Gå til innhold

Sykmeldte på slutten?

Megawhat har ♀ + 2 nyankomne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med graviditet og tvillinger på vei!!! Har selv vært i samme båt som deg og har tre skjønne barn med hjelp fra riksen!!

Når det gjelder det med sykmelding syntes jeg det var vanskelig å få klarhet i hvem som skulle sykmelde - sykehuset eller fastlege - men jeg ble da sykmeldt i uke 22. Tvillingsvangerskap blir regnet som risikosvangerskap så vidt jeg skjønte. Uansett var det deilig å få litt tid til å hente seg inn, for det er en påkjenning på slutten ;-) deilig, men tøft på en gang. Jeg var så heldig å ha et helt uproblematisk svangerskap - var aldri kvalm og heller ikke spesielt trøtt, så jeg kunne nok ha jobbet lenger (er lærer). Men hele IVF prosessen er en påkjenning i seg selv så det var en nytelse å kunne puste ut og slappe av...... Jeg hadde lungebet. nesten hele 2. trimester så jeg hadde vel vært sykmeldt uansett...

Kos deg, og nyt tiden som kommer. Vi er utrolig heldige som får tvillinger, det er hvertfall sikkert.

Håper du ble litt klokere, Megawhat. Lykke, lykke til, hvertfall.

Hilsen meg

Jeg fikk beskjed om at alle uansett skal sykemld fra uke 28 når det er tvillinger! Selv om du er i fin form osv..

Dette visste ikke fastlegen min, så jeg må inn hver 3/4 uke og få ny sykemld fordi han ikke skriver en 'laaang' en. Synes det kunne vært mye bedre rutiner på dette, og at heller legene på sykehuset sykemeldte alle til termin siden man uansett går på jevnlige kontr der.

Rikstrygdeverket har godkjent tvillingsvangerskap som godkjent sykemeldingsårsak, så det skal ikke være noe problem å få sykemelding for resten av svangerskapet hos fastlegen sin. Dette har jeg også snakket med Nav om.

Jeg fikk oppfølging på Riksen og der opererer de med sykemelding fra uke 23 senest. Det varierer litt fra sykehus til sykehus og retningslinjene har også variert litt de siste årene, men det viktigste er å huske på synes jeg er at man må hvile flere ganger til dagen selv om man er i fin form, og det er jo for de fleste ikke forenlig med å jobbe fulltid.

Jeg ble sykemeldt i uke 23 men var egentlig ikke klar for det, fordi formen var fin og energien på topp. Det endte imidlertid nesten med fødsel samme uka som jeg ble sykemeldt pga forkortet livmorhals. Jeg har derfor vært innlagt med strikt sengeleie i 11 (!) uker nå og er fortsatt gravid, mot alle odds.

Jeg mener ikke å skremme dere, men dette er slettes ikke uvanlig blant tvillinggravide.

Tidlig sykemelding (og hyppige kontroller) er viktig for å forebygge prematur fødsel. Ikke stol på at du kjenner hvis noe er galt, det er ikke alltid tilfelle nemlig.

Takk for svar.. innleggelse er jo absolutt ingen ønskelig situasjon, men ei på 4 her hjemme ville det blitt vanskelig.. og kjedelig tror jeg nok.. men må man så må man..

Har du noen link til det fra Rikstrygdeverket? Slik at jeg kan vise legen min at han ikke henger så godt med som han selv påstår...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...