Gå til innhold

Hvor mye i ml burde ei jente på 9 dager få i seg pr. mating?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg gjerne takke alle for flotte, støttende svar på posten min inatt. Alt virket ganske håpløst da, og jeg skal innrømme at jeg ikke akkuratt så en vei ut av problemet.

Idag har jeg gitt henne både mme og mm på flaske, og for første gang på en uke har hun sovet i 3 timer midt på dagen! Jeg fikk til og med lagt henne ned i vognbaggen uten at hun begynte å skrike!

Jeg tør ikke håpe på for mye, men om dette er sånn det blir med flasking, bruker jeg heller all min tid på å koke flasker, enn å sitte å gråte fordi ammingen ikke funker!

Vi var på helsestasjonen idag, og hun har gått opp litt over 200g på en uke, så hun legger jo på seg, trass ammeproblemene. Forhåpentligvis legger hun mer på seg nå når vi flasker henne og har kontroll på hvor mye hun får i seg!

Men, så til spørsmålet, hun spiser veldig varierende mye til hvert måltid.

Hun kan spise alt fra 20ml til 80ml, men sjelden over 80ml på et måltid.

Er dette nok?

Når en bekymring blir borte, tar en annen over, og jeg er selvfølgelig nå redd for at hun ikke får i seg nok mat!

Er det noen "fasit" på hvor mye de burde få i seg i løpet av et døgn, med tanke på dehydrering osv?!

Jeg synes jo når hun bare drikker 40ml på et måltid at det er uhyre lite, men jeg kan ikke akkurat stappe tåteflasken i munnen hennes å tvinge henne til å spise heller. (Det er prøvd forresten, og hun låser kjeven igjen!)

(Leste i en brosjyre på nettet, at et spedbarn kunne drikke opptil en liter mm i løpet av et døgn, og jeg synes det hørtes ut som ekstremt mye...)

En annen liten ting; Når jeg pumper meg, for at melka skal kunne stå noen døgn i kjøleskapet, må den rett inn dit da, eller kan den stå i romtemp. en stund først?

Synes det er så mye forskjellig info om hvor lenge morsmelk varer både i romtemp. og kjøleskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke 10-12 % av kroppsvekta da? Jeg husker at da vi var på sykehuset med Matilde (hun var intensivbarn), så skulle hun få i seg 50ml x 8 måltider, altså hver tredje time, de første dagene. .. Dette øker jo på etterhvert som ungen vokser og blir tyngre.

Vi hadde også litt trøbbel med amminga i starten, så jeg gjorde det til en vane og dra på helsestasjonen og veie en gang i uka. Ellers så sies det jo at dersom ungen tisser godt, og er våken og ved godt humør, så får den nok mat.

Skrevet

Hei hei:)

Jeg hadde akkurat de samme problemene med ammingen som deg; jeg gå opp og begynte med flasken når hun var rundt 9- 10 dager. Jeg var jo bare deprimert og gråt hele tiden. Hadde dårligsamvittighet ovenfor jenta mi som skrek og skrek! Men nå har vi det HELT vidunderlig! Jenta mi ble ei helt annen jente, så snill og god:) Sover om natten, våkner jo når hun er sulten. Så vi bare storkoser oss:) Og pappa'n får jo være like stor del av det når han også får være med å mate henne... Jeg føler meg mye friere!

Jeg ga henne ca 40 - 60 ml i starten... Bare la henne spise det hun orker, så får dere heller flaske litt oftere. Det gjorde vi, ellers så gulpet hun opp alt sammen igjen...

Lykke til videre:) :) :)

Skrevet

Bra å høre at du er ved litt bedre mot nå, det går opp og ned og det er helt normalt :) Her spiste vi i starten utrolig mye. han varierer fortsatt endel, men han var oppe i 200 ml om natten når han bare var 2 uker gammel, nå kan han klare seg med kun 70 ml på et måltid, så som sagt, det varierer enormt. De spiser det de har behov for så ikke bekymre deg for mye. 12-15 prosent av kroppsvekten er visstnok normalt, men de kan jo også variere innenfor dette på dager.

Skrevet

Hvis du ikke har veldig lyst til å amme og tror du kommer til å angre om du slutter, så er det vel bare å gå over på flaske.

Men det er heller ikke noe problem å fylle på med mme etter amming i en periode mens man venter på at melka setter inn. Man kan alltid pumpe seg opp og noen dager uten stress hjelper nok på masse.

3 timer strekk er jo veldig flott for en å liten en.

Skrevet

Hei hei :) Igjen sliter vi med samme bekymringer :) Jeg fikk jenta mi på lillejulaften, og var ammeslave på Ullevål i to dager før jeg fikk dra hjem. Dette har gjort meg paranoid. Spiser hun nok??? Hun tar pupp godt, men jeg aner jo ikke hvor mye hun får i seg hver gang hvordan kan man vite dette?

Hun spiser og etter at hun har spist så sover hun en eller to timer, så spiser hun igjen.. Men hun har ikke våkne perioder utenom når hun spiser eller blir skiftet på. Betyr dette at hun ikke får nok da? Jeg skal ringe til helsestasjonen i morgen for å be om hjemmebesøk, eller time ved stasjonen. Hun har flere bleier med avføring hver dag, så det tegner i alle fall til at noe kommer gjennom systemet.

Jeg syns amming virker som en risikosport jeg når man aldri vet hvor mye man gir...

Skrevet

Babyer har et døgnbehov på 15% av kroppsvekten sin.

Så hvis hun f.eks. veier 4000 gram, skal hun ha 600 ml pr døgn. Samtidig varierer det litt hvordan barn legger på seg, noen trenger lite mat og andre trenger mer for å legge greit på seg.

MM er holdbar ca 6 timer i romtemp. Men lurt å sette den litt kjappere i kjøleskap. Den er holdbar ca 5 døgn i kjøleskap.

Ellers er det mye nyttig info på www.ammehjelpen.no

Lykke til :)

Skrevet

200g opp på en uke er jo kjempebra- da kan du jo senke skuldrene litt hvertfall:) ellers kan jeg si at d høres ut som en lur ide å gi litt tillegg på flaske, for d er viktig at både du og baby får sovet litt skikkelig! Begynte selv m å gi kveldsflaske m utpumpa mm ganske tidlig, for at vi skulle få litt mer søvn på natta! Ble selv flaskemamma for bare et par uker sida, og skal innrømme at d føles ganske godt, for plutselig sover snuppa mye bedre både dag og natt, og jeg har fått senka skuldrene et par hakk for nå vet jeg at hun får nok mat! Når d gjelder mengde melk per måltid vil jo d variere endel, d er jo dagstotalen som er d viktige, som flere over skriver.. snuppa mi på 11 uker har fremdeles noen måltider på dagen hvor hun bare spiser 80 ml, så tror ikke du skal bekymre deg over at d er lite! Lag en stor flaske melk, og la baby spise seg mett, de regulerer selv hvor mye de trenger! Ellers kan jeg anbefale å legge inn et par små pauser underveis i måltidet, til raping/ prosessering av luft i magen, da får ihvertfall jeg vanligvis lurt inn litt ekstra melk i snuppa her i heimen:) lykke til videre, uansett om d blir flaske el pupp, eller kanskje begge deler!?

Skrevet

Bra at det går bedre! Du må også huske at du har masse hormoner som raser rundt i kroppen din nå, og derfor kan det se ekstra helsvart ut. Selv var jeg helt kake i 6 uker... huff og huff.

Jenta mi spiste ca 40 - 60ml da hun var 2 uker gammel. Hun er 3,5 mnd nå og har fremdeles måltider hun spiser 90 - 100 ml, som jo er i minste laget. Hun har aldri spist 15% av egen kroppsvekt, tipper hun ligger på 11 - 12%. Jeg har brukt alt for mye tid på å bekymre meg for dette, unger er forskjellige og hun er frisk og fornøyd. Jenta mi spiser ikke 1 liter mme, jeg har hørt at man skal kontakte helsestasjonen dersom barnet spiser mer enn 1 liter - det er gjerne når barnet er på alder med jenta mi, for å vurdere om barnet må ha fast føde i tillegg..

Du må IKKE tvinge henne til å spise - det kan føre til spisevegring dersom barn har negativt forhold til flaska!

Lykke til - dette blir kjempebra til slutt, om noen måneder kommer du ikke til å huske de følelsene du sliter med nå, du kommer bare til å huske at det var tøft. Slik har i alle fall jeg det.

Skrevet

Hei!

Hadde tenkt å svare deg på det forje innlegget ditt fordi du høres ut akkurat som meg.. Hvorfor var det ingen som hadde advart meg på forhånd tenkte jeg?! Men jeg kom meg igjennom det, og hadde jeg bare visst det jeg vet i dag så hadde nok situasjonen vært mye bedre, så jeg vil dele mine erfaringer.

Melken kom ganske sent hos meg, og han gikk ned i vekt på sykehuset. Jeg ble da opptatt av ml og gråt meg avsted til helsestasjonen for å veie han etter å ha ammet meg sår i mange dager. Når jeg da fikk vite at han hadde gått opp 200g ble jeg veldig letta, og jeg laget avtale om at jeg kunne gå å veie han gjevnlig når jeg ville slik at jeg fikk vite hvor mye han hadde lagt på seg.

Men som du sa, når et problem er borte så kommer et nytt. Jeg fikk ut veeeldig lite melk, 10 ml, 20 ml, 30 ml. Hvor mye fikk han egentlig i seg? Huff, det var et evig stressmoment og jeg sov seriøst 3-4 timer i døgnet. Jeg angrer på at jeg ikke stolte på at han fikk nok, for det fikk jeg jo gang på gang bekreftet etter veiing på helsestasjonen. Jeg jobbet aktivt for å øke melkeproduksjonen (det ligger en tråd om tips på ammedebatten), og litt etter litt så roet jeg meg ned, og DA kom melken for fullt og så løsnet det.

Babyen får ut mye mer enn det du klarer å pumpe ut, og f. eks når vi produserer mindre melk om kvelden, får barnet i seg mindre av den tynne melken og tilsvarende mer melkefett fordi melken da er mer konsentrert. Når barna stadig vekk gråter og maser om mat om kvelden, får de hyppigere måltid og så får de i seg den nærende kveldsmelken i mange små porsjoner. Jeg ville ikke vært så opptatt med å telle ml dersom du får bekreftet på helsestasjonen at han følger kurven sin og legger greit på seg. Men du må følger det instinktet ditt sier, og jeg er sikker på at du finner en måte som passer for deg! :) Og husk at du er den beste moren barnet ditt kan ha!

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=293 Sjekk gjerne ut denne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...