~Endorfina~ Skrevet 31. desember 2008 #1 Skrevet 31. desember 2008 Vi får reise hjem fra sykehuset nå! Hun er flink til å suge pupp, men klarer bare få i seg halvparten av det hun trenger. Derfor trenger hun nok sonde en stund til. Alt annet er stabilt, og de ga oss beskjed i dag om at vi kan reise hjem (på perm, blir ikke utskrevet ennå da). Må i såfall til sykehuset hver 2./3. dag for å sjekke/bytte sonde og veie. Andre som har reist hjem med sonde? Er foråsvidt veldig enkelt å bruke sonden. Vi prøvde noen dager å gi flaske i tillegg, i stedet for sonden, men det ble for slitsomt for henne. Hun er jo bare 34+2 i dag og sover det meste av døgnet ennå.
pilutta Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Hei! Jeg har ikke født prematurt selv, men jeg er sykepleier og har jobbet på nyfødt intensiv på Ullevål tidligere. Det er ikke uvanlig å sende hjem de små med sonde, selv om jeg ser flere her inne sier de må spise selv før hjemreise. Så lenge dere har fått god innføring i sondemating er det ingenting i veien for at dette kan gjøres hjemme av dere. Bare pass på at sonden ligger riktig før mating og vær nøye med hygienen. Skjønner godt at det kan være litt skummelt å reise hjem med lille jenta, men antagelig bor dere ikke så langt unna og tenk så godt å ha henne hjemme. Skulle det være noe så er det jo bare å kontakte avdelingen eller stikke en tur innom, det er mange som gjør det etter hjemreise, da det er trygt å "dele" litt på ansvaret den første tiden:) Jeg har jo ingen personlige erfaringer å dele med deg, men de fleste foreldrene jeg har snakket med synes det er veldig godt å få komme hjem med barnet sitt, til tross for sonden. Dere kommer til å bli proffe med den sonden;) Masse lykke til!!!