~Endorfina~ Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Jenta vår ble født 3 måneder for tidlig, men alt har gått komplikasjonsfritt og vi får snart dra hjem. Når vi kommer hjem vil hun være bare ca 35 uker. Vil hun være mye mer sårbar enn termin-nyfødte? Bør vi unngå besøk og unngå å gå ut? Farlig med trilleturer nå om vinteren? Kan hun "behandles" som vanlig termin-nyfødt når hun har passert terminen sin eller må hun skjermes veldig det første året? Kan selvfølgelig spørre legene om alt dette, men er veldig nyttig å høre hva dere også synes!
Vivan Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Vær litt forsiktig mht influensaen som går nå og ellers andre epedemier. Vask hendene ofte hvis dere har vært på folkerike steder og tatt på mange ting (butikken f.eks) Si fra til alle at de må tenke nøye igjennom at de ikke er syke eller går og brygger på noe hvis de kommer på besøk. Barnehageunger er værst. Vi var veldig forsiktige enda vi kom hjem i uke 38 og dette var i midten av april. Hadde så innmari liten lyst å få en syk bitteliten baby å stri med når man endelig har kommet hjem, og sannsynligvis er sliten både fysisk og mentalt. Så mye for vår egen del også var vi forsiktige når det gjaldt folkemengder osv. Vi tok mange turer ut, men ikke på kafeer og kjøpesenter. Nå er det jo mye kaldere enn når vi "slapp ut".. er usikker på hvor lite kulde de tåler når de er så små siden vi hadde vårbarn selv. Men husker godt at ho var veldig kald i begynnelsen. Kledde på masse klær men ho var allikvel kald på hender og føtter.. Men det kom seg etter hvert. Ville vært veldig nøye med å lage det litt ekstra lunt i vogna i hverftfall. Samtidig er det jo absolutt ikke bra med å ha det for varmt heller! Spør på sykehuset hva de sier. Vær også forsiktig med for mye støy og inntrykk i starten. Hverftall til terminen er nådd. Se det an videre. Vi var nøye på dette etter terminen og. Man kan lese på de små hvordan de reagerer, så jeg ville i hvertfall fulgt nøye med på barnet. F.eks kan man unngå at tv står på på høyt, at folk prater høyt i munn på hverandre og andre lyder - alt samtidig.. på sykehuset er det jo så rolig og de bittesmå er mye mer følsomme for støy. Så jeg ville gjort overgangen myk. Tror mange foreldre også trenger ro etter en sånn opplevelse det er å få barn for tidlig. Og det smitter jo over på barnet når mor og far er stresset. Man trenger f.eks ikke få besøk av absolutt alle på en gang når man kommer hjem. Vær streng på det - hvis dere føler for det da. Mulig jeg skjermet en del i starten med vår lille tulle. Men synes absolutt de små fortjener mye ro, mye mamma og pappakos og lite styr når de har kommet til vår verden på en mye mer utfordrende måte enn de fleste. Her har vi det helt normalt nå. Kanskje bortsett fra at jeg er hakket mer nøye på å unngå smitte av f.eks influensa/rs-virus enn det gjennomsnittet er. Vasker hender ofte, og tar henne med i butikken på tider jeg vet det ikke er mest kø osv. Men lar henne selvfølgelig ellers møte folk som helt normalt. Og har hatt det helt som andre fra ca 6 mnd alderen. Før det gikk vi gradvis fra mye skjerming til mindre og mindre hvis du skjønner. Det falt seg helt naturlig. Jeg så henne an. Ho er nå snart 10 mnd og er ei kjempetrygg, blid og flott jente. Hun vil ikke bli skjemt bort eller overbeskyttet fordi hun var tidlig. Men jeg angrer ikke på at vi gjorde det vi kunne for å lage ro og gjøre det trygt for henne de første mnd hjemme. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Jeg fikk 2,5mnd for tidlig, hun var ikke syk i det hele tatt på sykehuset, bare mindre og vanlig prematurproblem som gulsott osv. Man kan ikke behandle de helt som terminfødte, men endel tåler de alikevel! De er mer sårbare siden de ikke var helt ferdigutviklet i lunger osv, så man må være ekstra nøye med hygiene og ikke utsette de for andre som er syke, spesielt barn siden de ofte er mer nærgående enn voksne også, og er de i barnehagen drar de ofte med seg mye smitte! Vi kom hjem på høsten, og tok mange trilleturer, men vi var ikke ute dersom det var veldig rå luft, og var ikke ute på trilleturer dersom det var mer enn 5minus, var heller ikke ute i vind, men ut og inn av bilen gjorde ingenting! Vi hadde ikke besøk av syke personer, og reiste heller ikke på besøk uten å forhøre oss om sykdom dit vi skulle! Alle som kom hit og skulle ta på henne vasket seg på hendene først, familie og venner var livredde for å påføre henne noe smitte, så det gikk helt fint, de var ofte mer bekymret for henne enn det vi var! Til tider blei det nesten sånn at jeg følte de trodde hun ikke tålte noe, og blei mer sykeliggjort enn det hun egentlig var. Vi var heller ikke på barselgrupper eller andre treff med små barn det første halve året, etter det tok vi det gradvis. Datteren min reagerte ikke negativt på lyd i fra tv og musikk og slik støy, men hun blei stresset av mye snakk dersom vi hadde besøk, vi så at hun blei urolig, gråt og gulpa lettere, og da reiste vi hjem, eller besøket reiste hjem. Hun var ikke syk før hun var nærmere året, så det å være forsiktig lønte seg, og når jeg skriver det ned nå virker det som om vi var mye isolert, men det var vi ikke altså, gikk helt fint, måtte bare tenke oss litt mer om før vi gjorde ting enn det foreldre til terminfødte må! Et tips er å forklare venner og familie hva de har sagt på sykehuset om hygiene og smitte, slik at det ikke er dere som foreldre som blir strenge mot familien, og de forstår alvoret med det siden det er info som kommer fra sykehuset! Vi brukte myggnetting på vogna selv om det var høst/vinter, det er utrolig hva fremmede får seg til å gjøre når de ser ei vogn med en liten baby, de stikker fingrene sine ned i ansiktet på babyen uten at vi vet hvor de fingrene har vært før, med myggnett fikk de ikke tilgang :-) Du kommer sikkert til å få mye info om dette på sykehuset også, lykke til med hjemkomst, det er utrolig deilig å komme hjem selv om det er trygt og godt med leger og sykepleiere rundt seg!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 Du får med et skriv hjem med en god del informasjon dersom sykehuset gjør jobben sin. Det er utarbeidet en egen brosjyre for å forberede foreldre for premature på hjemreise. Det mest sentrale å passe på er smittevern og hygiene. Det er også viktig å ta hensyn til utetemperatur med tanke på at dere ikke triller henne ute i flere minus. Synes det er litt overhysterisk når enkelte sier de har holdt barnet borte fra barselgruppe i et halvt år etter hjemreise. For meg var det nødvendig med sosial kontakt for å ikke gå rett i kjelleren :-) Dersom dere ikke har etablert spisingen ordenltig har dere krav på oppfølging av hjemmeteam fra sykehuset. Du må være forberedt på at dette med spisingen kan være en utfordring en stund fremover. Det er også greit å være forberedt på at det er slitsomt å ha et spedbarn over så lang periode. Veldig greit å ha bæresjal hjemme for å få gitt kroppskontakt. Du bør også være forberedt på å ha et barn som vil ligge relativt langt bak motorisk når du har fått så tidlig, viktig å ikke forvente for mye til stadighet! Utrolig heldig du er som har hatt null komplikasjoner da du fikk så tidlig da! :-)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 sitat: "Synes det er litt overhysterisk når enkelte sier de har holdt barnet borte fra barselgruppe i et halvt år etter hjemreise. " Jeg er nå glad jeg var litt overhysterisk jeg da, slik at vi slapp unda sykdom siden de andre på barselgruppen hadde barnehagebarn! Det var fullt mulig for meg å være sosial, det måtte ikke være gjennom en barselgruppe!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 Det må jo være lov å si sin ærlige mening. Jeg synes det er litt voldsomt å holde seg unna alle sammenhenger med venner/bekjente med barnehagebarn et helt halvår etter hjemreise. Forstår mer enn godt at man velger å gjøre det de første ukene imidlertid. Vi har tross alt vært i samme båt her! Det er ikke alle som har mange venner som går hjemme på dagtid vet du :-)
lille sprelle Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Fikk beskjed om å unngå barn og at alle som skulle håndtere måtte være friske og ha nyvaskede hender. Kjøpesentre mv er bannlyst (pga rs-viruset) Bruke lue hele tiden, første året (men hun var dysmatur) 5 uker prematur er 9,5 mnd og sterk som en hest nå, så jeg har selvsagt lempet på de ulike "kravene" etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Vi fikk også streng beskjed om å holde oss unna barn under skolealder, syke voksne og kjøpesenter i hele RS-sesongen i alle fall det første året. Barnet vårt er ekstremt prematur med dårlige lunger og RS-virus kan være livstruende. Er det hysterisk å ikke ville utsette sitt barn for livsfare?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Vår lille kom åtte uker før termin, og vi var ekstra forsiktige med henne frem til termin. Etter termin hadde vi henne med rundt omkring. Vi var blant annet i grupper på helsestasjonen og i barselgruppe. Vi har selvfølgelig vært nøye med hygiene, og drar ikke bort til folk som er syke, eller får besøk av folk som er syke, men det tror jeg gjelder småbarnsforeldre flest. Vår datter har ikke vært syk, nå er hun litt over åtte måneder.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Nå er det forskjell på når på året man kommer hjem med de pramature også forskjell på hvor premature de er i forhold til utvikling av lunger! Vi kom hjem på høsten med en prematurbaby født før uke30, dvs at vinteren var rett rundt hjørnet når vi kom hjem og forkjølelsesesongen var kommet for fullt, derfor hold vi oss vekk fra smitte og syke mennesker (ikke alle mennesker) de første 6mnd. (Vi var selfølgelig med barn i familien når de var friske) Jeg skriver bare min erfaring, og at vi slapp unda sykdom i mange mnd! Vi valgte å stole på legene og sykepleierne sine råd, og det viste seg å være smart! Hilsen en tydligvis hysterisk mamma! :-)
giggsi Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Jeg fikk 13 uker prematur jente. Vi kom hjem januar 08. Var på trilletur etter 14 dager. Må bare pase på at det ikke blir for lange turer for de har lett for å tape kroppstemperatur. Holdt meg lenge borte fra kjøpesentre. Vi gikk i barselgruppe fra februar. Min jente har tålt alt. Hun er 15 mnd nå og har aldri vært syk. Men du får nok vite alt på utskrivelses samtalen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå