Gå til innhold

sår stump..

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på 3 uker bæsjer utrolig ofte, ca 8 ganger per døgn! Er det normalt? avføringen ser normal ut... Nå har han begynnt å få sår stump stakkar, vi skifter bleie kjempeofte, med en gang vi hører det kommer noe, men om natten når jeg sover er det jo ikke alltid så lett å få med seg med en gang, selv om jeg skifter hver 2-3 time da også. Smører med sinksalve, men synes ikke det har hjulpet noe særlig. Noen som har noen gode tips?

Skrevet

Anbefaler potetmel, lillegutt ekstremt såre stump ble helt bra på ett par dager. Melet trekker til seg all fuktigheten sånn at det leger raskt. Brukte zinksalve og potetmel annenhver gang.

Skrevet

Ja, det er vanskelig å lege såre stumper når de bæsjer så ofte! Mitt tips er å fortsette med sinksalve og ta godt på;) Da hjelper salven både for å tørre ut det såre område, men også som en beskyttelsehinne når ny bæsj kommer rett etter. Fortsett å skifte hyppig bleie og lufttørk så ofte som mulig. Det kan være litt vanskelig å få vasket vekk sinksalven og da hjelper det med litt oljevask. Et alternativ til sinksalve er Inotyol (kjøpes på apoteket og ligger ofte i babyhylla). Den er også fin på såre stumper.

Skrevet

Det som er fint med potetmel er at man ikke trenger å være nøye på å få lufftørket hele tiden, er ikke alltid det går, da trekker melet kjapt inn det som er.

Skrevet

Bruker både inotyol og potetmel. Holder en liten knapp på potetmel nå, merkbar forbedring allerede etter 1 dag!

Skrevet

tusen takk for svar. Skal absolutt prøve med potetmel :) men er det virkelig normalt med opp til 8-10 bæsjebleier i løpet av dagen?

Skrevet

ja, det er normalt :)

Skrevet

Hva bruker du til å vaske med?? Her erfarte vi at disse våtserviettene gjorde baken til lillegutt sår når han hadde 10 bæsjebleier om dagen...(hadde virus som gjorde at han fikk diare.... ).. og han ble kjempesår i baken.. Vi kuttet serivettene og brukte bare klut, vann og litt olje i... Tok ett par dager så var han mye bedre.. brukte sinksalve å smøre med også....

Skrevet

Vi bruker Helsestasjonens Barnesalve nr 2. Den blir laget på forespørsel om du ringer Lørenskog apotek. De sender den til det alliance apoteket som er nærmest deg. Den er dyr (ca 450 kr for stor boks, rundt 1/2 kg), men varer utrolig lenge. I mine øyne er den alle stumpesalvers mor den der altså! Og bare naturlige ingredienser.

Mamma brukte den på meg og jeg på min sønn; den tar rød/sår stump på minimal tid. Lillegutt fikk bais som var som syre når tennene stod på som værst, så da tok vi først på litt talkum for å tørke helt ut, så et tykt lag med krem og det funka. Dvs hvis han er sår på kvelden, så er det borte innen neste morgen.

Den er også kjempefin i solen; kan smøre et tynt lag på nesen/kinn osv og ikke en stråle kommer gjennom :) Man skal jo helst ikke bruke solkrem på små, de skal jo ikke være i sola, men likevel det skjer jo. Dog kanskje ikke såå aktuelt nå hehe.

Her er tlf nr og info til apoteket; jeg ringte og sa at jeg lurte på den salven. Kunne fått den på dagen hvis jeg bodde nært og det var krise. Virkelig servicevennlige folk :)

Alliance apotek Lørenskog (produksjonsavdeling)

Postboks 79

1473 Lørenskog

Tlf:67927320 Faks:67927325

[email protected]

Skrevet

Mange sikkert gode tips her :)

Eg har ikkje erfaring med skikkeleg sår stump, men frøkna har så vidt vore raud.

Her i huset brukar vi tøybleier 80% av tida, utan at eg trur det nødvendigvis er grunnen til at vi ikkje har hatt problem med sår stump. Snuppa er 4 mnd, har begynt med litt fastføde.

Dette gjer vi for å unngå bleieutslett/sår stump:

masse lufting, fleire gonger per dag, lenge om gongen viss mogleg. F.eks. medan eg dusjar eller heng opp klesvask pluss les for henne og leike/kosar med henne

Gjev henne udos choice optimale oljeblanding. Denne skal visstnok hjelpe mot sår stump :) Trur eg på, sidan vaksne får svært mjuk hud om dei doserer seg opp på oljen. Inneheld ikkje vitamin d så det må du da gje ved sida av, men plenty av omega. Snuppa vår får derfor udos og d-vit-dropar.

Skrevet

den første levemånden til min lille sønn så bæsjet han utrolig mye. 3-4 ganger i timen, så jeg kunne ikke bruke noe klut på han når jeg vasket. måtte bare skylde han under vasken og ta av shiten med hendene:P og la han lufttørke med bleie under minst en time hver dag. slitsomt med sånne bæsjeunger ja:P men nå har han bare avføring ca 6 ganger dagen, men vasker fotrsatt ikke med klut. kanskje dere syns jeg er ekkel, men det er eneste måten at han ikke blir rød på.

Skrevet

Jeg anbefaler på det sterkeste AloeVera gele. Vi bruker det og det fungerer kjempefint. Har gjort det til alle våre tre gutter.

Skrevet

mine råd er potetmel og spenol... jeg syns faktisk at datteren min ble verre av zink

Skrevet

jeg anbefaler Aloe Vera spray. enkelt og hygenisk. fungerer kjempe bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...