Gå til innhold

Når sluttet puppene deres å gjøre vondt etter dere begynte å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Nå er Theodor 15 dager og vi sliter "litt" med amminga...

Jeg ble helt forvirret på barsel, for siden det blr hastekeisersnitt og jeg måtte følges opp ekstra måtte jeg forholde meg til veldig mange barnepleiere og jordmødre på barsel.

Disse hadde jo nesten alle sammen forskjellige meninger om hvor lenge og ofte jeg burde amme. Med en super flink gutt som tok puppen med en gang og en kjempe flott sugetekninkk, men kansje litt vel intens fikk jeg selvfølgelig såre brystvorter. Den ene gikk seg til, men den andre ble bare værre. Etter råd fra ei venninne pumpet jeg den puppen som var sår i to dager (dag 6 og 7), og da ble det favorittpuppen. I to dager var det kjempe koselig å amme (dag 8 og 9).

Men så begynte det å gjøre vondt igjen. Nå gjøre det vondt de første 2 min, også blir det mye bedre. Etter en prat med helsesøs på tlf på mandag sa hun at det holdt å amme ti min på hvert bryst hvis han var flink til å suge. Hun spurte selvf om riktig teknikk og det tror jeg at vi har. Ble veldig glad for at det holder å amme 10 min på hver pupp. Han er veldig fornøyd og jeg har nok melk.

Men puppene er så vonde hele tiden, selv mellom ammingene. Jeg får ofte sånne grøsninger som gjør at brystvortene snurper seg sammen.. og det gjør sååååå vondt.

Når han starter å amme er det akkurat som det svir rundt brystvorta før det går seg til....

Noen som har noen råd?

Lurer på å pumpe begge puppene i to dager, siden det gjorde underverker sist, samtidig som amminga går jo bra...

Tenker sånn: Hvis det er "vanlig" å fortsatt ha litt vondt vil jeg prøve litt til. Hvis dere tror jeg ikke burde ha vondt lenger, kansje jeg burde pumpe ett par dager?

Håper på mange svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

jeg hadde også såre brystvorter, og det gjorde sinnsykt vondt å amme. Tårene spratt ut...Jeg skifta ammestilling ei stund for å avlaste brystvortene(tvillingstilling, og det hjalp. Men det tok sin tid. det slutta å gjøre vondt ca 1, 5 måned etter hun ble født... Så vet at det er slitsomt og vondt, men kan love deg: Det blir bedre!!

Skrevet

Jeg hadde også vondt en stund, spes i den ene, hadde det vel en mnds tid eller noe, tror d er helt normalt til de blir litt mer herdet.

Selv fikk jeg tips om å smøre med PureLan, og det gjorde underverker!!!

Evt kanskje d går bedre om du bruker brystskjold av og til?

Lykke til, og husk, det går over ;)

Skrevet

Jeg hadde også veldig såre brystvorter. Jeg beit tenna hardt sammen med tårer i øynene for hver gang jeg skulle amme. Det var så sinnsykt vondt. Det tok mellom 1 1/2 - 2 mnd så ble dem aldri såre mer, og det var som en drøm å amme.

Skrevet

Jeg hadde også hatt sinnsykt vonde brystvorter. Det var bare som åpne sår som blødde hver gang jeg ammet.

Etter råd fra de på barsel pumpet jeg i noen dager. Det tok lang tid før melka kom, så vi måtte begynne å gi henne tillegg.

Da jeg la henne til puppen igjen brukte jeg skjold. Snuppa har dårlig sugetak så blir sår med en gang igjen uten skjoldet. Nå virker det som hun er veldig sugeforvirret, for jeg får henne uansett ikke til å ta puppen uten skjold.

Skrevet

Hei!

Dersom du har ondt mellom ammingene og du kjenner at det "stikker" inni brystvortene/inni puppen, så har du muligens trøske.

Det skal aldri gjøre vondt mellom ammingene (foruten dersom du har såre brystvorter der sårene i seg selv er ubehagelige/vonde).

Jeg hadde det slik som deg. Min gutt er nå 6 uker og ammingen går som en drøm, men da han var under 2 uker hadde jeg sår på brystvortene som ikke grodde. Jeg kjente stikkinnger inni puppen mellom ammingen, og det var ondt på begynnelsen av hver amming.

Dette var trøske, og når både jeg og lille gutt fikk medisin for dette gikk det 2 dager så var sårene grodd og alle smertene ble borte.Da først oppdaget jeg at det ikke er naturlig med smerte ved amming, og det jeg hadde trodd var "startsmerter" (jeg er førstegangs) var symtomer på trøske, og jeg fikk oppleve amming slik det egentlig skal være (smertefritt) for første gang.

Skrevet

Jeg tipper det er utdrivingsrefleksen du kjenner når brystet snurper seg. Du kan jo sjekke om du lekker litt akkurat da. Man kjenner det gjerne når det har gått en tid siden forrige amming eller når han begynner å suge på brystet.

Ellers kan du sjekke om barnet ditt har hvitt belegg på tungen, som det ikke går an å tørke vekk. Da er det trøske og da trengs det behandling.

Når det gjelder pumping hjalp det meg når jeg hadde sår som ikke ville gro. Det er mer skånsomt enn å amme, men faren er jo at han foretrekker flaske...

Skrevet

Tusen takk for råd! Jeg har nå ringt legevakta (pga alle helligdagene). For etter som noen skriver her lurer jeg kansje på om det er trøske... Jeg skulle prøve å få tak i legen min i morgen, hvis jeg ikke fikk tak i han kunne jeg komme til dem :) Kansje er det lys i tunnelen :)

Hvis det er trøske... Hvor lang tid tok det å bli symptomfri?

Skrevet

Hmm, jeg har sånne vonde "grøsninger" jevnlig gjennom hele døgnet. Det gjør ikke vondt i brystvorten, men i hele brystet, og det blir helt hardt mens det pågår. Jeg har ikke sår på brystvortene, men bruker skjold (har gjort det hele tiden- blir sår med en gang jeg prøver meg uten). Synes aldri den brystsprengen gir seg, og det er vondt mange ganger pr døgn. Det kan vel ikke ha noe med trøske å gjøre eller..??

Skrevet

Når jeg får disse grøssningene kjennes det ut som piggtråder i puppene og det er vist typisk trøske i tilegg er han hvit på tunga... men jeg aner ikke om det er det vi har... Håper det er det for da er det jo en løsning på problemet :)

Skrevet

Jeg hadde trøske og med salve til brystene og munnen til lillegull gikk det bare et par dager før det bedret seg. Men behandlingstida er rundt to uker for å være sikker på at det er borte.

Fatt mot, det ordner seg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...