Linchen Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg blir så imponert, nye ord hver dag!) Begynte å lage en liste for meg selv og har kommet til ca80 ord. Aner ikke om det er mye eller lite, synes uansett det er supergøy å kommunisere med han med ord også! Det er så fantastisk å være mamma, tross sliten og trøtt - får tårer i øynene ganske ofte, faktisk...
Linchen Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 30. desember 2008 Også er det gøy at han bruker både norske og svenske ord. Til og med om samme tingen - "niss"/"tonte", altså nisse og tomte, og "lu"/"møss", altså lue og mössa. (Pappan hans er svensk)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Mitt barn på 21 mnd sier kanskje ca 20 ord, har ikke talt dem, men det er mindre enn de andre jeg vet om på den alderen. Det er sååå gøy hver gang hun sier noe nytt, i går lærte hun å si bror for eksempel. Hun kommer nok til å lære mange ord framover Rart det, jeg er så utrolig stolt av henne uansett om hun ikke er like rask til ting som andre. Tror faktisk at det beste med å være mamma er det at jeg er så stolt hver gang hun lærer noe nytt som hun en eller annen gang ville lært uansett...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Så flinke han er da Vår mini på 18 mnd sier ikke så mange ord ennu, går i mamma, pappa, sier nesten navnene på søskene (som er veldig imponerende egentlig for de har laaange navn), is...er vel det jeg kommer på i farten. Men han skjønner så å si alt vi sier til han, kan be han hente både det ene og det andre og han kommer med det osv. Gleder meg til han kan prate til oss så vi forstår han
noLadyjustME Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Jeg syns han høres veldig flink ut med 80 ord ja:) Lillegutt her som snart blir 18 mnd snakker veldig mye, kan alle de nermeste sine navn, og er veldig ivrig etter å lære nye ord hele tiden, og peker for å få meg til å fortelle..I farten kom jeg på rundt 40ord som er tydelige..Noe klarer han sette sammen som "hade mamma", eller "mormor hjemme", sånne litt enkle små-setninger Det er veldig spennende for tiden...masse nytt for både mini og meg å lære av hverandre..
ifie Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Gutten vår er 19 mnd, og har langt færre ord enn gjevnamle i barnehagen. Men eg hører nye ord og nye forsøk på ord hver dag, og de siste par dagene har han begynt å sette sammen ord (vi skjønner) til setninger! Jeg er storimponert og superstolt!
Alenemamma :) Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Så utrolig flink han er da:D Her er gutten min strax 17 mnd, sier Mamma,momor,tiss,namenam,drikke,dysje,badet,Bø,hei,hadet.Mannemann hva no enn han mener med det;) hehe Er kjekt å høre når det kommer nye ord:) Blir så stolt Du har god grunn til å være stolt av gutten din:)
Snupi27 Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 noen ord emilie kan: mamma, pappa, tiss, bæsj, æsj, bama (om hun slår seg, betyr bang) ysh (lys) puf (pus) jush (juice) niss (nisse) nei, hei, mam (nam) bø og noen til. det kommeer stadig nye ord, syns det er kjempe gøy =))
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Jeg har faktisk ikke anelse lenger om hvor mange ord det, for det er fryktelig mange! Hun har prata lenge, og snakker nå også i korte setninger
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Hun er 19mnd og kan 100-120 ord sånn ca. I dag begynte hun å kalle meg Helene istedenfor mamma..Det var litt vittig igrunn
Linchen Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 31. desember 2008 Så morsomt!) He he. Mamma fotalte at hun var så flau en sommer da jeg var liten, for jeg kalte dem for Mamma og Jan-Erik, akkurat som om han ikke var faren min... Godt nyttår - nå kommer gjestene!
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #12 Skrevet 2. januar 2009 Jeg aner ikke, men vil tro det er snakk om flere hundre ord. Han er veldig tidlig språklig og jeg har null oversikt over hele ordforrådet hans, nye ord kommer jo til hele tiden også. Det er kjempegøy å kunne snakke med barna sine og jeg synes det er ekstra morsomt at mini kan så mange ord når han er så liten fordi han da sier så mye rart. Eller rettere, bruker ordene sine på rare måter slik at det blir morsomt, eller bare fordi vi ikke forventer noe verbalt svar fra ha siden han er så liten og så kommer det likevel ;-) Han kombinerer også ord innimellom, opp til 3-4 ords setninger, men mest går det i 1-2 ord om gangen. Nå er ikke alle ordene krystallklare da (f.eks blir "Hade bra, vi sees snart" til "ade ba, e's nat"), men ganske tydlige og tydelige nok til at folk flest forstår de fleste ordene hans. Jeg vil si at ca 80 ord er mer enn vanlig ja :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå