Gå til innhold

kan bli nedfor av e-post :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk e-post fra en veninne i utlandet i dag, hun har fått en datter. Jeg trodde at jeg taklet slike nyheter ok, men ble bare så utrolig trist av det. Får meg til å tenke på vår situasjon, og om jeg i det hele tatt kan bli gravid en gang til (har en datter på snart 3, og jeg har kommet i tidlig overgangsalder). Før jul hadde vi et ivf forsøk i Danmark, som ikke ble noe av (kun en eggpose, og den var tom). Håper at det kan lykkes en gang, men sjansene er små. Så her sitter jeg og gråter på nyttårsaften :( Men får ta meg sammen nå, kan jo ikke sitte slik hele kvelden.

Håper dere andre får en fin kveld, og så satser vi på at 2009 er lykkeåret for oss alle :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette høres helt forferdelig ut, men det er nesten litt godt å høre at det ikke bare er meg som har grått i dag. Dagen i dag har vært slitsom. Fikk vite at min fetter og konen venter nr. 3 og min svoger og kjæresten får sitt første barn i dag (de er på klinikken nå). Jeg er ikke misunnelig og jeg klarer fint å glede meg på deres vegne. Jeg har sett veldig frem til det nye tantebarnet mitt og har gledet meg veldig. Derfor var det ikke noe kjekt når jeg merket at de vonde følelsene kom snikende i dag. Jeg trodde også jeg skulle takle dette, har lovet meg selv at jeg ikke skal bli en sur, gammel, bitter kjerring, men........ ARGH.... dritt altså....

Vi har også barn fra før av, en gutt på 13,5 år. Jeg er sjeleglad for at vi har ham. Planen vår fremover er å adoptere, det er bare så utrooooliiiiiiiig langt frem....

Hva er FSH-nivået ditt og har du målt det mange ganger? Jeg har bare målt en gang og da var det på 22,6. Jeg føler meg helt maktesløs og litt ensom. Mannen min og familien ellers er veldig støttende, men det er ikke så mye de kan gjøre.

Ønsker deg og dine, og alle andre her, et gdt nyttår. Måtte 2009 bli et GODT år for oss alle.

Klemmer

Skrevet

takk for støtten, og det er som du sier at det hjelper på en måte å høre om andre som er i en lignende situasjon (selv om jeg ikke ønsker for noe i verden at andre skal oppleve det samme). Man kan føle seg veldig alene. Jeg er lykkelig for at vi har en datter, og jeg prøver å nyte tiden med henne så godt jeg kan. Men samtidig blir jeg også veldig trist fordi det kan være at jeg ikke får oppleve å bli mamma flere ganger.Vi har begynt å diskutere alternativer, som adopsjon og eggdonasjon. Men føler oss ikke klar for noe av det enda, ønsker å prøve IVF en gang til (og så får vi håpe at det holder med en gang til).Jeg frykter at det ikke skal gå noen gang, og så ender jeg opp veldig bitter og tenker på hva vi burde gjort på en annen måte. Det er ikke særlig lystbetont å tenke på.

Jeg har målt FSH-nivået flere ganger (vet ikke helt hvor mange ganger). Ligger over 10, og den høyeste verdien var 25! Men etter en måned med Wheatgrass var nivået på 7. Vet ikke helt om det var tilfeldig eller ikke, for FSH-nivået går jo opp og ned. Iallefall så tar jeg nå Wheatgrass som en gal (men blir IKKE vant til den grusomme smaken) og håper at det skal hjelpe for neste forsøk. Dersom du ikke har prøvd Wheatgrass så bør du gjøre det (dersom dere skal prøve å bli gravide, eller har dere bestemt dere for å gå for adopsjon?) I tillegg ble jeg anbefalt av en sykepleier på Maigaard å ta Ovaruim D6, som i følge henne kan hjelpe på å få flere egg modnet. Har lite informasjon om dette, men prøver å finne mer ut på nettet.

Lykke til videre og godt nytt år!

Skrevet

Hei, og godt nyttår (klokken er snart 24)!

Jeg prøvde wheatgrass en dag, men fikk fryktelig vondt i magen og forstoppelse av det. Vanligvis har jeg det motsatte problemet, har mye mageproblemer, men jeg vet jo ikke om det skyldes wheatgrassen. Fordi jeg snart skal reise på ferie, på lørdag, tør jeg ikke å ta wheatgrass nå. Orker ikke å få den etterlengtede ferien øldelagt. Akkurat nå trenger vi den mer enn noengang...:) Tenker jeg skal prøve den på nytt igjen etter ferien.

Hvor gammel er du, jeg er 35.

Hvor er det du har tatt dine IVF'er?

Vi fikk aldri noe tilbud om IVF fordi legen mente jeg hadde for høyt FSH-nivå. Syntes hele prosessen har gått så fort. Sluttet på p-pillene i mai. Begynte prøvingen to måneder etter og allerede i sept. var jeg på første innv. ul, hos en privat gyn. Han fant ikke noe galt, foruten noen muskelknuter, som han ikke mente burde være i veien. I november var jeg hos en ny gyn, fordi jeg ikke ble helt klok på han første og fordi jeg var begynt å spotte ganske mye før mens (5-6 dager før). Han så da at jeg hadde små eggstokker og sendte meg rett til hormonprøver. 2 uker etter det hadde jeg svarene på prøvene og 12. desember var jeg hos gyn. igjen og fikk vite at det ikke var noe håp. That's it! Har lest litt på nettet, om at man bør ta flere fsh-prøver før man kan konkludere med for tidlig overgangsalder, men jeg fikk ikke nye fsh-prøver før i mai (pga. spørsmålet om jeg burde gå på østrogen i forb. med med overgangsalderen, ikke i forb. med infertilitet.)

Som sagt, jeg synes prosessen gikk voldsomt fort og det er vel grunnen til at jeg ikke helt skjønte det de første ukene og at jeg først nå bare griner og griner. Mannen min, stakker, vet ikke hva godt han skal gjøre for meg, men det er jo ikke noe han kan gjøre. Det er ihvertfall godt at vi har planlagt en 2-ukers ferie akkurat nå.

Vi har vel bestemt oss for å adoptere ja. Kommer til å starte prosessen med en gang vi er hjemme fra ferie igjen.

Lykke til videre til deg og! :)

Klem

Skrevet

hei,

synd du ble dårlig av Wheatgrass. Dersom jeg tar det på tom mage om morgenen får jeg litt vondt, men det går fort over.

Vi har hatt et inseminasjonsforsøk ved fertilitetsklinikken i Porsgrunn, og så var vi til Maigaard i Danmark for IVF. De var villige til å prøve IVF selv om jeg hadde høye FSH verdier. Synd at du fikk beskjed om at det ikke var noe håp. Dersom dere ønsker det kan dere ta kontakt med ulike klinikker direkte og høre hva de sier. Jeg gikk forresten på Trisikvens (østrogen) 2 måneder, i håp om at det skulle ha positiv effekt. Usikker på om det hadde det, for FSH ble ikke målt etter det. Jeg er 32 år.

Tar nå Wheatgrass fram til neste forsøk, som blir når jeg får neste menstruasjon. Håper det ikke blir om så alt for lenge.

Dere får ha ein fin ferie, og håper at dere greier å slappe av og nyte ferien!

Skrevet

Hei igjen,

Kanskje dumt spørsmål, men jeg er ikke helt inne i dette her... Hvorfor dro dere til Danmark?

Jeg har hatt mye mageproblemer de fire-fem siste årene, så jeg ble ikke overrasket over at jeg ikke tålte wheatgrass. Tenkte jeg skulle prøve det igjen etter ferien. Apropos mageproblemer, så leste jeg at for høyt FSH-hormon kan skyldes autoimmune sykdommer, som f.eks. kronisk betennelse i tarmen. Legen var ganske sikker på at jeg hadde dette (Ulcerøs Colitt) for fire-fem år siden, men de fant ikke noe da de gikk inn og sjekket. Nå har jeg hørt at man kan ha sykdommen selv om de ikke finner noe, de finner ikke noe om man ikke har et "anfall" når de går inn, så jeg begynner jo å lure litt nå....

ARGH, er dritt-lei av å tenke. Innerst inne så vet jeg jo at det er små sjanser, allikevel håper jeg...:-/ Jeg tenkte jeg skulle ringe til Hausken når vi kommer hjem igjen. Gynekologen gav meg nummeret dit, han anbefalte meg faktisk å ringe, slik at jeg kunne være helt sikker på at det han sa var riktig.

Har du forresten gått på Pergo? Jeg tenkte jeg skulle høre med fastlegen min, om jeg kan få det. Samtidig vl jeg også spørre om jeg kan få ta flere FSH-prøver. Må jeg gå til gyn. igjen da, eller kan fastlegen henvise meg? Heldigvis har jeg en super fastlege, så jeg vet at hvis han kan gi meg nye prøver, så gjør han det.

Ja, nå skal det bli godt med ferie. Slutten på 2008 har vært en trist affære, så jeg håper virkelig at 2009 blir bedre.

Klem

Skrevet

hei igjen,

i sommer skulle vi ha vært til inseminasjon i Danmark, men det ble ikke modnet noen egg. Da var det for å slippe ventetid ved det offentlige her i Norge. Etter hvert fikk vi time ved Fertilitetsklinikken i Porsgrunn, og gikk gjennom en inseminasjon som ikke førte til graviditet. Men jeg følte at vi var en av mange som de brukte "standard" behandling på, og at det ikke ble tatt hensyn til mine fsh-verdier. Vi målte en gang før vi skulle til Porsgrunn, og det var det laveste jeg har hatt (7, etter å ha tatt Wheatgrass) og derfor konkluderte legen med at jeg ikke har høy fsh. Er usikker på om de fikk opplyst fsh-verdiene ved henvisning eller ikke. Iallefall, vi bestemte oss for Danmark, og gynekologen jeg går til har et samarbeid med Maigaard. Jeg har også lest at assisted hatching, som man ikke kan få utført i Norge, kan være en fordel når det er snakk om høyere fsh-verdier. Men assisted hatching er omdiskutert. Vi er fornøyde med hvordan vi har blitt tatt imot ved Maigaard, og kommer også til å gå der ved neste forsøk (som blir snart håper jeg). Det var i grunnen godt å ha medisinfri i jula, men nå er jeg veldig klar til å prøve et nytt forsøk. Samtidig som jeg gruer meg noe fryktelig, er så redd for at det ikke skal lykkes nå heller.

Jeg syns du bør ringe til Hausken og høre hva han sier. Forhåpentligvis er han villig til å gi deg en sjanse. Jeg har gått på pergo, og vår datter ble til ved hjelp av pergo. Men denne gangen har det vært dårlig med respons på det. Vil anbefale deg å få pergo av gynekolog, slik at man kan følge med på ultralyd om det blir noen modne egg eller ikke. Jeg har tatt alle fsh-målingene etter henvisning fra gynekolog, men du kan sikkert bare spørre fastlegen om det. Har tenkt på å gjøre det samme selv, men nå som jeg vet at nivået er høyt har jeg egentlig ikke lyst til å vite noe mer. Blir bare nedfor av høye målinger.

lykke til!

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...