Gå til innhold

Særregler ang fødselspengerpenger for ansatte i Bergen kommune, noen som vet noe mer om dette?

Anbefalte innlegg

Jeg er fast ansatt i Bergen kommune, er gravid nå og planlegger å ta ulønnet permisjon etter den ordinære permisjonen på 54 uker. Hva skjer dersom jeg blir gravid på nytt når jeg er i ulønnet permisjon? I følge NAV skal man jobbe i minimum 6 måneder før man har rett på ny opptjeningsperiode. Har hørt at Bergen kommune praktiserer dette annerledes enn NAV. Altså at det holder å inntre stillingen på nytt og at man da slipper å måtte jobbe i hele 6 måneder. Er det noen som vet noe mer om dette? Hadde vært veldig fint i så fall med en tilbakemelding:)

Fortsetter under...

Kjenner ikke til dette men kan på generelt grunnlag si at jeg overhodet ikke kan tenke meg at bergen kommune eller noen andre kommuner har noe slags særordning på dette.. Det ville jo isåfall vært særdeles uøkonomisk å gjøre det mulig for folk som er i ulønnet permisjon å få lønn om de så går videre i ny foreldrepermisjon..

Det er derimot ikke slik at man må ha jobbet i minst 6 mnd før rett på ny opptjeningsperiode, foreldrepenger gir i seg selg opptjening til nye foreldrepenger slik at man kan gå rett fra en permisjon til den neste... Man kan således være i ulønnet permisjon i 3 mnd og allikevel få lønnet permisjon om man går ut i ny foreldrepermisjon etter 3 mnd..(jeg sier 3 mnd for å ha en sikkerhetsmargin da man jo aldri vet når disse babyene kommer..) Da bruker man altså de 6 siste mnd i foreldrepenge permisjonen som opptjeningsgrunnlag for ny permisjon. Vær imidlertid obs på at det er det du tjente i første permisjon som gir grunnlag for den 2. permisjonen, så om du har 80% dekning i første permisjon så vil du om du velger 80% dekning i andre permisjon få 80% av 80% lønn.....

Bare for å legge til, om det skulle finnes en slik særordning ville jo da kommunen måtte betale foreldrepenger til personer uten godkjent opptjening av nav og ville da ikke få dekket utgiftene ved å betale ut foreldrepenger.. I disse knagre økonomitider i kommunene ville jo det vært særdeles lite lurt.. De har jo ingen garanti for når eller om man kommer tilbake i jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...