mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Eller blitt anbefalt det av helsestasjon el.l..? Gutten vår er 14 uker, og har hele tiden sovet som en stein fra vi legger ham til 4-5-6-tida.. Nå den siste uka har han begynt å våkne i 1-2-tida, så i 5-6-tida for mat. Gutten var stor da han ble født (nesten 5 kg), og veier allerede 8 kg. Har hatt, og har fortsatt nok melk, men virker som det ikke er nok mat i den lenger..Er nesten litt fristet til å begynne med grøt på kvelden, for å se om det kan hjelpe, men det er jo litt vel tidlig. Skal ta en tlf til helsestasjonen over nyttår, men tenkte bare jeg måtte høre med dere om dere har noen erfaringer på dette området.. Må legge til at gutten aldri har hatt noe magetrøbbel eller -knip siden han ble født, og jeg kan spise hva jeg vil uten at han reagerer, så virker som han tåler ganske mye..
Nattinatta Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 ja ble anbefalt å starte ved 3,5 mnd av helsesøster, nettopp av den grunn at han begynte å vokne så mye på natten. itilleg begynte han å komme litt over 1 l. mme i døgnet... jeg jeg merket fort at lillegutt her trengte litt mer mat!
Isabella12 Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Grunnen til at man anbefaler å starte med mat ved TIDLIGST fire måneder, gjerne seks, er at tarmene ikke klare for mat så tidlig. Grøt ender derfor gjerne med gråt og magevondt fremfor søvn. Alle barn har urolige perioder når de vokser og utvikler seg. Det er helt, helt normalt å våkne om natten for en baby på 14 uker og jeg ville bare ammet videre og vært glad for at han virker sterk og tåler mye.
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2008 Så rart at de anbefaler det på helsestasjonen hvis det er så farlig.. Jeg fikk beskjed om at det var bedre å starte med grøt litt tidligere enn å f.eks. begynne med mme i tillegg til mm mens man "venta" på å begynne med grøt.. Nei, er selvfølgelig ikke unormalt at de våkner flere ganger om natta, men lillegutt har sovet 6-7 timer i strekk fra han var 7-8 dager.. Er sikkert litt bortskjemt der, men tenker at det nok ikke er nok næring i melka lenger nå når han plutselig ikke sover så lenge lenger..!
StrøkenFrøken Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Jeg ville begynt med litt grøt hvis jeg var deg, hadde det på akkurat samme måten, og begynte med grøt når gutten var litt over 3 mnd, blei anbefalt av hs og alt.. begynn med litt de første dagene så ser du jo an om han reagerer på det.. Du kjenner din egen baby best - ikke hør på de hysteriske frøkna her inne
yasmina Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Jeg hadde ventet. Man anbefaler aa begynner med greot foran MME hvis barnet er 4 mnd eller eldre, ikke foer. Og det er ikke alle skader som viser seg med en gang og man kan slite med mage /tarm lenge selv om det ikke volder problemer med en gang fikk vi beskjed omav legen da mini var liten. Er ikke lenge til han er 4 mnd og da hadde jeg heller ventet de faa ukene og troestet meg med at det er mange som paa denne tiden faktisk er oppe hver andre/tredje time hver natt !
Isabella12 Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 "Farlig" er vel å ta i, men som det påpekes her gjelder anbefalinger om grøt fremfor mme for barn som er over 4 måneder!
Kystrøya Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Måtte begynne med grøt før 4 mnd med begge mine. Men ikke pga de var mye våkne på natta. Begge er mme-barn, og eldste drakk så mye at hun ble obstipert. Bedret seg etter at hun fikk litt tynn velling. Med minstemann var det motsatt. Han fikk diare og kastet opp all melka, med det resultat at han gikk masse ned i vekt. Bedret seg betraktelig etter at han begynte med velling. Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å begynne med det likevel. Mat 2 ganger pr natt er jo ikke mye, iallfall ikke når du ammer. Minstemann her spiste 2 gang pr natt helt til han var 6-7 mnd, og gikk da ned til 1 gang før han ble nattavvent da han var 8 mnd. Gutten din er jo bare 3 mnd enda, så tror ikke hs vil anbefale deg å begynne med grøt riktig enda. Men lykke til uansett =)
Yo&La+spire Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Eg ville ventet. Han trenger litt mer melk på natta, hva så? Dette betyr ikke at grøt vil hjelpe, det er vel heller motsatt, at det kan bli magevondt og mindre søvn av det....Vi begynte med grøt da snuppa var 4 (nesten 5) mnd, men hun sov ikke lenger på natta av den grunn (vi gjorde det av andre grunner da)...søvnen går opp og ned, og du kan like gjerne risikere at selv om han sover fint på natta til han er 1 år, så begynner han å vere våken flere ganger da...
Nordhagenjentene :) Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Vi begynte med velling og tynn grøt da hun var 10 dager fra 4 mnd, fordi hun gikk fra 1 mating om natta til 3-4. Tydelig at hun trengte mer mat - og jeg fikk ikke i henne mer mme i løpet av dagen - når hun var mett spyttet hun jo ut smokken! Vi gav grøt på dagen (etter å ha fått en urolig unge om kvelden) og velling på kvelden før sengetid. Og det gikk fort fra 3-4 matinger til 1-2. Ha er hun 6 mnd og hun får full porsjon grøt morgen og kveld, og 1/2 porsjon middag noen dager. Vi gir et drømmemåltid før vi finner senga, om hun ikke har våknet før det, og så sover hun natta gjennom. Hvis h*n plutselig endret mønster på nattespising ville jeg vurdert velling, men gi det et par uker til kanskje, bare for å gi det litt tid enkelt og greit - og da er dere plutselig nærmere 4 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå