Gå til innhold

PC på fanget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at dette ikke er bra når man er gravid. Er det riktig? Flere som sitter med den på fanget?

Skrevet

Det er ikke bare ikke bra når man er gravid,det er ikke bra i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har et stooort stygt merke på låret som beviser at det ikke er bra. Fikk det i slutten av graviditeten pga varmen i laptop som sprengte blodkar eller jeg vet ikke hva.. Ikke farlig, men ser lite sjarmerende ut med rød/lilla blåflekk på låret som ikke går bort.

Skrevet

Hei!

PC'en skal som Junibebis sier ikke holdes i fanget verken når man er gravid eller ellers. Går du inn på linken:

http://www.nrpa.no/index.asp?startID=&topExpand=&subExpand=&strUrl=//applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1000672&menuid=1000036

vil du finne Statens strålevern sine strålevett regler for diverse utstyr i hjemmet som utgjør en strålerisiko. noen mener disse retningslinjene ikke er tilstrekkelige. Sakene den siste tiden med de som blir strålesensitive som følge av mobiltelefoner og trådløse nettverk har satt fokus på dette. Men dette er i alle fall de rådene som gis av Statens strålevern og dermed må kunne sees på som en nasjonal standard anbefaling.

Skrevet

...en ting til. En del butikker som selger pc utstyr selger nå matter til å ha i fanget når man bruker pc. Disse inneholder så vidt meg bekjent ikke bly slik at de kan beskytte mot stråling og vil derfor ikke beskytte mot annet en varme og brannskader som følge av dette. Hvis du bruker veggfast nettverk (ikke trådløst men med ledning) vil nok strålerisikoen redusers noe, men jeg har ikke sett noen konklusjon på om strålefaren da reduseres så mye at det er ok å ha pc'en i fanget. Noe stråling vil jo fortsatt komme da alle elektroniske apparater som pc, tv osv avgir stråling.

Skrevet

Her har jeg sakset litt fra statens strålevern sine sider med spørsmål og svar: http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1001328

Er trådløse nettverk helseskadelige?

Det er per i dag ikke grunnlag for bekymring. Magnetfeltnivåene fra trådløse nettverk ligger langt under grenseverdiene.

Det foreligger et stort forskningsmateriale som grenseverdiene er satt på grunnlag av. Forskningen på langtidsvirkning av svake magnetfelt har fremdeles huller, men så langt er det ingenting som tyder på at svake felt fra denne teknologien gir negative helseeffekter.

Bør man unngå å sitte med bærbar PC i fanget?

Ved bruk av trådløse nettverk, bør man plassere PC på et bord eller eventuelt på en pute i fanget. PCen har da et nettverkskort med en sender/mottaker som sørger for kontakt med basestasjon. På grunn av den korte avstanden vil eksponeringen fra selve PC-en kunne være større enn fra basestasjonen. Man kan også velge et trådløst nettverk som gjør det mulig for den enkelte selv å justere ned sendestyrken på PCens sender (TPC – transmitter power control).

Man vil som sagt aldri unngå stråling helt, men jeg sitter nå med pc'en på en pute i fanget. Er ikke særlig behagelig å sitte fremoverbøyd heller med en voksende mage.... Men selvfølgelig, det er vel forskjell på hvor mye man sitter også, nå har ikke jeg brukt pc'en siden i forgårs, og før der var det en uke siden sist...

Skrevet

Ja, jeg sitter med PCen på en pute på fanget, pga det blir ubehagelig å sitte framoverbøyd.. Sitter med dataen daglig på fanget.. Kankskje jeg skal kjøpe en sånn data-pute da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...