Gå til innhold

Sykemeldt men er sagt opp

Anbefalte innlegg

Er sykelmeldt, men er sagt opp f.o.m 31 desember, er trygdekontoret som betaler lønna mi nå, men må jeg søke noe der for å fortsette å få sykepenger når jeg nå ikke har jobb lengre?? Eller skal jeg bare levere sykemeld der så får jeg automatisk ?? Hmm...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139348999-sykemeldt-men-er-sagt-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er flere som blir sakt opp og det er nedbemanning, som flere har fått kjenne i disse tider..Ekstrahjelper må man alltid ha. alle kan bli det.men mindre sikker inntekt så klart og da er jo det beste alternative å gå på trygd.

Annonse

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

hei! jeg ble sagt opp før jul pga nedbemanning- og jeg hadde kortest ansinitet. nå fikk ikke jeg noen skriftlig oppsigelse og hadde det kortet å spille på også, men her er det mer å ta tak i! jeg ansatte en advokat og fikk oppsigelsen annullert. ellers kunne jeg jo risikert permisjons pengene. legen min har også sykemeldt meg 2mnd pga stress i forhold til saken.

Når det gjelder nedbemanning er det ekstra strenge regler i forhold til oppsigelses lov. Din arb.giver skal i god tid gi deg beskjed om at du er i faresonen- han/hun bør også hjelpe deg å finne en ny jobb- utdannelse eller omskolering.

- Det skal tas hensyn til alder, ansinitet og sosiale forhold når de plukker ut hvem som "må gå" (under sosiale forhold kommer- økonomi, sykdom, funksjonshemming, GRAVID o.l)

- Det er ikke lov å noen sparken fordi hun er gravid, med mindre annent kan bevises for at den ansatte har brutt arb.plassens reglement, vil alltid oppsiglses grunn være "fordi hun er gravid". Hvis arb.giver ikke visste om graviditeten skal det fremlegges en legeattest.

- Det er ikke lov å gi noen sparken så lenge de er sykemeldt!

Nå er forsåvidt angre fristen for oppsigelse 14dager, sp dette kommer nok litt sent....

hei! jeg ble sagt opp før jul pga nedbemanning- og jeg hadde kortest ansinitet. nå fikk ikke jeg noen skriftlig oppsigelse og hadde det kortet å spille på også, men her er det mer å ta tak i! jeg ansatte en advokat og fikk oppsigelsen annullert. ellers kunne jeg jo risikert permisjons pengene. legen min har også sykemeldt meg 2mnd pga stress i forhold til saken.

Når det gjelder nedbemanning er det ekstra strenge regler i forhold til oppsigelses lov. Din arb.giver skal i god tid gi deg beskjed om at du er i faresonen- han/hun bør også hjelpe deg å finne en ny jobb- utdannelse eller omskolering.

- Det skal tas hensyn til alder, ansinitet og sosiale forhold når de plukker ut hvem som "må gå" (under sosiale forhold kommer- økonomi, sykdom, funksjonshemming, GRAVID o.l)

- Det er ikke lov å noen sparken fordi hun er gravid, med mindre annent kan bevises for at den ansatte har brutt arb.plassens reglement, vil alltid oppsiglses grunn være "fordi hun er gravid". Hvis arb.giver ikke visste om graviditeten skal det fremlegges en legeattest.

- Det er ikke lov å gi noen sparken så lenge de er sykemeldt!

Nå er forsåvidt angre fristen for oppsigelse 14dager, sp dette kommer nok litt sent....

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...