Gå til innhold

flaskeforeldre-vannkoker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli litt lei av å koke vann på komfyren til mme så jeg lurer på om jeg skal ta en spansk en og koke på vannkoker i stedet. Jeg vet det ikke er optimalt, men hvor galt kan det være liksom.

Hvor mange her koker bare opp på vannkoker og hvor mange gjør det på den "gammeldagse" måten?

Skrevet

jeg bruker vannkoker. Ser ikke noe grunn for at det ikke er bra liksom.

Skrevet

Har aldri hørt at vannkoker ikke er bra nok. Har brukt det fra dag èn. Gutten min på 10 mnd lever fortsatt. ;-)

Skrevet

Ingen fare å bruke vannkoker. Har gjort det hele tiden vi også!

Skrevet

Har og hørt en gang at vannet skal koke i et par minutter, men vet om ingen som koker på den "gamle" måten

Skrevet

Her er en som koker vannet på gamlemåten!!! Koker i plystrekjelen min hver kveld, og i god termos holdes vannet varmt i et døgn. Vil legge til at jeg selv ville foretrukket vannkoker, og gjerne en slik som varmer opp til angitt temperatur, slik at man kan helle kokt vann i kokeren og få rett temp. Men min kjære ønsker ikke at vi skal bruke vannkoker, fordi han mener varmeelementet kan flasse, utvikle bakterier el. Det med bakterier skjønner jeg ikke, kokt vann er vel uten bekterier? Uansett gidder jeg ikke ta diskusjonen, for jeg syns ikke det er no prob med gamlemåten;) Jeg lar forresten ikke vannet koke flere minutter heller.

Skrevet

Din kjære har helt rett. Det samler seg en del dritt i disse vannkokerne men i hvilken grad dette utgjør noen fare er vel heller diskutabelt også. Jeg tar nå steget over i de modernes rekker og har brukt vankokeren for første gang.

Det er helt genialt hvor kjapt det går å tilberede mme med varmt vann på termos. Føler jeg nå gjør livet enda lettere for meg selv med vannkoker. Det eneste vi mangler nå er flaskesterilisator så er vi helt oppgradert. Vi får se om vi tar det steget....

Skrevet

Fanken - har han rett??? Det må vi ikke si til ham.

Jeg lånte en sterilisator, men syns ikke det var no særlig kjappere enn kokinga.Tok opp plass på benken, bare. Flaskene må jo uansett vaskes først, så hvis en bare husker å skru på komfyren mens man gjør noe annet tar jo selve kokinga minimalt med arbeid og tid.

Helsesøster og Helse og sosialdirektoratet sier at flaskene kan vaskes i oppvaskemaskin etter 3 måneder. Jeg har likevel ikke begynt med det enda, men nå skal jeg en uke til mamma og pappa, ogderes maskin har vaskeprogram med 75c, så da skal jeg ikke koke på en UKE! Halleluja!

Skrevet

vi har brukt vannkoker fra dag en og det er ikke noe problem synnes vi

Skrevet

Bruker vannkoker her også.. skjønner ikke helt hvorfor d er "å ta en spansk"???..

Skrevet

Her i heimen koker vi vann på gamlemåten, setter jo bare en kjele til koking samtidig som vi koker flaskene, dvs en gang iløpet av dagen, så tar jo ikke no ekstra tid sånn sett! Vannkokere får jo et sånt udelikat belegg inni seg etter en stund, ser jo ikke videre hygienisk ut, i tillegg til at vannet helst bør koke noen min. (selv om vannet her til lands er mye renere enn i de fleste andre land, så d er vel egentlig bare litt sånn for sikkerhets skyld..) Jeg sverger imidlertid til oppvarming i mikro og ferdig oppmålt mengde vann i flaska, da d bare tar 30 sek, og jeg ikke er så stødig på å måle opp mengder i ml sånn midt på natta el hvis snuppa hyyler.. men d blir vel litt smak og behag:) D er forresten gubben som har ansvaret for flaskevask og koking her i heimen, og d er jo en ganske grei arbeidsfordeling spør du meg;)

Skrevet

Bruker bare vannkoker her også. Men, til dere som mener at koking av flasker ikke tar lang tid i forhold til sterilisator, hva slags sterilisator har dere ?

Jeg har micro-sterilisator (avent) som tar 6 flasker av gangen eller en haug med smokker og korker. De skal stå i 3 min.

Kokte flaskene til førstemann og jeg syntes det tok veldig lang tid og var lei av den store kjelen som sto fremme hele tiden. Synes flaskemating er mye lettere nå som jeg bruker sterilisator og vannkoker.

Skrevet

husk å vaske vannkokeren så slipper du belegg :)

1dl edikk og fyll på med vann, kok opp og la stå i 30min. Skyll godt :)

kan bruke edikk for å rense kaffetrakteren også, helt topp :)

Skrevet

Eddik trikset hadde jeg glemt, takk for det!!

Hadde jeg sluppet å vaske flaskene så hadde jeg nok kjøpt en sterilisator, men jeg ser ikke helt hvor mye mer lettvint dette her når kjelen står der allikevel. Dessuten begynner jeg å bli litt lei av dyre ubrukte kjøp. På den annen side, jeg er like lei av kjelen som alltid står fremme og duggete vinduer...Sukk...

Skrevet

Jeg anbefaler virkelig flaskesterilisator, ja den tar plass på benken, jeg hadde sånn stor med plass til 6-7 flasker eller noe. Flaskene skylte jeg i iskaldt vann (som anbefalt) så lot jeg de ligge i glovarmt zalovann, vasket kjapt over de før jeg satte de i sterilisatoren. Den bruker 8 minutter eller noe. Fikk plass til alt i en runde. Alt blir en rutine, virket håpløst i begynnelsen... Men deilig å slippe den kjelen synes nå jeg..

Skrevet

mamman til lillegutt, hvor mye betalte du for den?

Skrevet

Satte den en gang i døgnet - hver kveld. Tok ut utstyret å la det på oppvaskhåndkle for å tørke før jeg la meg.

Skrevet

Alvorlig talt -- er det jeg som er helt dust??? (Det hender jeg ikke er helt logisk - dette er ikke et retorisk spørsmål, eller slik at jeg mener at dere som gjør noe annet enn meg er helt dust. Så er det sagt;)

Tar det ikke akkurat like lang tid å koke flasker som å bruke sterilisator??? Må jo skylle i kaldt vann og vaske i zalovann før man hiver i gryte/ sterilisatoren - og så ta ut delene igjen og legge under håndkle (eller i en diger tupperware-bolle, for min del).

Skjønner at mange ikke vil ha gryta stående framme. Jeg setter den i gryteskapet, lar ikke middagsgrytene stå framme heller selv om de er i bruk hver dag. KJøkkenvifta sørger for at det ikke er dogg på vinduene.

Skrevet

Det geniale med sterlisator er at man bare setter inn alt og slippe å tenke på tørrkoking eller at det må taes ut av kjelen. Avent sin kan stå i 6 eller 12 timer etter sterilisering. Synes det er myyyye enklere enn koking, selv om det kanskje høres litt snodig ut.

Skrevet

Tok mye lenger tid her å koke flasker i kjele... mulig jeg har trege kokeplater, men å varme opp vann i en stor kjele tar lang tid, for så å koke flaskene i flere minutter. Dessuten har vi så mye kalk i vannet, at flasker og smokker blir helt hvite av kalkbelegg. Men hver sin smak, jeg synes det var mer praktisk med dampsterilisator. Også trengte jeg ikke å passe på når flaskene var ferdige, som med kjele.

Skrevet

Ja, hver sin smak - jeg hadde sikkert også vært vel så fornøyd om jeg hadde brukt sterilisator fra starten av.

Skrevet

Absolutt helt enig med Frøken freken. Vannet koker opp mens flaksene vaskes og kaserollen settes bort etterpå. Har nok flasker til at det holder å gjøre det annen hver dag. Nå er gutten over 3 mnd så da vasker jeg selve flaskene i oppvaskmaskin. smokkene for hånd. Syns 800 kr for en sterilisator er mye når den største jobben er å vaske flaskene likevel. >Bruker forresten også vannkoker. Takk for eddiktipset!

Skrevet

Aldri hatt fulltids flaskeunge, men deltid fra 3 måneder. Eneste som sa vannkoker ikke var godt nok var svigermor.... Men tok lokket av og lot vannet koke litt før jeg tok det på flaska. Og jeg har vannkoker med åpent element. Jonas har aldri vært syk på noenslags måte av å drikke dette i mme.

Vasket flaskene i zalo og hadde de i sterilisator i mikro etterpå. Fra 5 måneder tok jeg de i maskin og så i mikro. Ved 6 måneder sluttet jeg med sterilisator og vasket kun i maskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...