo helt forferdelig ut.. Synes såå utrolig synd på deg, hvordan holder du d ut? Får du litt avlastning fra foreldre el andre? Håper da d, for d må da være fryktelig tungt både psykisk og fysisk m så lite søvn og mye skriking.. Ingen gode råd å komme m dessverre, ville bare uttrykke litt medfølelse over din fortvilte situasjon; hold ut, sikkert ikke lenge igjen nå før han blir bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå