Gå til innhold

Har alle unger en trassperiode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et par jeg kjenner påstår at ungen deres på snart tre ikke har begynt å trasse ennå, men alltid hører etter. Selv har vi en som er omtrent like gammel, og vi har hatt trass og raserianfall siden han var rundt to.

Er det virkelig sånn at enkelte ikke har antydning til trassperiode, eller pynter disse foreldrene litt vel mye på sannheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten vår begynte med trass når han ble 3 år,di fleste må nok gjennom den perioden,men er kanskje di som slipper unna??

kan jo fortsatt komme for di også da.

Skrevet

Tror de fleste må gjennom "3 års trassen". Er vel litt forskjell på hvor "hardt rammet" barnet er.

Gutten vår på snart 3, er myyye verre enn søstrene var.

Ps! Barn har perioder senere også da de tester ut grenser og meninger...

Skrevet

Ikke for å være stygg....MEN, jeg har en sterk følelse av at bortskjemte barn trasser verst. Jeg har ennå ikke sett et veloppdradd barn trasse merkbart når det ikke er sultent eller trøtt. Men jeg har derimot sett flere ganger at dem med slakk oppdragelse, og litt uoppdragne barn har en tendens til å få barn som kommer i trassalderen og hiver ting rundt seg, hyler og slenger seg på gulvet og gråter 1 time i strekk. Uff...

Skrevet

HI igjen her.

Mulig vi har forskjellige defininsjoner på hva trass er. Vår unge har aldri kasta ting rundt seg, slått oss eller holdt på så lenge som en time.

Men da han var rundt to var det en periode hvor han prøvde å protestere på det meste. Og da kunne han legge seg ned på gulvet og gråte og si "nei" til det meste. Men da det ikke førte fram, ga han seg jo etter maks 10-15 minutt. Selv om dette kanskje ikke var så krevende og langvarig, vil jeg likevel regne det for trass i og med at han satte vår grensesetting på prøve.

Det hender seg fremdeles han prøver seg (og gjerne når han er sliten eller sulten), men han gir seg jo etter veldig kort tid fordi han har lært at det ikke fører fram.

Skrevet

Det heter ikke trass, det heter selvstendighets-perioden : )

Barnet merker at de har egen vilje, mester ting selv og at de er et selvstendig individ. Hvor hardt rammet barnet ditt blir har jo litt med personligheten å gjøre. Noen "trasser" veldig mens andre "trasser" minimalt. Jeg personlig liker at barn sier i fra litt, jeg, da. Synes det er litt stusselig med barn som bare følger strømmen.

Barnet mitt har hatt perioder hvor han vil klare ting selv og perioder hvor det er greit å få hjelp. Han har hatt perioder hvor alt er galt og han blir sinna, og perioder hvor alt går glatt.

Man blir jo ikke drittunger, som en anonym over her sier, selv om det ene barnet har sterkere vilje enn det andre.

Skrevet

Jesus Christ, det går faktisk an å kalle det trass uten at en ser på det som noe ensidig negativt. Man MÅ ikke kalle det selvstendighetsperioden bare fordi Jesper Juul sier det...

Trass er BRA for egenutviklingen til barnet, men det kan også være til stor frustrasjon for foreldrene, og dessuten må barnets trass møtes med grenser. Selvstendighetsperioden er et typisk uttrykk for vår tid. Alt skal høres så fint og flott ut, haha.

Skrevet

Her tror jeg tvert imot. Jeg tror nesten jo flere grenser det settes for barnet, jo sterkere trass, det er min mening. Pluss at personligheten til barnet spiller en stor rolle! De tilfellene jeg vet av hvor det har vært lite trass, er det også veike foreldre inne i bildet... Grøss...

Skrevet

Hvorfor tror du jeg satte et smiley-fjes bak, da.....hehe.

Er ikke Jesper Juul jeg har fått det fra, men en eller annen kar som har skrevet en bok.

Det var litt for å understreke for en viss anonym over her HVA trass er. Hun mente det var kun drittunger som trasset, men det er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...