Gå til innhold

Jordmorutdanning..

GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012

Anbefalte innlegg

Hvordan er den? 2 år på vgs, allmennpåbygg åsså hvor mange år som jordmorstudent?

Lurer litt på om kansje eg skulle blitt det. Tror kansje sykepleier som eg også har lust å bli, kan bli litt "vansklikt" for meg, med tanke på å ta sprøyter å slik, hehe.. Hmm

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139344642-jordmorutdanning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gå sykepleien som er 3 år,jobbe min 2 år og så er det 2 år på jordmorskolen.Men er ganske vanskelig å komme inn så de fleste søker flere ganger før de får plass.

Hvis du ikke liker sprøyter er nok ikke jordmoryrket noe for deg.

Du må først ha generell studiekompetanse, slik at du kommer deg inn på sykepleien. Sykepleien er en 3-årig utdannelse. SÅ må du ha jobbet i minimum 2 år som sykepleier før du kan kopmme inn på jordmorutdannelsen. Denne utdannelsen tar 2 år.

Så det blir noen år til sammen ja, men det er det værdt! :)

Lykke til:)

Nei,nei!#0 år er da ingen alder!!!!Det er bare positivt å ha litt ekstra livserfaring innen jordmoryrket, så ikke gi opp drømmen bare fordi det er en del år på skolebenken!Det er aldri forsent for noen ting!!!!

Annonse

Jeg er 25 nå.. og har lyst til å begynne på den laaange veien å bli jordmor når nr 3 som kommer i april er stor nok til å begynne i barnehage. (hos oss 1,5 / 2 år.. kommer ann på barnet.) Jeg slo det fra meg først fordi jeg synes det var så lang utdannelse. Jeg må ha almenfaglig påbyggning også siden jeg er utdanna blomsterdekoratør med fagbrev. Men så var det en tante av meg som utdanna seg til spes.ped.-something i en alder av litt over 50. Hun brukte argumentet om at om jeg var ferdig ca da jeg var 35.. så ville jeg fortsatt ha 30 år igjen som jeg skal være i yrket mitt. Derfor tenkte jeg at det vil jo være verdt det! Er kjedelig å jobbe med noe annet i 30 år og tenke på at jeg egentlig vil være jordmor.

Så ikke la det stoppe deg! :) Bli jordmor selv om det er en lang vei dit.

Til deg HI som ikke liker sprøyter, å være jordmor er nok ikke noe for deg da.. Du må jo bli sykepleier først. men sprøyteskrekk er noe man kan gjøre noe med da, om du virkelig vil bli jordmor! :)

Du må ha jobbet i minimum 1 år, ikke 2 år for å være kvalifisert for opptak på jordmorutdanningen. Men du må ha jobbet som sykepleier med pasienter i full stilling (80 % stilling eller mer) for å få godkjent et år, som nettopp et år.

Men mest sannsynlig må du jobbe enda flere år for å komme inn på utdanningen. Fordi det ofte er konkurranse om plassene. Du kan nesten regne med å jobbe 2-3 år før du kommer inn (kommer nok an på hvor du søker). Har du arbeidet minimum 1 år på barneavdeling, barsel el. som sykepleier får du som regel et ekstra poeng i tillegg.

Utdanningen er toårig.

Jeg har jobb 2 år som Spl. på barneavdeling, og står nå som nr. 3 på venteliste til Jordmorutdanning....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...