Gå til innhold

har juleferie...men planlegger månedsplan for januar... noen som jobber i barnehage her?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips...til tema... Vi skal ha ekstra fokus på fagområdet antall, rom og form i januar.... Har du tips(ideer) til aktiviteter, evt. et tema e.l.???

Jeg jobber på småbarnsavdeling!!!

Er litt tom i hodet....trenger ideer til ting vi kan lage (forming) også...i forbindelse med et evt. tema....og forslag til sanger/regler/rim...

Skal også jobbe med begrep stor, mindre, minst... Har ikke lyst å bruke eventyret om bukkene bruse....har hatt det ifjor...

Håper du kan hjelpe:)

Fortsetter under...

Skrevet

Det går jo blant annet an å bruke klosser i ulike former og størrelser. Også sånne "bygge oppå hverandre i pyramide"... De finnes jo både i firkanter og runde... det har dere kanskje også... De er jo også fine for å lære farger.

I eventyret Gullhår og de tre bjørnene går det også på tre ulike størrelser, og det funker for noen småbarnsavdelinger.

kommer ikke på noe å lage akkurat nå, men det er det sikkert mange andre her som gjør... kanskje du får noen ideer bare ved det lille jeg foreslo.. lykke til :-)

*savner å jobbe i barnehage ja....*

Skrevet

Gullhår og de tre bjørnene er fin å bruke på småbarns avd. og får med begrepene du er ute etter.

Vannlek slår aldri feil med små barn. Bruk vasken og la dem få helle/måle i begere osv. stå i bare bleie og få lov til å sprute med vann.

Fingermaling.

10 indianere,

tommelfinger hvor er du (snakke om at fingrene har forskjellig str.),

Skrevet

dyttet for siste gang...

Skrevet

Da vi jobbet med form og slikt i bhg jeg jobbet i hadde vi laget store former på gulvet med farget tape, så de satt inni dem og lekte og bygget rundt med og sånn.

Jentene ville alltid leke i trekanten fordi den var rød ;-)

Skrevet

Vannlek, helle vann i ulike beholdere (form, farge osv). Dersom dere disponerer et stort stellerom på barnehagen så er det jo bare å la barna kose seg bleia med vann. Barn synes vann er supert, ergo godt grunnlag for læring samtidig, her er det bare å bruke fantasien:-)) Men lurt med små grupper, 2-3 stykk er nok.

Annonse

Skrevet

Dere kan jo lage isballonger :o)))) Veldig populært!!

Lage snølykter, snømann ute hvis det er noe snø der du er.

Ordne en balje med vann, og se hvilke ting som flyter og hvilke som synker. De tingene du finner har jo en form av et slag :o)

Formingsaktivitet: Lage snømann, og pynte med silkepapir (Trenger hvit papp og hvit, oransje og sort silkepapir).

Tema da blir jo vann, is og snø.

Eventyr du kan bruke er: Gullhår som de andre nevner.

Eller du kan bruke Skinnvotten (den med alle dyrene som skal få plass i votten). Den er ganske morsom. Da må du jo finne en vott og plastdyr som passer i votten.

Sanger og regler:

Snøen faller

Snøen faller

alt blir hvitt,

Marken, trærne,

håret ditt.

Først en snømann

lager vi

siden går vi ut på ski

svisj, svisj, svisj, svisj.

Januar

Mel: Bjelleklang

Jeg heter januar, og jeg er svært til kar,

og kommer jeg, så må du ikke gå med nesa bar. Men gaver kan jeg gi, hvis du vil stå på ski, så strør jeg snø på veg og sti i bakke - hell og li.

Februar

Hu og hei, du og jeg, danser dagen lang.

Janu - ar og februar har fest og bjelleklang.

Snø og sno har vi to, hvis du liker det.

Vil du heller ha litt sol, så vent på nummer tre.

Huttetu så kaldt det er

Mel: Tordenskjold

Huttetu så kaldt det er.

Det er skjerf og vottevær.

Rim i busk og rim i trær,

rim i denne visa her.

Neglesprett og frosne tær.

Det er røde nesers vær.

Røde neser her og der.

Ligner store tyttebær.

Mamma sier at det er.

Riktig varme suppers vær.

Men jeg ønsker meg en svær

bolle iskrem til dessert!

Se opp snør det

Mel: Gubben Noa

Se opp, snør det, ja det gjør det,

tett i tett i tett.

Snø i nakke, nese, snø i hele fjeset.

Se opp snør det, ja det gjør det,

tett i tett i tett.

Hei det snør

Hei det snør, løp på dør,

finn fram kjelken din.

Og bli med – vi drar av sted med friske eplekinn.

Glad og frisk, jubler vi akebakkens sang.

Hei, halv vei, her kommer jeg i bakken brei og lang.

Det snør, det snør

Det snør, det snør, tiddelibom.

Det er det det gjør, tiddelibom.

Nå snør det mye mer enn før, tiddelibom og huttemegtu.

Så kaldt det er, tiddelibom.

Jeg kjenner det her, tiddelibom.

Jeg kjenner det på mine tær, tiddelibom

og huttemegtu.

Snøkrystaller

Snøkrystaller,

snø som faller

snø på klærne

snø på tærne

snø på bakken

- AU - en snøball midt i nakken!

Gå i skoge

Gå i skoge, gå i skoge,

hogge ved, hogge ved,

fryser på føttene, fryser på føttene,

springe, springe hjem,

springe, springe hjem.

Skrevet

Når det gjelder form, så ville jeg ha valgt ut en form for hver uke. F.eks trekant, sirkel, firkant og oval.

Den uka dere har trekant, så kan dere henge silkepapirtrekanter i vinduene (også fyller dere på med de andre formene etter hvert, eller har et trekantvindu, et sirkelvindu osv). Dere kan lete etter trekanter rundt dere, spise trekant mat (knekkebrød delt i trekanter), trekantost på maten (del gulosten på skrå før du setter den på bordet osv) Syng "min hatt den har tre kanter".

Sirkel: Ritzkjeks, gulrotskiver, lag sirkel som dere kan sitte i, stå i ring, syng "danse i en ring"

firkant: Knekkebrød, kokt skinke osv. Skaff skoesker fra en skobutikk og bruk dem til å stable med, leke med, sammenligne str osv.

Oval: bananskiver skjært på skrå, pølseskiver delt på samme måte. Bak ovale rundstykker (noen store og noen små, så får du inn str. også)

Skrevet

Glemte formingsideer: Klipp ut pappbiter i riktig form som ungene kan lime på ark (lim er moro vettu!), baking er en fin formingsaktivitet med små. Bak firkantet brød, runde boller, pizza som deles i trekanter ol. Potettrykk eller svampetrykk.

Skrevet

har dere "mattelek"pakka og "snakke"pakka der er det MYE tips og ideer. bruker de masse når jeg er på jobb. anbefales på det varmest m kurs oxo.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...