Gå til innhold

Hjelp, steking av kalkunfilet..

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt kalkunfilet på 1,8 kg, men jeg har aldri tilbredt kalkunfilet før.Hva gjør jeg? Svigerinnen min sa jeg burde steke den i stekepose, og det har jeg kjøpt, men jeg har aldri brukt stekepose på noe før heller.. Helt blank jeg, noen som kan veilede meg litt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139354634-hjelp-steking-av-kalkunfilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne skal vi ha i kveld:

Ingredienser

1 stk. kalkunfilet, ca. 750 g

ca. 2 ss smeltet smør

salt og kvernet pepper

Rotgrønnsaker:

ca. 500 g søtpotet eller vanlige poteter

3 stk. gulrot

1 stk. persillerot eller litt sellerirot

1 stk. fennikel

2 stk. rødløk

3 båt hvitløk

2 stilk frisk rosmarin eller timian

Fremgangsmåte

I stekeovn ved 180 °C

Skrell og del grønnsakene i litt grove biter eller båter og legg dem i en ildfast form. Legg hvitløk med skallet på i formen sammen med noen kvister rosmarin.

Legg på kalkunfileten, pensle med smør og ha på salt og pepper. Stikk steketermometer inn i midten av fileten. Stek kalkunfileten 50-60 minutter til termometeret viser 68 °C. Pensle fileten med litt smør under steking. La kalkunfileten hvile litt før den skjæres i skiver.

Legg filetskivene tett sammen oppå grønnsakene og sett formen på bordet.

Siden din filet er større, beregn lengre steketid.

Annonse

Stek den for all del ikke til 75 grader, da ødelegger du hele fileten. 68 grader er nok på kalkunfilet.

180 grader i ca 40 minutter pr kg. Altså skal din steke i ca. 1 time og 10 minutter. Men bruk alltid steketermometer allikevel. Og la fileten hvile litt før du skjærer i den.

Synets 68 høres lite ut jeg da, på min pakke med kalkunfilee så står det 75-80 grader for å få det gjennomstekt... har laget det til 75 grader hver gang før og den blir så mør og fin... pensling med smør gjør jeg også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...