Gå til innhold

Kiss syndromet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt barn med Kiss syndromet? Hva har symtomene vært?

Skrevet

Jeg har.

Han ville bare ligge med hodet til høyre side.

Han jobber unormalt mye med magen,trykker og trykker, som oftest uten resultat.

Han har mye luft. (promper HELE tiden,stakkars :P)

Han ligger i en C, eller bananform.

Han henger etter i utviklingen, i forhold til å løfte/holde hodet, blikkontakt, mm. Dette fordi han ikke har de samme forutsetningene til å klare det som friske barn.

Han har tett tårekanal på høyre øye,dvs konstant øyebetennelse. Dette fordi han er skeiv og liksom litt sammentrykt på høyre side,dermed blir tårekanalen litt tett.

Han er såvidt synlig skeiv i ansiktet. (ene øyet er litt mer sammenklemt en det andre, og ene øret litt lenger fremme. Han er også litt avflatet på høyre side av bakhodet.

Jeg vet at andre symptomer er utrøstelig gråt, og at de sover lite, men det er heldigvis ikke småen plaget med. :)

Min lille har KISS 1. Er noen forskjellige symptomer på KISS 1 og KISS 2 såvidt jeg har forstått.

Har du mistanke om at ditt barn har KISS, eller har h*n fått påvist det?

Skrevet

Jeg lurer litt på om gutten vår har det. Han vil bare ligge med hodet mot venstre. Liker ikke å ligge på magen og ligger mye i en C.

Ligger av og til med hodet andre veien, og klarer å løfte seg litt opp når han ligger på magen, så er veldig usikker.

Tror du det kan være en mild form for KISS eller?

Skrevet

Her fikk lillegutt påvist KISS.

Det ble oppdaget da han hadde kraftig favorittside. han brukte så og si aldri venstresiden sin. Så hodet hans var VELDIG flatt på den ene siden. Fysioterapeut på helsestasjonen sendte oss til manuellterapeut. Så ta en tur til en slik som har erfaring og kompetanse med KISS barn. Det står på kiss-kidd sidene hvem som har slik kompetanse. Behandlingen er gratis og du får dekt evnt kjøreutgifter hvis det er i en annen by enn den du bor i!

Vi trengte en behandling, og da sa manuellterapeuten at det var asymetriske trekk i ansiktet også, noe jeg ikke hadde registrert. men dette kom av favorittsiden.

han har fulgt oss opp et par ganger etter første bahandling, men da har han bare sett pånutviklingen til lillegutt!! Anbefaler manuellterapeut i stedet for kiropraktor som gjør mye av det samme, men de har ikke riktig kompetanse. Og det er jo et pluss at manuellterapeuten er gratis!

Sjekk det ut hvis du er i tvil... Det er best med behandling så tidlig som mulig!

Skrevet

Her var symptomene samme som Tinama sine + at hun ikke ville sove... Gråt og våknet mye om natta... Til slutt ville hun nesten ikke sove på dagen heller... Ville sjekket det opp var jeg deg... Har mye å si på utviklingen. Og mange ganger er symptomene veldig skjult...

Skrevet

Her hadde gutten favorittside + vanskelig å amme, men d var ikke KISS, bare litt skjev i nakken..

Fikk noen "øvelser" av fysio å gjøre hjemme, mye bedre etter bare noen dager..

Trodde jo først d var KISS, etter å ha lest om d på nettet, men d finnes altså myye mildere former av sånt:)

Skrevet

Det største problemet var amminga, måtte ligge å amme i 6 måneder

Nektet å ligge i amme/vuggestilling

Skrek en del

Favorittside

Lå som en banan

Mindre aktivitet i høyre side (var hos fysio pga det, men hjalp ikke siden det var KISS som var problemet)

Skrevet

Jeg har vært hos Ute Imhof på Barneklinikken i Oslo i dag og fått konstatert KISS på min 4 mnd. gamle datter. Endelig har vi fått et svar på hva som er galt med jenta vår. Jeg har trukket et lettelsens sukk, og tør endelig tro på at det finnes håp om vi skal få en gladere og mer tilfreds baby. For jøjemei, så slitsomme disse 4 første månedene har vært... Vi har vært overbeviste om at det har vært noe mer enn at "spedbarn skal gråte endel", som vi har hørt så altfor mange ganger på helsestasjonen og folk i vår foreldregenerasjon. Jeg har lyst til å gråte når jeg tenker på at Snuppa har hatt så mye vondt og plager som faktisk kunne vært unngått med kompetent, observant helsepersonell.

Symptomene:

3 mnd. kolikk, mye gulping (smågulping og sprutgulping) og sikling, sterk brekningsrefleks, sterk mororefleks(skvetterefleks), asymmetrisk hode og ansikt, ligger med hodet bakover og ryggen i "bro" når hun ligger på siden, mer aktiv med høyre hånd, snur seg bare til høyre fra rygg til mage, urolig, mye gråt. brå oppvåkninger og gråt i søvne, foretrekker ( av og til kun mulig med) liggende amming, liker ikke kosing/berøring i nakke/halsgrop, ligger ofte med knyttede hender, aldri avslappet i kroppen, mye luft i magen, promper mye, og ser ut til å jobbe/trykke i ett sett uten at det hjelper.....

Det er viktig å si at symptomene ikke behøver å opptre konstant. De kan gå litt i bølgedaler.

Vi har sett mange av symptomene, men ikke visst hva KISS var. Fikk et hint av en venninne for et par dager siden og tok umiddelbart kontakt med Ute. Takk og lov for at noen rundt oss gir oss støtte og gode råd der helsestasjonen svikter totalt...

Har du en ørliten mistanke om at barnet ditt har KISS ville jeg oppsøkt en manuellterapeut umiddelbart for å få det sjekket. På barneklinikken koster den første konsultasjonen 700 kroner (verdt hver krone, spør du meg...), men hos en offentlig manuellterapeut koster det nærmest ingenting. Er det ikke KISS har du utelukket en viktig ting og kan lete etter andre grunner til at barnet ditt opptrer slik det gjør. Er det derimot KISS, gjør du det lettere for både dere som foreldre og barnet å gå gjennom et behandlingsforløp. Jo tidligere dere får hjelp, jo fortere blir dere kvitt diagnosen.

I følge Ute er det ingen tvil om at vår lille urokråke har KISS 2, massivt, som hun sa. Under behandlingen skreik jenta så tårene spruta, hadde fortvilelse i blikket. Visstnok gjør ikke behandlingen vondt, men barnet gråter fordi det blir holdt fast i posisjoner som det ikke er vant til. Hun sovnet av ren utmattelse i armene mine før vi rakk å komme ut av rommet og har i grunnen stort sett sovet i ett (med unntak av et par måltider) siden vi kom derfra. Dette ble vi "advart" mot. Hun er nok utslitt, men også med avslappet i kroppen enn jeg har sett henne noen gang, tror jeg...

Langt innlegg dette, men jeg er full av inntrykk og følelser i dag... Godt å få det ut ;)

Håper du finner ut av det, Top of the hill, og at du får god hjelp der du søker hjelp. Det hadde forresten vært interessant å høre litt hvilke symptomer du ser hos ditt barn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...