Gå til innhold

What to do?? Ang. nattmåltider...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår som blir 4 måneder i morgen har vært veldig urolig på nattestid den siste måneden (i nesten 5 uker nå) Roer seg ikke uten pupp (flaske i natt, begynner å bli veldig lite melk i puppene, bruker kun flaske på dagtid). Han får spise seg god og mett på kvelden. Har også prøvd velling noen kvelder rett før jul, men merket ingen forskjell.

I går kveld la vi ham kl. 19 (legger seg normalt mellom 19:30 og 20, men var veldig trøtt). Våkna:

21:30spiste 100 ml mme

12 spiste 80 ml

03 spiste 110 ml

05:40 spiste 40 ml

07 våkna og var klar for dagen... det var ikke jeg... Lå sammen med meg og puppa de få dråpene jeg har.. lå og prata og småsov til ca 08:30.

Har forsøkt med smokk istedet for mat, men da blir det hylskriking etter få minutter.

Nå er jeg ganske sliten og lei... trenger råd, tips, trøst :-)

Ps. har vært til kiropraktor tidligere og nakke/rygg er fin. Har også hatt eksem i ansiktet og ryggen som er ganske bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har fått anbefalt av barnelege å begynne å gi litt fast føde. Maisgrøt skal være bra. Det går fint an å gi dette fra 4 måneders alder så løp og kjøp :o)

Ikke sikkert det blir bedre men det hjelper på ca. 50 % av barna.

Skrevet

Hei!

Høres akkurat slik som jeg har hatt det den siste mnd. Hun er nå passert 4 mnd og våkner til stadighet på natt for mat. Jeg har nå ca i et par uker gitt henne risgrøt på kveldstid, fortsatt litt innkjøring så har ikke fått full porsjon ennå. Ikke merket noe bedring ennå desverre og vet heller ikke hvor lenge jeg evt må vente. Det blir vel til at jeg starter med formiddagsgrøt også snart. Ellers lurer jeg stygt på om dette er en (u)vane som hun har lagt seg til.

Skrevet

HI her. Jeg og lurer på om det har blitt en uvane... Vi prøvde jo velling en stund og merket absolutt ingen forskjell. Men samtidig så er 100ml ett halvt måltid og han virker veldig sulten så jeg lurer på om han er litt for liten til å avvennes nattmåltid enda. Bør kanskje vente en stund til og iallefall til han har begynt med fast føde. Skal begynne å introdusere grøt 1. januar:-) Vi får vel bare holde ut så godt vi kan:-)

Skrevet

Hei igjen! Ja, vi må nok bare holde ut:)

Håper i hvertfall at det kan stabilisere seg litt. Er slitsomt når hun våkner 1,5 time etter at hun sist fikk mat. Det er absolutt greit at hun våkner for mat på natta, men ikke så ofte!

Du får ha lykke til! Tror det er mange småbarnsmammaer der ute som har det på akkurat samme måte. Trøste oss med det:)

Skrevet

Ja, vi får trøste oss med det... selv om det er en fattig trøst når jeg er på det trøtteste, og ærlig talt litt irritert på den "skyldige" Får sååå dårlig samvittighet over at jeg i det hele tatt kan finne på å irritere meg, men jeg er ingen supermamma. I natt var han våken 23, 03, 04, 05 (!!!) og deretter 07... Prøvde med smokken hver eneste gang, men måtte ty til pupp/flaske hver gang:-) Men sååå blid når han endelig får mat da:-) Heldigvis i storform på dagen- for det er ikke jeg:-)

Skrevet

Det var mye ja. Jeg kjører kanskje i strengeste laget her (4,5mnd), men det fungerer ;-)

Han får mat:

kl 17

kl 19.00

23-24 -når jeg legger meg

5-6. (dette skal bort nå når ungen blir frisk igjen)

8-9

Vi har fast døgnrytme, legger i halv åtte tida, og står opp åtte hver dag. Våkner han f.eks. 4.15 og sutrer litt, roer jeg han med at han får sutte på finger'n min til han sovner igjen(smokk duger IKKE), hvis han da våkner før tida tar jeg han ofte opp. Men dette er alt jeg trenger for å flytte måltidene (altså ingen skriking)... Har flyttet måltidene (han våkner veldig etter klokka) bevist litt og litt siden han var ca 2mnd. Når jeg skulle flytte måltidet kl 2 til 3, fikk jeg vips en time ekstra, -han sov til 4 :-)

Skrevet

Oi - dette høres slitsomt ut! Jenta mi er nesten 4 måneder og får kun mme. Hun spiser siste måltid for kvelden klokka 2000 og frokost 0700, men hun er også både liten og småspist. (Jeg skriver ikke dette for å så salt i såret, altså. ) Kanskje du bør innføre fast føde? Hvor mange måltid har han på dagen? Ser på NAN-pakken at det er ganske vanlig med 5 måltid i døgnet når de er 3 mnd - uten at vi skal legge så alt for mye i hva som står på pakkene.

Så flott at du stiller opp og gir flaske når han er sulten! Du er flink! Kan det være at han ikke først og fremst er sulten, men at han ønsker pupp og kos? Halve måltider kan tyde på det, særlig 40mm måltidet.

Hva med å prøve å få far til å gi flaska på nettene i helga? Da får du i det minste en sammenhengende natts søvn. Det har du fortjent.

Skrevet

Har tenkt litt mer...Jeg lurer på hvorfor du gir så små måltider. Gir av og til mme etter kveldspuppen hvis jeg er veldig trøtt, da spiser han alt fra 40-90ml (etter at han har tømt begge puppene!). Dette er ca det din får pr måltid. -ok nå har jeg en matglad rund klump (men han er så aktiv at han legger faktisk ikke på seg nok).

-Hva med å prøve å gi vann de gangene du misstenker at han ikke er sulten (om han spiser 40ml er han ikke det).

-Hvor mye mat gir du han til vanlige måltider?

Skrevet

Hei. Tjommis! Vi har hatt de samme problemene den sisste mnd. Virker som om han vil ha mer mat enn jeg kan gi ham på kveldene. Enkelte netter våknet han ca en gang i timen fra kl 1-6. Syyykt slitsomt. Så for en uke siden begynte vi så smått å introdusere maisgrøt. Og det ser ut som om han virkelig liker det. har ikke merket nå forskjell enda, men er håpefull. =) Lykke til.

Skrevet

Gutten min hadde 6 -7uker med våkenetter, hvor han våknet hver hver time/ annenhver time(jippi), men så plutselig var han tilbake til normalen igjen, så det finnes håp:) Tipset jeg fikk av HS var å ikke amme oftere enn hver 3.time uansett, og gi evt smokk, kos, vann, finger i stedet. Dette avlastet meg iallefall, slik at pappan også kunne hjelpe til. Prøvde også med velling/ grøt på kvelden, uten resultater. Nå har vi lagt gutten på eget soverom, med stort hell:) Lykke til videre, husk, endringer kan skje over natten, så vær positiv :)

Skrevet

Hei!

Ser det er flere fra august-/septembergjengen som strever med det samme som vi har gjort i det siste! Føler med dere, det er veldig slitsomt! Her har lillemann (4 mnd og 1 uke) gått fra å spise ca kl 18, 21, 03 og 07 til å spise ca kl 19, 21, 23, 02, 05 og 07. Hadde tidligere 6 måltider på ca 150 ml morsmelk i døgnet, nå har han hatt både 8 og 9 måltider på opp til 180 ml mm/mme. Hvis vi gir smokken istedet for mat blir det tilnærmet raserianfall til han får flasken.

Snakket med helsesøster, som mente at det kunne være behov for mer mat. Så vi prøvde først med litt maisgrøt, ingen suksess, han knep igjen og ville ikke ha. Men risgrøt med banan og fersken har gått litt bedre. Er bare 4. dagen vi prøver enda, så har ikke kommet opp i store mengdene. Har ikke merket særlig endring enda da, han sov litt lengre i natt, men må vel prøve litt til for å se om det har noen virkning. Han har gått noe ned på melkemengde igjen nå da, og det er litt greit, syntes det ble litt voldsomt med opp mot 1,3 liter melk i døgnet.

Vi har prøvd å tenke igjennom hva som kan forklare det store matbehovet da, og i dag tittet det frem en liten tann, så det kan jo være en forklaring på hvorfor han har vært så mye våken på natt, spist så mye, sutret en del og hatt gedigne grønne (!) bæsjebleier. I tillegg har han begynt å rulle rundt i det siste, er mer interessert i lekene sine og tar etter/holder dem. Dette krever jo mer energi, så det kan også være en forklaring. Det har ikke skjedd noen sånne endringer hos gutten din da, som kan forklare økt matbehov? Kan jo hjelpe med grøt, selv om det ikke hjelper på alle babyer. Kan være verdt et forsøk! :)

Håper det bedrer seg for oss alle snart! Unner ingen å ha det sånn, men er "godt" å vite at vi er flere zombier som strever med det samme! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...