Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et menneske som er fryktelig dårlig på rutiner. Så der fikk jeg en utfordring når babyen kom :D De rutinene vi har nå er stå opp kl 7.30, og legge baby, som forhåpentligvis sovner innen 19.30. Men noen ganger skjærer det seg helt med leggingen, og jeg tenker at det blir lettere dersom jeg får inn rutiner på dagtid. det som skjer nå er at han spiser når han er sulten, skiftes på etter behov og legges når han er trøtt + sover til han våkner av seg selv. Men iom at gutten nå er 6 mnd bør vi vel begynne å ha litt mer rutiner på dagtid også. Har dere noen råd til meg om hvordan det er lurt å gjøre ting. Spesielt med tanke på å få til å legge baby kl halv 8 :)

Skrevet

Det er en fin tid å begynne å innføre rutiner nå på denne alderen.

Her ser dagen slik ut, minsten er 6,5 mnd gammel:

Når hun våkner (etter kl 06 - vi har kuttet ut all servering på natta fra hun sovner kl 19 til 06 om morgenen):

165 ml mme

Hvis dette måltidet er rundt 06 sover hun videre til 7-8.30

Kl 10: Grøt og vann

Ca kl 12: 135 ml mme (hvis hun vil ha)

Så en dupp, på ca halvannen time

Kl 15-16: Middagsglass + vann/mme - varierer litt hva jeg gir ved siden av.

Kl 18: Grøt eller middagsglass + vann

Kl 19: 180 ml mme og så rett i seng

Det hender det slenger litt imellom med tidspunktene her, men stort sett er dagen omtrent sånn.

Skifting er ved behov, ikke etter klokka ;o)

For å innføre soverutiner på dagtid kan det jo være greit å gå en tur med vogna i samme slengen, de små sover ofte godt i vogn. La han sove til han våkner av seg selv, men du kan "bestemme" når han skal sove.

Vær klar over at ting tar litt tid. Minst en uke for hver nye ting du gjør.

Skrevet

Vi har kjørt følgende "regime" på måltider fra 6 mnd;

Når står opp; Pupp

Frokost; mellom 06 og 07, grøt (Mini har stått opp mellom 05 og 06 leeenge. Prøvd alt for å få natta til å vare lenger, men det blir en helt annen sak:-))

Lunch; ca kl 11, brødskive, frukt e.l

Middag; ca kl 15, middagsglass

Kvelds; ca kl 18, grøt

Ved 6 mnd fikk han pupp til hvert måltid. Nå (10 mnd) får han pupp når han våkner, og en gang på ettermiddag/kveld, da han har mistet interessen for puppen før sengetid)

Alt etter når han står opp, sovner han igjen mellom 7 og 9 en gang, sover et par timer, og har så en ny, kortere lur i 13-14 tiden. Da han var 6 mnd hendte det han hadde enda en lur på dagen, siden han sto opp så tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...