Vanilla83 Skrevet 31. desember 2008 #1 Skrevet 31. desember 2008 Har ei steik på 1kg med svor, u/ben. Er litt usikker hvordan jeg skal gjøre ang temperatur/stekemåte og for å få svoren sprø. Og hvordan lager jeg sausen av stekesjyen? Blir veldig glad for tips og råd
Lykke X 4 Skrevet 31. desember 2008 #2 Skrevet 31. desember 2008 Er ikke spesielt flink, men pleier gjøre dette: Pleier å steke den på 200 grader i 1,5 til 2 timer. har du steketermometer pleier det å stå på hvor høy temp. det skal være før en skinkestek er ferdig. For å få svoren sprø, pleier vi å sette opp temp. på grill mot slutten av steketiden, og gjerne flytte opp steken i ovnen. Følg med, for det blir fort brent. Når det gjelder sausen pleier jeg gjøre slikt: Ta sjy over i en egen kopp. Smelte smør i en stekepanne, ha i mel og brune dette til ønsket farge. Helle over sjyen mot slutten, og helle i vann til ønsket konsistens på sausen. Tilsetter sukkerkulør om det ønskes mørkere farge. Så pleier jeg å smake til sausen med det man måtte ønske. Salt, evt. pepper, løk/hvitløk, litt ketshup, rømme/fløte evt. en bit brunost, en dært sennep...du velger selv hva du vil ha i Løken kan du evt. la surre litt i mel/smørblandingen før du heller i vannet. Lykke til!
Vanilla83 Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2008 Oooh okei:) Skal man svi smør/melblandinga til sausen? Syns å ha hørt noe om det. Har prøvd meg på brunsaus til koteletter og sånn et par ganger, men min erfaring er at sausen deler seg? Er det derfor du bruker litt vann oppi? Hehe er helt grønn på dette jeg. Takk for svar:)
babymaker skal ha en jente til Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 jeg skal også lage steik i dag. men hvor får jeg kjøpt den? noen som vet?
Vanilla83 Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2008 Kjøpte min i frysedisken på rema. Meny bruker ha fersk om du har d liggende i nærheten der du bor?
mollemor-79 skal prøve ivf:) Skrevet 31. desember 2008 #6 Skrevet 31. desember 2008 Hei.Jeg har stekt steik mange ganger som blir så saftige og gode. Dette gjør jeg: Legg steika oppi en ildfast form eller helst kjerramikk bolle om du har også heller du et fullt kjøkkenglass med vann oppi der.Tilsett smør,salt og pepper. Ett annet tips er å legge steika med svoren ned først også steker du den sånn på 200 gr i 1 time for så og snu steika og steike den med svoren opp 1 time til. Helt på slutten tar du ut den kraften du trenger til sausen(jeg pleier ca halvt kjøkkenglass)Obs pass på at det hele tiden er vann i forma. Tørr steik er ikke godt og da får du jo heller ikke sjy vet du. Lykke til og håper du klarer det!!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 31. desember 2008 #7 Skrevet 31. desember 2008 fint eg datt innom denne tråden idag. skal selv ha skinkesteik, men kjøpt den ferdig på butikken. men hva til? tenkte kokte poteter og sjysaus med grønnsaker, men høres så kjedelig ut. sjokolademousse emd vanailjesaus til dessert
babymaker skal ha en jente til Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 Da tar jeg en tur på Meny ) takk takk.
Vanilla83 Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 31. desember 2008 Har en stor god ildfast form jeg tenker kunne passa til dette ja:) Tilbehør til tenkte jeg poteter, rødkål, saus og kokt brokkoli. Også løken og gulrøttene som har ligget og godgjort seg i stekesjyen. Namm!
Babyønske �� Skrevet 31. desember 2008 #10 Skrevet 31. desember 2008 En enkel måte å lage saus på er sile av sjyen og koke den opp i en kjele, rør inn jevning av vann og mel. (til 2-3 dl sjy: ca 1 dl vann 1-2 ss hvetemel som du rister sammen i et glass eller shaker) Så rører du dette inn i den kokende sjyen mens du rører godt. La småkoke 10-15 min for å få bort melsmaken. Krydre og smak til med f eks litt fløte, soyasaus, balsamicoeddik, worcestersaus eller noe annet med litt smak.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 31. desember 2008 #11 Skrevet 31. desember 2008 søkte litt etter oppskrifter og dette er hva jeg fant. http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=8028 http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=9345 http://www.mat.no/kokeboka_resultat.aspx?txtFreetext=skinkestek&mnu1id=1223
Lykke X 4 Skrevet 31. desember 2008 #12 Skrevet 31. desember 2008 Man bruner smør/melblandingen, den skal ikke bli svidd, så du må røre rundt hele tiden og ha plata på ca.4. Har til slutt vann oppi, og rører veldig godt, da deler den seg ikke med mindre du har veldig mye smør/fett i sausen.
mollemor-79 skal prøve ivf:) Skrevet 1. januar 2009 #13 Skrevet 1. januar 2009 Hvordan gikk det med steika?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå