Hilde_85 Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Både jeg og barnefar har diverse allergier. Og jeg vil jo selvfølgelig prøve å unngå at vår lille sønn får det og. Så jeg har jo prøvd å lese litt rundt dette emnet, men jeg syns det er så vanskelig da det står forskjellig så veldig mange steder. Hva har dere gjort? Når begynte dere med noe annet enn mm/mme? Og hva ga dere? Når gir man noe mer? Så langt har jeg holdt meg unna sitrusfrukter, jordbær, reker/krabbe fordi det har jeg sett mange steder kan gå over i morsmelk og kan være med på å trigge allergien. Så leste jeg mat og helse at hvete og korn ikke var så lurt før barnet var over 1år. Men det er jo mange av grøtene og matglassene det er hvete i. Og kan jo heller ikke gi brød. (kan gjæres først, men jeg vil jo ha minst styr ) Syns det er vanskelig jeg. Så kunne godt tenkt meg å høre hva andre gjør
Nordhagenjentene :) Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Eneste vi holder oss unna er sitrusfrukter, fordi det var jeg ekstremt allergisk mot. Søsteren min reagerte på jordbær, så mulig vi holder igjen på det også.... Ellers har vi ingen andre allergier i matveien, så vi prøver det som er.
Hilde_85 Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2008 ok Så du prøver ikke å holde barnet unna ting som kan være med på å gi allergi?
2hærligegutter Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Sitrus, jordbær, skalldyr er veldig allergifremkallende. Hvete skal man være forsiktig med hvis det er gluten allergi i familie
Gjest mphs Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Dette er andre ungen og jeg, mannen og flere andre i familien har allergier så derfor har jeg holdt meg unna ting som kan gå over i morsmelken, men enda viktigere er at vi ikke har inntrodusert allergifremmkallende mat før ungene er over 1 år. Ungen kan få en helt annen allergi enn det foreldrene har det er ingen sammenheng. Begynte lillvenningen på grøt mens jeg fremdeles ammet mye. Ikke gitt sitrus,jorbær, fisk, skalldyr,erter, melkeprodukter osv før 1 års alder. Første er nå 3 år og har så langt ikke fått noen allergier. Minste er enda bare 9 mnd.
Nordhagenjentene :) Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Vi gjør ikke det nei, men hver gang vi prøver noe nytt gir vi bare litt av gangen, og ser an. Gir litt mer dagen etter. Da vi begynte med middagsglass fikk hun en type ene dagen og så ventet vi i 4 dager før hun fikk et annet - hun likte ikke det første - for å ikke gi for mye nytt på en gang. Eneste jeg vet vi kommer til å drøye med er sitrusfrukter og muligens jordbær. Ellers prøver vi oss frem, rett og slett... Både jeg og søsteren min vokste av oss allergiene og ingen i familien har andre allergier, derfor vi er så "coole" med det. Hadde vi hatt mer hadde jeg nok "stresset" mer rundt det. Vi tenker vel at det kan være greit å vite det så tidlig som mulig, OM hun er allergisk...?
Hilde_85 Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2008 har dere holdt barna unna hvete-produkter mphs? Ingen i familien har glutenallergi, men er jo redd for at han kan få det siden vi har så mange andre allergier. Er ikke alltid like lett å holde seg unna ting merker jeg. Glemmer meg og noen ganger på hva jeg spiser. Men håper det går bra Men er mer forsiktig med hva han får. Vi har nå begynt å prøve med blomkål. Var ikke helt vellykka i dag hvertfall. Haha. Men det hadde vel noe med at det var helt nytt. Ble kanskje en ts blomkål til sammen. Så prøver igjen i morra.
Helann og lillebror Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 Hei! Jeg har også lest en del og synes ikke alt er like entydig. Holder meg til barnepoliklinikken på sykehuset her og legesidene på internett, f.eks barnelegesenteret.no, men også blant leger er det jo ulike oppfatninger. Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men jeg har forstått at noe av det viktigste ift forebygging er å fullamme i 6 mndr hvis mulig. Hvis det ikke er cøliaki i familien, er det viktig å introdusere hvete mens man ammer en god del. Ellers mener overlegene på barnelegesenteret.no at mor skal ha et mest mulig variert kosthold mens hun ammer og at det IKKE spiller noen rolle for barnets evt allergiutvikling om mor holder seg unna diverse matvarer. Det er jo også flere faktorer å ta hensyn til - sjansen for allergi øker hvis barnet samtidig har eksem og/eller astma. Jeg har ei jente på snart 10 mndr som er allergisk for melk og egg. Derfor holder jeg meg unna disse matvarene. Holder henne unna sitrusfrukter, jordbær og nøtter i tillegg. Og tomat fordi hun får elveblest av det. Har nettopp begynt med litt fisk for å få et mer variert kosthold. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå