Gå til innhold

Forteller dere at dere skal føde hjemme?

Anbefalte innlegg

Altså til familie og venner og kolleger og slikt? Vi fikk så mye reaksjoner (les: makabre historier om styrtblødninger og slikt, hihi) over at vi skulle ha førstemann på ABC, at når vi planla hjemmefødsel med nummer to så holdt vi det for oss selv :-)

Fortsetter under...

Jeg fødte førstemann på fødeloftet på SUS, og har sagt fra dag en etter første fødsel, at hvis alt går like greit i neste svangerskap, så ville jeg vurdere å føde hjemme.

Har fått både positive og negative tilbakemeldinger, men syns det er greit at folk vet hvor jeg står. :-)

Nå vet jeg ikke hvor du kommer fra, men her på "vestsiden" er det ingen som blunker engang, om du sier at du skal føde på "loftet" og ikke på den vanlige fødeavdelingen. Føler at omtrent "alle" som ikke har noen komplikasjoner el.l i svangerskapet velger fødeloftet.

Ja, vi forteller det. Får forskjellige reaksjoner, og noen ganske sterke faktisk. Svigerinnen min mente at vi begge måtte tenke gjennom worst case scenario, innbille oss at barnet døde men kunne vært reddet om vi var på sykehuset. Syntes det var sårende og veldig sterkt sagt, og ble etterpå litt redd for å lufte det til kjente av frykt for flere slike kommentarer. Men vi har bestemt oss for å være åpne, det er mye uvitenhet rundt hjemmefødsler og ved å svare på spørsmål kan vi kanksje hjelpe til med å avmystifisere og ufarliggjøre selvvalgte hjemmefødsler.

De fleste tilbakemeldinger har heldigvis vært positive :-)

• 2 uker senere...

Jeg har ingen problemer med å fortelle folk at jeg har lyst på en hjemmefødsel denne gangen, hvis alt ligger til rette. Fødselen til datteren min gikk veldig greit, hun kom på en time og jeg rakk ikke smertestillende engang! Grunnen til at jeg vil føde hjemme denne gangen er fordi jeg ville det egentlig forige gang også, men jeg hadde ingen god erfaring på sykehuset og ser for meg en hjemmefødsel som mer avslappende.

Har fått forskjellige reaksjoner på det - både positive og negative. Største diskusjonen har jeg vel hatt med far, som synes hele scenarioet er litt skummelt! ;)

Jeg forteller hvor jeg skal føde hvis noen spør. ;-) Jeg har ikke noe stort behov for å informere om sånt. Det er noe privat for meg, og "alle" trenger ikke vite det. Hadde for øvrig gjort det samme om jeg ønsket å føde på sykehus. Nærmeste familie og venner informeres, hjemmefødsel som sykehusfødsel. Det føles naturlig å gjøre.

• 2 uker senere...

Annonse

jeg fødte også på fødeloftet, SUS. Gikk som en drøm, var min fjerde fødsel og alle har vært uten komplikasjoner og smertestillende. Syntes derimot det var kjempebelastende å bli "kastet ut"/reise hjem etter 30 timer...bare stress og styr, Trykke en nyfødt liten tass i bilsete og ut i stavangertrafikken.. kunne mye heller vært hjemme. venter vår femte nå, og vurderer mer og mer hjemmefødsel. Fikk støtte i dette av ei flott jordmor på Bryne. Vil ihvertfall ikke på noe pasienthotell!!! Hjemme med fred og ro. både før, under og etter!

Lykke til med hjemmefødsel!

Ja, og vi har blitt møtt med varierende reaksjoner.

Det er kjempeviktig at dere som har hatt hjemmefødsler deler deres erfaringer med andre for det eksisterer veldig mange skremselshistorier og negativ propaganda vedrørende valg av fødested.

Født første jenta vår ambulant da alle hjemmefødsel jordmødrene var på sommerferie, det var ok. Andre fødsel ble hjemme og det var helt perfekt. Nå venter vi tredje barnet snart og skal føde hjemme igjen - gleder oss.

Vi har fortalt det til dem det er naturlig å fortelle til, noen venner, familievenner, nær familie og slikt og merkelig nok har vi fått utelukkende positive kommentarer. Jeg har lest mye og diskutert før vi bestemte oss for dette, så jeg er ikke redd for at noen skal vippe meg av pinnen med spm, siden jeg som regel besvarer dem greit og har veldig gode argumenter for hvorfor vi har valgt å føde hjemme.

Vår jordmor har anbefalt oss å veie nøye hvem vi sier det til, nettopp av reaksjoner man kan få som er ganske sterke.

Fint om folk fortel det til alle dersom du er klar for å ta ein diskusjon! Er du ikkje det så er det ikkje naudsynt å eksponere seg for ekstra stress.

Det er så mange som ikkje tenker på at det er eit alternativ, difor er det viktig å få formidla at det faktisk er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...